Alla inlägg under februari 2007

Av Lisbeth - 28 februari 2007 08:41

Man får ha en glaciär i magen om man ska syssla med levande varelser och då särskilt djuruppfödning. Det blir ALDRIG som den mänskliga uträkningen tänkt (men ibland blir det faktiskt bättre...). Blir förmodligen utan den tingande tikvalpen (med långsvans). Det bidde bara två valpar. Grattis och lycka till med dem!Den sköna dam som Jack hade en romans med i januari är förhoppningsvis dräktig, i varje fall har uppfödaren starka misstankar. Det är bara att hålla tummarna så att det blir nya rara småttingar.Jacks uppfödare Annika går i väntans tider, dvs hennes vackra Maja har ultraljudats och har ett helt gäng i magen. Håller så klart tummarna för en ny lycklig tilldragelse i Hjo!Ska beväpna mig med träns, hingstkedja och handskar i syfte att öva med Algot (shettishingsten) inför utställningen. Livet är spännande i stort sett hela tiden.Skulle egentligen ha tränat redan igår, men stuteriet var fullt med folk (sportlov!) så vi nöjde oss med att hundarna fick leka och umgås. Det var sex västgötaspetsar som hade livat i snön. Västgötaspetsen är verkligen en härlig hund, oavsett kön, ålder och status kan var och en blixtsnabbt läsa av omgivningen och ha social samvaro efter sina förutsättningar. Jacks lille son Gunvald lekte med Topsy och Emelie och alla hade roligt. Det var bara när den jättestora schäfern Bella dök upp som det blir för mycket för lille G. Då gick han och satte sig mellan mina stövelskaft. Det var säkrast så...--Kom på att Felix (barnbarn) har skollov, så han var pigg på att följa med på hästträningen. Attans vad Algot och jag fick springa inför stuteriägare Kerstins stränga ögon! Jag kommer att hjula som Quasimodo i morgon med träningsvärk både fram och bak, men det var det värt. Är det sportlov så är det! Efter ett tag trillade poletten ner på Algot och han förstod vad jag ville att han skulle göra. Duktig gubbe! Det finns nästan inget roligare än att lära unga djur nya saker och se hur de försöker förstå och göra sitt bästa. Felix var behjälplig med massor med saker och vi hade roligt alla tre. Dessutom fick jag en ny tuff mobilsignal (applåder!) installerad, tack så mycket!

Av Lisbeth - 26 februari 2007 22:22

Inga kommentarer! Ingen reaktion på nedanförmälda Terrible Faux Pas? Chockerad tystnad? Vad hade jag väntat mig? Man ska inte svära i offentligheten, det tyder på ett torftigt språk, men ibland brister det. Jag har inte bara suttit här och klagat utan faktiskt försökt den vanliga kommunikationsvägen att få tillstånd någon slags förbättring av den ideella förening. Den borde i vart fall kunna fungerar hjälpligt enligt stadgarna, inte bara vara lekstuga för umgängesvänner och Förening För Inbördes Beundran. Har skändligen misslyckats, vilket härmed erkännes. Det är ansenliga resurser som uppbådats; jag har talat med styrelsepersoner och andra funktionärer, konverserat om väder & vind, (obligatoriskt i förenings-Sverige), lyssnat, vädjat, anfört sakskäl, samarbetat, medverkat, betalat medlems- och anmälningsavgifter, lämnat bidrag till den skraltiga ekonomin via stödannonser, varit överseende med dumhet och inkompetens, saktmodigt påpekat obalans i resultrapportering och intäktsredovisning, kommit med förslag, förklarat, varit pedagogisk, försökt med ironi (bortkastat, obs humorbefriad zon!), gjort i stort sett allting utom att slå folk. Nyfiken som Lots hustru har jag väntat mig någon slags reaktion. Vad har jag fått för det? Jo skit på långa spön och samma gamla vanliga förstockade självgodhet. Hurra va vi e bra! Vi har ingenting lärt... Även de hovsammaste synpunkter tas emot med en min av serafisk oskuld. Någon nolla hävdar: Nää, vi har inte gjort nåt fel... Ska det vara en bit smörgåstårta? Övernollan griper in: Nu talar vi inte mer om deee... Då det finns seriösa människor som framfört synpunkter har moteld anlagts i form av fejkade insändare med lögner och de dödas ben. Värst är de små barnmarionetterna som föses fram för att säga något om att "tanten e dumm" - allt enligt devisen att det inte går att försvara sig mot grupper som det är synd om; kvinnor, barn och norrlänningar. Gör man detta är man en onding och varg i veum. Man kan gå igång för mindre! Någon gång har man fått höra att jag "tar i"! Folk blir faktiskt ledsna... Va!!! You havn´t seen nothing yet!Vad gör man? Inse, Högman, att du gått ner dig i smörgåstårteträsket! Morsning och goodbye... Nu går Gunvald och jag och nanar. Zzzz...

Av Lisbeth - 26 februari 2007 14:03

Tidigare nämnda debatt på en förenings hemsida där medlemskap innehaves gav flash-backs av gruvligaste slag. Nu närmas dessutom den tid på året när ÅRSMÖTEN står för dörren. Hu! Det sägs att människors sämsta egenskaper kommer fram i samband med skilsmässor och arvskiften. Kan lägga till en ur egen fatabur; årsmöten! Då smids ränker, telefoner går varma, huvud ska rulla, konspirationer frodas högt och lågt och gamla vänner blir nya ovänner. Allt detta i den heliga demokratins namn. Så särskilt demokratiskt är det dessvärre inte, oftast buskis, i sämsta fall gyttjebrottning.Värst av alla är ovanförmälda förening, som sedan ett halvt decennium är helt på dekis. Under några år var den till och med tvångsförvaltad. Men drar föreningens mest högljudda förspråkare någon slutsats av detta? Ack nej, här är det fjärran från självinsikt och ödmjukt sinnelag. Kikar man på gästbokens inlägg grasserar samma gamla vanliga okunskap, missuppfattningar och tjyvnyp, omväxlande med bombastiska utfästelser "NU ska vi ha TREVLIGT tillsammans" och gråtvalsen från någon som känner sig "påhoppad".Jag minns den här föreningen från den tid när den var en väl fungerande, ja rent av utmärkt välskött klubb med pengar på banken och en omfattande och bitvis lysande verksamhet. Nu en spillra och intet, men alltid föder den någon och några stollar får väl utöva "makt". På fem år har man inte lyckas får ordning och ingen bättring är i sikte.Lägg ner skiten!

Av Lisbeth - 24 februari 2007 18:27

Dagen har varit febrilt aktiv. Husfadern och svärsonen gjorde killsaker, dvs fällde träd. En enorm asp, som hotade att krossa ett par uthus, togs ner under stor dramatik. Hästarna evakuerades, linor och taljor sattes upp, men trädeländet hotade att sticka åt fel håll i blåsten. Till sist dråsade det i backen på rätt sätt. Motorsågar gjorde sitt och snart tornade en jättelik hög med grenar upp sig. Massor med ved, Dolly får göra nytta genom att släpa upp stockarna!Trädfällarna kom in för inomhus killsaker; ölhävning, kaffe och smörgåsar och (i blygsam skala) avsmakning av 12-årig whiskey. Felix och Marina dök upp för att beundra dagens arbete. Så trevligt!När Norrtäljeborna åkt hem, kom Dolly och Voice och insisterade på att gå in i stallet redan kl.16 De var hungriga och frusna i blåsten. Belåtna hästar stod och mumsade på sin kvällsmat och vi tvåbeningar tog varsitt sängsällskap, katter respektive valpen Gunvald, och vilade en stund. Det finns inget så befrämjande för sömn som hårt och hederligt utomhusarbete!

Av Lisbeth - 24 februari 2007 09:50

Yours Truly har - mot bättre vetande - givit sig in i en "debatt" på hemsidan hos en av de hundklubbar där medlemskap finnes. Vet att det är värdelöst, men vissa dumheter är så korkade att de icke ska stå oemotsagda. Visserligen är ironi bortkastad på vissa individer men kunde inte hålla mig! Seven years of bitterness and resentment spilled out... Har skrivit allt utom att folk är puckon och detta går inte an. Fyyy... Så nu har man brutit den sociala lårbenshalsen i den klubben.. Skillnaden är faktiskt inte så stor. När jag blev medlem för snart ett decennium var det en välskött förening med utmärkt verksamhet. Sen tog några galningar över och på blott ett par år var klubben förstörd, såväl ekonomiskt som verksamhetsmässigt. Vad GÖR man med folk som ingenting kan och inget begriper men som lider av svårartad mun- och skrivdiarré? Låter dem hållas och hoppas att kroknar av sig själva? Se här, tag 500 spänn, bara du är tyst!

Av Lisbeth - 22 februari 2007 10:46

19.2 Vi har sorg. Familjens äldste granne, Elis Törnqvist, har gott bort. Sörjd av oss grannar, men också av många av skogens innevånare. Elis månade om allt levande. I hans täppa prunkade blomstren, fruktträden dignade, hallon glödde, jordgubbarna stod på snörräta rader. Rådjuren kom ur skogsbrynet med långa halsar, harar och fasaner fick en fristad i buskagen och en härskara småfåglar försedde sig ur farbror E:s fågelbord.
Elis var en hedersman, en god och hjälpsam granne, i ljust och tacksamt minne bevarad.
Det känns fint att vi kunde hjälpa honom med en del praktiska saker när hans hälsa och krafter tröt.
Vila i frid.---Av en händelse ställde sig Yours Truly på vågen. Två pannor mindre! Va!! Har inte gjort något medvetet för att banta eller så. Detta sedan den stoiska resignationen infanns sig vid 55+ - skulle aldrig komma i de kläder som jag vuxit ur.
Det har måste vara den positiva spin-off-effekten av större rörlighet på grund av nu fungerande rygg och ben. Jag knatar helt enkelt omkring mer. Så bra!
Annat som minskar är de likvida medlen. Fick veckan chock när jag gluttade på kontot. Men än är det ingen ko på isen. Jobben ska göras och snart rinner guldet in - hoppas jag.
Fortfarande kallt, men inte såå kallt som igår. Fru Reis ringde och begärde assistans. Hennes vatten har frusit och kunde jag vänligen ila dit med en dunk. Ska ske, ett av de de trevligare aspekterna med att vara lantis är att goda grannar hjälper varandra.

Av Lisbeth - 13 februari 2007 22:43

12.2Var är mina pengar? Har ej fått betalt på fakturor. Grrr... Ska ringa och försöka spåra upp stålarna. A forlorn hope? Undrar hur mycket tid jag får ägna åt sånt här - varje månad, varje år?
O, for the joy of free-lance!

Ingrid ringde och tillkännagav att Telia nu kopplat in telefonen efter en månad telefonlöshet pga dumma påtvingade kollektivanslutning till brf:s bredband. Så bra!

Man har hittat en döing i en park nära I:s hem i Nynäshamn.
It´s the portent of doom...

----
Kosingen är uppspårad! Skulle ha betalat egenavgifter idag. Har dock ingen lust att offra en halv arbetsdag bara för att andra inte sköter sina jobb. Återstår att se om betrodda personer kan trycka på div knappar så att hälsosam bankbalans uppnås. Svar: imorgon 6.00 från girotel. Är man gambler så är man! En annan lever ett spännande liv...Är det den 13:e så är det! Inga pengar! Va!!! Tänker inte förnedra mig och efterlysa dem en gång till. Det är alltså TVÅ uppdragsgivare som inte får ändan ur vagnen. Samtidigt! This could only happen to me... Skattmasen blir utan och dessvärre också några andra. Det är väl någon ekonimiansvarig som åkt på semester till Thailand. Bara jag som sköter mig och håller vad jag lovat. Ält, ält... Tvi & blä!



Hur ska jag nu göra???? Dumpa Gunvald på spotmarknaden bara för att nationella skatteindrivarverkat ska få sitt???



Lille fine G! Hur ska jag göra med honom? Det här går mig på nerverna. Här får man en trevlig valp som har allt; vacker och välväxt, snäll, godmodig, icke-hispigt temperament, det vill säga egenskaper som Yours Truly kan trivas med. Men fel, fel, fel! Hade tänkt köpa en vgs, en tik, obesläktad med mina andra och med lång svans. Lille G har allt, men är hane, släkt med alla och har stubbsvans. Huvva vilket dilemma!



Kan bara hoppas att rätt husse/matte dyker upp och det illa kvickt, annars blir han kvar.

Kanske kan min marterade själ vända sig mot högre makter? Visserligen är Yours Truly strikt icke-religiös, men i situationer som denna grips alla halmstrån. Guds närvaro eller frånvaro står visserligen inte högst på dagordningen. För det första; den senares existens? Min egen existens är jag bara alltför smärtsamt medveten om. För det andra, det kan väl ändå inte skada med en liten provbön?



O, Herre, du som för närvarande inte riktigt existerar men ändå kanske finns, gör något radikalt så att jag vet om G stannar eller ej. Gör vadsomhelst, O, Herre, men låt ingen komma till skada eller skam. Bara som ett litet tips kunde jag tänka mig en mycket trevlig ny ägare till västgötaspetsenvalpen Ulvus Gunvald Jackson. Är också villig till någon form av motprestation; try to find it in my heart to forgive my principals their multiple sins. Avstå från den valp (ännu ofödd) som jag nästan har tingat hos en annan uppfödare; alltså tik, obesläktad och med lång svans? För att inte förlänga plågan önskar jag en väl tilltagen tidsfrist, säg 24 timmar. Har inget skett efter 14:e februari 10.00 (alla hjärtans dag!) visavi G:s status, så stannar han här och jag har gjort vad jag kan. Tack på förhand. Amen.



14.2 Inga pengar! Inga! Från något håll! Det är fullkomligt lysande! Vad bra, då vet jag vad jag ska göra; gräva fram bilen, klä mig respektabelt, ordna till anletsdragen, evakuera huset, stänga in och täppa till, omkoppla telefonen och köra 3 ursinniga mil till banken för att ta ut pengar, gå till posten och sätta in sagda medel. Det kommer att ta halva dagen. MIN arbetsdag! Så synd att jag inte visste om det i måndags, då hade jag haft en sportslig chans att göra MINA betalningar i tid. Nu får jag förseningsavgifter, straffräntor och påminnelser fullkomligt i onödan. Grrr...



Ingen skugga må falla över de stackars redaktörer och likställda som drabbas av Lisbeths frustration. Problemet, i vanlig oordning, finns att söka en våning högre upp. Det är några administrativa rutiner som brustit, kodord för folk i högre ställning som inte gör sitt jobb. Jag klarar mig nog för jag är både listig och stark. Men många gör inte det, utan går under.



Nu ska jag säga en sak som jag nästan aldrig sagt till någon. I mitt jobb möter jag människor av alla sorter. Jag tycker synd om många av dessa. Det är resurssvaga stackare som önskar att de aldrig blivit födda. De är samhällets olycksbarn som alla hackar på. Men det är inte deras fel att de ingenting begriper och att allting är åt helvete. Det är de så kallade samhällsbärarna som förstör deras (våra!) liv. Alltså de självupptagna idioter som bara tänker på sina pengar och status och förmåner och hus och sin så kallade ställning. Som anser att de kan hunsa med andra bara för att de har det bättre ställt. Det finns massvis med sådana figurer och man kommer aldrig åt dem, vilka missgrepp och katastrofer de än åstadkommar på grund av inkompetens och slarv och ren dumhet.



----



Dock finns det fortfarande människor värda att måna om. Happy Valentine Day alla nära och kära!

Av Lisbeth - 13 februari 2007 20:16

Cheered upp a bit! Fick ett gulligt kort av Paul från vårt tjusiga förflutna, enl P "a trip down "memory lane" when we were young and beautiful! Now we are just beautiful!"Thanks a lot, Paul!Love/Lisbeth

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards