Alla inlägg under maj 2007

Av Lisbeth - 31 maj 2007 22:54

Idag kom det efterlängtade regnet. Satt inne och kurade och jobbade på. Har nu äntligen fått till det med årets herkulesinsats - deklarationen! Släpade min kassa med prämar etc till revisorn och satt och petade med alla siffror - rena myrornas krig. Så i slutändan blev det hela godkänt och klart! Revisorns magiska program räknade till och med ut att det blir en slant till jul. Vi får hoppas på det.





På lördag ska jag in på KF (Kennelfullmäktige). Var ligger Clarion hotel i Stockholm? På Söder, men var? Ingen adress på hemsidan. Annars är allt bra, i morgon ska jag ta itu med uppryckning av hemmet, som legat i träda på grund av pappersexcercisen. Trots två löptikar och en extra hanhund i huset (Uno) så är det ännu ingen kris. Uno, som normalt är världens mest välartade och snälla hund, beter sig på landet som alla stadsbor; väsnas, skräpar ner och är allmänt störande! Men än så länge är alla sams. Gunvalds kurs blir allt bättre; i tisdags fick de små valparna göra sina första övningar i uppletande. Alla klarade detta galant och kom stolt springande med sina upphittade föremål. Fantastiskt!





Den här veckan har vi gjort det enkelt för oss med matlagningen; igår broccolisoppa, idag kardemummapannkaka. Busenkelt och jättegott!





Soppan:


3 medelstora potatisar + en stor broccolli i bitar, puttrar i olivolja


1/2 l vatten


1 tärning grönsaksbuljong


Koka tills grönsakerna är nätt o jämt mjuka


Mixas, tillsätt creme fraice el m-grädde + peppar


piffa upp med en klick smör





Klart!





Pannkaka:


1 1/2 dl A-fil


1 1/2 dl havregryn


4 dl vetemjöl


3 ägg


1 l mjölk


massor med kardemumma + kanel


Gräddas i ungsform 200 grader





Serveras med husets hallonsylt & grädde. Urgott! Kan med fördel ätas kall, skäras i bitar och medtagas på utställningar. Vovvarna älskar pankis!

Av Lisbeth - 30 maj 2007 22:51

Sitter och filar på deklarationen så revisorn blir nöjd, har fått anstånd tills nu. För att hålla ångan uppe tänks det ut Planer... Måste se till att få något att fira så det blir det nya korkar i kork-apeln!

Av Lisbeth - 27 maj 2007 18:10

Så bar det av till utställningen igen! Norrtälje LKK hade inofficiell utställning, c.a 250 hundar. Härligt väder, men himskans så långt till parkeringen. Vi fick mycket motion!

Det var 4 västgötaspetsar, enbart hanar. Jack och Gunvald skötte sig fint.



Resultat valpklass:

Ulvus Gunvald Jackson 1 Hp BIR BIG-valp res.



"6 månader, mycket välutvecklad för åldern. Könspräglat huvud, bra öron, vackra ögon. Stark horisontell rygg, bra bröstkorg och längd. Bra tassar och vinklar runt om, bra steg. Bra pälskvalitet."

- Fantastiska rörelser för en så ung valp, berömde domare Per-Erik Wallin.

Min stora festliga gris! Härligt!



Resultat vuxen:

Westorps Jack Mc Call BIR BIG-2

"Underbar hane, härlig siluett, fantastiskt huvud och uttryck, lagom stora öron, bra ögon. Lång bröstkorg, bra tassar, bra vinklad. Mycket vacker, rör sig effektivt och välbalanserat. Vacker päls, härligt temperament. En liten pärla!"



Grattis till Ulvus Emil Engelbert och matte Jenny som blev 2:a bhkl med Hp!



Enda incidenten var att Gunvald gnagde av sitt koppel TVÅ gånger! Nafs! Han var inte ensam på något vis utan gjorde det som tidsfördriv när den som höll i snöret tillfälligt tittade bort. Pojkarna fick nya stiliga halsband & koppel. På så vis blev det en ovanligt dyr utställning, men det var det värt!



Av Lisbeth - 26 maj 2007 10:58

Just nu stirrar jag väldigt mycket på en Mage. Undrar vad det finns i den? Och när han/hon som tar upp mesta delen av utrymmet i magen behagar titta ut. Voice har nu gått 10 dagar över tiden, men verkar pigg trots sin kagge. Igår tom galopperade hon mig till mötes. Hög knälyft i backen! Jämför magarna på de båda stona. Hästarna är normalt på centimetern lika stora.

---

Av Lisbeth - 25 maj 2007 17:21

Det har kommit en tänkvärd kommentar idag på http://vastgotaspets.bloggagratis.se/angående den reviderade standarden för västgötaspets, se även nedan. Rasstandarden ska vara ett hållbart dokument, som inte bör tafsas på i onödan. Det vore bra om med fler seriösa synpunkter.

Av Lisbeth - 25 maj 2007 07:50

"Fåfängligheters fåfänglighet!" säger Predikaren ödesmättat i det berömda citatet. "Fåfängligheters fåfänglighet! Allt är fåfänglighet!










Vad förmån har människan av all möda som hon gör sig under solen?"










Det stämmer på pricken på mitt liv, tänkte jag.










   Mindre känt är hur Predikaren slutar sin litania:










   










"Men när jag nu vände mitt hjärta till att förstå vishet och till att förstå oförnuft och dårskap, då insåg jag att också detta var ett jagande efter vind.









Just det! Får ta och sluta upp med att kika på hemsidor och bloggar. Eller spara allt sådant till en dag när man känner sig stark. Mycket är kul och intressant, men en del är dessvärre torftigt och eländigt och det vimlar av felaktigheter och missförstånd och rena önsketänkanden. Blir alldeles matt av sådant (sic!) och känner mest för att lägga mig ner och vila en stund. Fråga: HUR informerar man på ett korrekt och läsvärt sätt UTAN att folk känner sig trampade på tårna? Men det som man inte lägger sig i behöver man inte dra sig ut, sa min salig farmor. Ska försöka tillägna mig den färdigheten.
"Ty där mycken vishet är, där är mycken grämelse; och den som förökar sin insikt, han förökar sin plåga."










Det stämmer också. Lisbeth Högman a la toujour i ett nötskal. Har ställt in autopiloten på "problemlösning" - brukar komma på något förr eller senare. Men just nu är det lite mörkt. Inte ens tanken på söndagens utställning förmår nämnvärt lätta upp stämningen.










Girighet är vår tids lösen. Defaitism* dess motpart och förutsättning.










Spridd defaitism hos folk är förödande. Ännu mer hänsynslösa och machiavelliska** ledare poppar då upp .










---










*Defaitism, misströstan, uppgivenhet. Inställningen att det man gör inte spelar någon roll för vad som komma skall.










**Niccolò Machiavelli, f 3 maj 1469 i Florens, Italien, d 22 juni 1527 i Florens, författare, statsvetare, filosof, historiker och politiker.






Machiavellis idealfurste är hänsynslöst maktfullkomlig monark, men måste vinna folkets gillande, på grund av att en härskare inte kan regera om han saknar stöd.






”Machiavellism”, en eponym*** som betyder despotism, antyder emellertid det traditionella förhållningssättet till Machiavelli.






***En eponym är en person som av någon orsak fått ge namn åt en företeelse eller en uppfinning, och som i vissa fall har fallit i glömska medan företeelsen eller uppfinningen fortfarande finns kvar.






(Inom parentes sagt: Why I know? It´s my job to know! Inte pekpinnigt/snobbigt att använda knepiga ord eller ta reda på deras betydelse, det är roligt att veta! Slut på parentesen).

















*************







STANDARD








En blogg tar upp en mycket viktig fråga, nämligen den nyligen reviderade standarden för västgötaspets. Tyvärr har kommentarerna inta varit så uttömmande som ämnet kräver. Den här diskussionen borde ha förts i föreningens tidskrift.








Av Lisbeth - 24 maj 2007 20:05

De ä mycke som ä trökit nu! Man blir nästan deprimerad. Så är det, ibland går allt som på räls, de gyllene orden rinner ur en som sirap, det mesta går en väl i händer. Man vacklar i säng efter dagens id, somnar bums och sover med det välbefinnande som endast hårt arbete förlänar. På morgonen skjuter man ur sängen som en känguru, etc.Idag är en sådan dag när varken det ena eller det andra fungerar:* Får inte tag i nödvändiga personer. Tillbringar värdelösa timmar vid en knapptelefon och lyssnar på olika telefonsvarare.* Gör lite praktisk nytta, t ex städar hos djuren. Tappar en 100-bur i golvet, buren spricker mitt itu. Får evakuera omtumlade små marsvin och skaffa dem ny bostad. Detta tar sin rundliga tid. Börjar få ont om detta, dvs tid.* Lyckas lägga det smutsiga burunderlaget i påsen med nytt spån. Får ännu sämre med tid. Nu är det jävligt bråttom!!!* Kommer till grönsakshandlaren 5 minuter innan stängning. Grönsakerna är slut.* Chefen ringer på mobilen just när jag kör in genom grinden. Grinder blåser upp och skrapar sidodörren. Attans!* Chefen påstår att jag inte skickat alla bilder till reportage. Ilar in och skickar bilder en gång till. Tack så mycket telia bredband för er prisvärda produkt!* Chefen ringer åter och klagar; inga bildtexter!Jag: men jag är inte Zaida! Hur ska jag veta vilka bilder du väljer?Chefen har ingen förståelse för detta kristallklara argument. Morrande plitar jag ner det önskade. Min tid är ute... känns det som!* Nytt telefonsamtal: den jätteartikel som jag slitit med en vecka publiceras inte, i varje fall inte nu och inte i aktuellt skick. Ska omarbetas, blir det bleklagda beskedet.* Min värld, eller i varje fall min ekonomi rasar samman. Detta innebär att jag inte får pröjs som jag räknat med och i stort sett redan satt sprätt på. * De personer som jag jagat hela dan har fortfarande inte hört av sig.* I´m considering running away from home...

Av Lisbeth - 23 maj 2007 11:46

På bloggen råder stööörsta möjliga tyyystnad... Det är väl i och för sig lugnt och skönt.

Städade bland en del inlägg och kommentarer och föll i kontemplation. Visserligen var städandet nödvändigt, måste rensa bland bilder för få plats med nya. De tilldelade 100 bilderna är redan utnyttjade. Kom till Insikt. Jag kan tänka mig att en del av goda vänner och bekanta med undran och kanske avsmak sett den senaste tidens allt mer eskalerande meningsutbyte. Var inte ett dugg oskyldig själv. Jag vet ty man har varit med förr... Har en visst förmåga att förarga människor. Den är medfödd och inte så mycket att göra åt är jag rädd.

Ser inte ut eller beter mig som man kan förvänta sig av en snart 62-årig mormor. Till att börja med är jag oftast huvud och axlar högre än flertalet. Bara detta är tydligen förargelseväckande. Nar jag var yngre skulle man hålla käften och vara söt. Jag var varken det ena eller det andra. Får sluta (i varje fall för en tid...) med att vara Yours Truly. Det retar tydligen en del. Det finns gott om annat som sticker i ögonen; stilen (eller kanske snarare bristen på stil, ni anar inte hur dyrt det är att se så billig ut!), attityden och allt möjligt annat gör mig omöjlig i många sammanhang. I varje fall i dagens samhälle när social smidighet är den högst skattade mänskliga egenskapen. Suck, var var jag? Jo, det finns mera som jag inte ska trötta den bildade läsekretsen med, som att man går på trottoaren åt fel håll eller att ens hår växer...



Men huvudorsaken till att man blivit Förarglige Olfert har med jobbet att göra. Det som skrivs ska vara sant och relevant, förhållningssättet ska vara neutralt och konstaterande. Och det går inte an om man ska vara poppis i dagens Sverige där konsensus ska råda och ifrågasättande är hotfullt och farligt.



Då skiter det sig direkt när jag ser något skrivet som i varje fall jag upplever som felaktigt eller orättfärdigt. Det är en ryggmärgsreflex, en yrkesskada. Halva jag står vid sidan om och säger "Gör det inte! Bry dig inte!" Andra halvan (murveln) skrider naturligtvis genast till verket.

Detta är inte skrivet som ett försvar, utan bara som en förklaring. Jag kan inte vara någon annan människa än den jag är. Beklagar om någon oskyldig tagit illa vid sig.

Nog om detta.



Utställningen i Västerås satte igång även trevliga processer. Sällan haver man skådat en sån uppsättning västgötaspetsar. Fick massor med inspiration för kommande verksamhet. Gamla och nya kontakter har tagits. Det ska bli spännande att se vad det leder till.

Tack alla utställare från när och fjärran som visade era fina hundar!---För övrigt inget nytt; äppelträn och syrener blommar, Roslagen är så vacker så man storknar. Och ännu ingen fölunge...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards