Direktlänk till inlägg 17 augusti 2007

Farmor!

Av Lisbeth - 17 augusti 2007 07:00

Foto: Annika Lundblad



Min personliga favorit alla kategorier är INTUCh NORDUCh EeCh Lövsjökärrs Wilma. Denna sköna dam formligen stänker karaktär och utstrålning.

Jag har Wilma att tacka för mycket! Har haft den stora förmånen och turen att få hennes son Jack. Han är i sin tur far till våra senaste valpkullar som det bara varit glädje med. Wilmas små barnbarn hälsar till farmor! 

Tack Annika för det fina kortet! ---PS Webbmästarn Michelle har fått marsvinsbebbar; http://nattsmygarns.bloggagratis.se/   De är så söta så man får ilningar i tårna!"Vi är här nu!"

 
 
Ingen bild

min åsikt

17 augusti 2007 08:20

Ja här har vi en tik som har nästan allt, utom perfekta höfter (då inte katastrofala)
Livig och charmig som en ekorre, rastypisk med alla korrekta detaljer, underbar avelstik.VILKET UTTRYCK!!
Tydligen tycker också mång många domare så. Hon har blivit Int Ch och massa annat.
Så, frågan är, slänger man ut henne "med badvattnet" och avlar inte på henne med dessa egenskaper. Eller använder man den mest otypiska "fula" hunden med strålande höfter?? Tja, inte vet jag, kanske lika bra att använda vilken ras som helst i aveln för att få fram sunda hundar (ABSOLUT inget fel i det, tvärt om) men ska vi nu hålla på med "pedigree avel" så får vi väl ge lite.
ELLER?

 
Lisbeth

Lisbeth

17 augusti 2007 09:19

Ja, jag har satsat på Wilma, eller rättare på hennes barn & barnbarn. Wilma har många fina detaljer, javisst, och en klassisk rastyp - viktigt! Men främst för temperamentet - eller karaktären! Västgötaspetsen som jag minns det från min barndom; personlig, "klok", rolig, frisk och robust, glad och framåt och kan umgås med folk och fä.
Andra få Såå gärna har hundar med egenskaper som de tycker är viktiga. Men det är så här jag vill att mina västgötaspetsar ska vara. Och det har Wilma bidragit till! Man ska ju HA dem också...

http://www.geocities.com/ulvuskennel

 
Ingen bild

Mira/maarit

17 augusti 2007 11:11

Oh, där är ju mamsen, måste säga att hon är nästan lika vacker som lilla jag. Kanske något snyggare öron....fniss.
Hoppas jag får lika goa och vackra valpar som mor har fått. Jag är på G nu (tror matte).
Många slickepussar till snyggebrodern och hans son.
Syster yster/faster.
PS Grattis till de små, små. DS

 
Lisbeth

Lisbeth

17 augusti 2007 12:19

Lycka till med bebisgörandet!

Lisbeth, Jack & alla småsyskonbarnen

http://www.geocities.com/ulvuskennel

 
Ingen bild

Jack

17 augusti 2007 13:12

Hej syster yster!

Mina championöron har hört ett djefla tjat om öron. Vafalls! Syster yster har excellenta öron. Så det så!

Vgs ska INTE ha små öron. De ska vara medelSTORA!
"Öronen skall vara medelstora, spetsiga, upprättstående, styva ända ut i spetsen, finhåriga och rörliga. De skall inte vara alltför lågt ansatta. Örats längd skall något överstiga bredden vid basen."

Dessutom har kära syster nåt som inte alla har, nämligen en mycket tjusig LÅNG hals och resning. Vgs och jämthund är de enda spetsar som ska ha LÅNG hals. Varför? Jo de ska ju spana efter stora djur!

"Halsen skall vara lång med kraftig muskulatur och god resning."

Lita på doktorn och hans bedömning. Han har blykoll på rastyp. Blåbandisterna kan dra nåt gammalt över sig!
Tack för ordet!

Din bror Jack

 
Ingen bild

Pernilla

17 augusti 2007 15:53

Då undrar jag varför man rtg en tik 4 gånger??????

 
Lisbeth

Lisbeth

17 augusti 2007 16:22

Pernilla

Det är väl upp till Annika om hon vill slänga pengar i sjön.

http://www.geocities.com/ulvuskennel

 
Ingen bild

Ewa

17 augusti 2007 17:11

Har du ingen telefon Pernilla? Måste alla dumma frågor ställas på en blogg? Om du verkligen vill ha svar på dina frågor så vore det väl bättre att ringa vedebörande och fråga!! Varför röntgar du din hund 4 ggr? Varför röntgar du inte din hund? Varför gör du om en avelskombination?
Varför parar du 2 långsvansade hundar? osv osv i all oändlighet. Telefonnr till de flesta uppfödare kan du hitta på SKVs hemsida (om den finns kvar).

 
Ingen bild

Pernilla

17 augusti 2007 19:12

Hmmm jag har fått lära mig som redan som liten, att det finns inga dumma frågor bara dumma svar!

OM man inte frågar så får man inget veta, och varför inte fråga på en blogg så att fler lär sig och får se svaren!

För det ÄR säkert fler som undrar dessa frågor.

Och som svar på din fråga, jo jag har telefon, 3 st till och med.

Mvh Pernilla

 
Ingen bild

Gudrun

17 augusti 2007 19:20

Å, vilken vacker farmor jag har!
Men vad är det för folk du sålt mig till, uppfödarmatte. Dom ränner i stallet varannan timme DYGNET RUNT för att behandla en ögonsjuk häst. Man får ju ingen nattro, ju. Klockan 4 på natten nekar jag å gå med, då får dom klara sig utan vakthund. Och inte har dom pengar, utan får låna av grannen för å kunna köpa maskmedel till dom där hästarna, som bara kostar och kostar. Det är tur att man är liten i maten, annars fick man väl svälta...
Märta

 
Ingen bild

Gudrun

17 augusti 2007 19:34

Har du sett plåtar på västgötahöfter, Pernilla?
Jag har röntgat borderterrier, golden och sett vgs-höfter. Det är en himmelsvid skillnad. En godkänd vgs-höft skulle anses katastrof hos border och golden. Det beror på att skelettet hos en kortbent hund ser så annorlunda ut.
Det blir ju en bedömning man gör och erfarenheten visar ju att den inte är exakt. Alltså kan det finnas skäl att få fler bedömningar. Man kan ju också diskutera det här med att röntga de kortbenta, men det kan du mer om, Lisbeth.
Gudrun

 
Ingen bild

Pernilla

17 augusti 2007 20:09

Nej jag vet absolut inte mer om det än ni kan, det är just därför jag frågar alla "dumma" frågor Det är inte alltid av ondo att ifrågasätta eller hur?

Jag ifrågasätter varför man parar långsvsns med långsvans, varför man gör om en kombination som ger vita valpar, varför man röntgar om 4 gånger, + en massa andra "dumma" frågor för att jag VILL veta! kanske finns det anledningar som inte JAG vet om, kanske kan jag lära mig nått?

Det jag funderar över är varför vissa uppfödare kan göra en sak, medans andra ska halshuggas om dom gör samma sak?

Visst kan jag lyfta luren och ringa, men då stannar ju svaren hos mig och ingen annan kan ta del av dom...

Jag har ALDRIG utgett mig för att vara expert på Västgötaspetsen, men jag vill lära mig allt jag kan och tro det eller ej, jag bryr mig otroligt mycket om dess framtid..

Mvh Pernilla

 
Ingen bild

Gudrun

17 augusti 2007 20:46

För övrigt lär danskarna ha gått över till ett system där man gör ett index för varje individ, som även inbegriper förfäder och ev avkommor förutom individen. Över /eller om det var under/ ett visst värde ska man inte avla. Det här lär ha gett bättre resultat i aveln än vårt system. Kan någon berätta mera?
gudrun

 
Ingen bild

Ewa

17 augusti 2007 21:56

Jo det finns dumma frågor - framförallt om dom ställs av fel anledning och på fel sätt. Snälla tänk efer först. Jag har också en dumfråga - har du fått några bra svar på dina dumma frågor?

 
Lisbeth

Lisbeth

17 augusti 2007 23:08

"Jo det finns dumma frågor - om de ställs av fel anledning och på fel sätt" - Gud så genialiskt! Ewa, you´re one in a million...

Nu vill jag ha ett ord med - det är faktiskt MIN blogg! Jo, jag har lagt märke till att det oftast är de dummaste människorna som ideligen kommer med konstiga frågor; typ har du slutat att slå din fru? fast då om hund istället så att säga.

Jag tror inte dessa vmänniskor egentligen vill veta något, de har redan sin uppfattning klar, i den mån de fårmår ha någon alls. Istället är det här en kontakt/trakasseri/beskäftighetesgrej. Se här så seriös jag är!

Jag tror helt enkelt inte man kan lära sig något den vägen. Enda framkomliga sättet att nå visdom inom detta område, där fingertoppskänsla, erfarenhet och förmåga att iaktta och dra rätta slutsatser är väsentlig, är helt enkelt att lära sig själv. Trial and error! Lite misstag gör man, men de blir allt färre med åren.

När jag började som uppfödare 1968 var jag spränglärd - i teorin vill säga. Sen satt jag ett antal år med Sveriges längsta näsa - verkligheten stämde inte med kartan! Nu, närmare 40 år senare, är jag förhoppningsvis lite visare och framför allt mindre benägen till tvärsäkra uttalanden.

http://www.geocities.com/ulvuskennel

 
Lisbeth

Lisbeth

17 augusti 2007 23:54


Hoppsan! Missade ett litet viktigt ord...

Pernilla,
problemet med inlägg i div sammanhang är att man inte verkar förstå (eller låtsas förstå) ordens rätta valör och betydelse.
Först troskyldiga "frågor" om långsvans, valpfärg och röntgen. OK?
I nästa inlägg övergång till att "ifrågasätta" och det är en HELT annan sak. Där överstigs den osynliga gränsen för god smak och etik.

Då ifrågasättaren dessutom saknar egen personlig erfarenhet är det svårt att förstå syftet. Vad är meningen? Dessutom hör det till god ton att inte kritisera andras resultat.

http://www.geocities.com/ulvuskennel

 
Ingen bild

Britta

18 augusti 2007 01:38

Vad är det som säger att
"vissa uppfödare kan göra en sak, medan andra ska halshuggas om dom gör samma sak?"

Förmodligen "halshuggs" alla uppfödare som "gör samma sak", men alla kanske inte hängs ut på en blogg eller en hemsida. Det beror nog på hur "offentlig" uppfödaren är -snackas och tycks görs det säkerligen i alla läger.
Om en uppfödare går ut och ärligt visar vad hon/han har - som t ex Lisbeth i det här fallet med "vitingarna" - då är hon "free game" - alla har plötsligt rätt att skjuta skarpt. Personligen skulle jag inte ha gjort om parningen - vete tjyven om jag någonsin skulle våga para igen, med min begränsade erfarenhet...

Men vänd på det - om Lisbeth hade tigit om "de vita" och detta hade kommit fram i efterhand - som det har gjort med andra märkliga saker i aveln, syskonparningar, blåa valpar, förslag om mickel med stamtavlor,uselt temperament, allvarliga syndefekter etc etc - dessa otrevligheter kommer fram "smygvägen" - Mycket, men kanske inte all "information" stämmer med verkligheten, en del förvrängs säkerligen och annat är tyvärr alltför sant. Inga förklaringar ges till varför det avlades si eller så utan man bara drar täcket över och låtsas som inget och fortsätter att vara "seriös uppfödare" - Hallå ! Vilket är bäst??


Sedan är det väl så att vissa människor (inom många raser) har gjort sig så omöjliga på olika sätt,att bara deras kennelnamn nämns, reser folk borst och tar avstånd. Om väldigt många människor reagerar på samma sätt, bör man nog fundera över om det är alla dessa människor som har fel, tänker fel, gör fel, beter sig fel - eller om det kanske ändå är dessa få männsikor som är så totalt socialt inkompetenta, ser enbart till sin egen snöda vinning och sitt eget omättliga behov att härska och vara den "vars ord är gudaord och ej kan motsägas".

Man kan fundera....


 
Ingen bild

Gudrun

18 augusti 2007 09:28

Mer svar, Pernilla.
Det är också oerhört viktigt att den som röntgar hunden kan lägga den rätt. En fellagd höft kan bli fel bedömd. Även det kan vara ett skäl att röntga om.
Fortsätt gärna att fråga - inte ifrågasätta.

Jag äger Märta från Lisbeth. Hon hade en vit bror i kullen, men jag tvekade inte ett ögonblick att köpa henne. Hade åkt runt och tittat på flera ställen, kunde konstatera att det var stor skillnad på temperament (en del var mycket skälliga!), tillgänglighet och utseende. Men, det som oroade mig mest var att det under det dryga halvåret jag letade fanns döda valpar i så många kullar.
Lisbeths hundar har det temperament jag vill ha, den öppna nyfikenheten och tillgängligheten. Och inga döda valpar fanns i kullarna. Och jag fick svar på mina frågor, för som du är jag en frågvis sort, vilket Lisbeth fått erfara.
Min lilla underbara Märta har en 50%-ig risk att bära vitgenen. Det vet jag och om jag ska ta valpar på henne så får jag fundera på det då. Än så länge är hon bara en god och trevlig representant för en härlig ras - precis som sin vite bror.
Gudrun

 
Ingen bild

Begriper inte att jag ens svarar

20 augusti 2007 11:06

Så j.... mycket dynga, oärlighet och framför allt trams det ligger bakom kommentaren "jag vill bara lära mig".
Det hör man lite överallt här i livet från fega människor
Jag skulle vilja säga att det mer är frågan om "jag vill sätta igång bråk och och peka ut vissa människor" "jag vill att alla ska veta hur "dåliga", dumma, oseriösa, felaktiga de är" (tycker du)
Det är inte frågan om något annat alls. För vill man lära sig något så gör man det på kurser, utbildning.Man frågar "försiktigt" med ödmjukhet, gammla uppfödare, erfarna, framgångsrika (PÅ MER ÄN ETT SÄTT) uppfödare/ägare. Man gör sig själv trevlig och framför allt, som sagt, med en viss ödmjukhet. Man "hänger inte ut" vissa valda människor därför de har, "I DITT TYCKE", gjort något, ska vi kalla det annorlunda?
Man hänger inte heller ut framgångsrika människor och (i ditt tycke) otrevliga människor.
DET ÄR DÄR MAN BÖRJAR HITTA "FELEN".
Hur kan man sitta hemma framför en dator, dag in och dag ut (vilket liv!) och hitta fel, negativa kommentarer. Man ugår alltså bara på ifrån kommentarer man hört från likartade negativa olyckliga människor????
Prata om att "en blind leder en annan"
Som sagt, ni otroligt negativa personer,
GE ER UT I VERKLIGHETEN. Gå på "riktiga" kurser särskilt en i humanitärt uppförande.
Vidare skulle jag vilja säga att detta förbannande ältande om ett ord som vederbörande inläggare ibland, på dessa bloggar, hakar upp sig på är ju nästan genant
Någon inläggare pratade om halshuggning.
Om att vissa blir "utsatta" för det.Men går därefter själv vidare med yxan utan fördommar. Är det bara vissa inläggare på dessa trötsamma bloggar (blivit) som får göra det?
Angående Wilma som blivit röntgad 4 ggr. Gud ske lov för det. Tänk om hon inte blivit röntgad alls?
Angående vita. Ja då vet vi det, var dessa linjer finns och håller oss måttligt borta från dom.Svårare än så var det inte!!
MEN, de som inte har talat om att de har fått vita valpar då??
De som inte talar om detta med gomspalt, öppen fontella, förvridningar i skelett, krypto osv. Vad gör vi åt det??????
Ska vi avla på sånt? För det ska ni veta att det finns uppfödare som gör och då några som vissa bloggskrivare högaktar.
Svans till svans!!
OCH??
Är det det enda man ser i aveln så är det väl dags att lägga av.
Verkligen oundvikligt ibland för att få in annat. Vad i hela friden är det som är så negativt med det med tanke på ovan nämda "hemskheter" av realistiska fel och sundhetsavel?
Hur var det med det året man fick dispans att använda c röntgade hundar. Många gjorde det och inte hade de tillfälligt a höfter det året. Inte för att jag bryr mig. Någon gång måste väl insändare på dessa sidor låta folk ta sitt eget ansvar. De kanske t.o.m vet vad de gör. De kanske har den erfarenheten.?
Till sist, bryr man sig genuint om en ras och dess framtid, då är det dags att undersöka sina vänner och bekantas avel, påhopp och ärlighet mot andra uppfödare.
Vad är det som säger att därför man tycker om någon att de har "rätt" eller att de inte gör misstag. Ska man ifrågasätta saker då gör man det 100 % mot/till alla

 
Ingen bild

Anita

20 augusti 2007 12:40

Hörru Jack
Din kommentar ovan om att du har en bättre hals än syrran, stämmer. MEN, tjusig lång hals!!?? Allt är i relation, väl? Du vill väl inte heller springa omkring som en Giraff? Spana efter stora djur?? Hmm. Du får nog ta hjälp av din nos, lille plutt. Eller matte. Hon är ju lång som en fura
Vänligen "en beundrare" av syrran (fast inte är du så tokig heller "shorty")

 
Ingen bild

Jack

20 augusti 2007 13:08

Med all respekt bästa Aunti Anita, var har jag påstått att MIN hals är bättre än syrrans??? Bevis ses ovan, var vänlig kolla. En annan är inte den som går runt committing libel, särskilt inte till en DAM.

Det är en hedersgrej för oss Gentlemen.

Så putsa upp emaljögat, så kanske vi ses nån gång.

Vänliga hälsningar
Jack
X
mitt tassavtryck

 
Ingen bild

Auntie Anita

20 augusti 2007 13:48

Fanken också "Jack my boy" Du har ju rätt.
OOHHHH vad det sved att erkänna. Du skrev ju inte så.
Jag var väl så ivrig att läsa dessa urlöjliga inslag från mattar o hussar att jag inte hade ordentlig koll.
Vadå emaljöga? Akta dig, jag kanske är som Stålmannen och har röntgen öga. Jag vet minnsann, gubben lilla, vad du har för sorts armbågar, hasor, revben ryggkotor osv.
Det skulle väl vara något för alla dessa "värstingar" här på blogget att bita i.
Men säkerligen så bryr de sig inte om det bara de kan härja om höfterna
Vidare Jacko, syrran vill inte vara en dam.
De har det så tråkigt. Hellre en kärring med ruter i eller åtminstone en tjej.
Som sagt
LADIES HAVE NO FUN sägs det i adeln
Hur de nu vet det
Hej på dig
Ps, du måste ha bra konstiga tassar om det ger ett x avtryck

 
Ingen bild

Vi ses i tingsrätten

21 augusti 2007 20:50

Jag har ingen egen blogg och kommer nu aldrig att skaffa mig en som jag tycker är väldigt synd.
Lisbeth har väldigt snällt låtit mig använda hennes för mina absolut sista kommentarer, mer orkar inte en relativt sund och något så när intilligent hjärna.
Det har kommit till min kännedom att min delägda tik, ihop med Åswallens Kennel, producerade vita valpar. Detta för över TRE år sedan.
Tiken, SKOGSBYGDENS DOLORES SNITZIG var parad till BOBBY (irländaren med det långa namnet).
Hon fick 8 valpar var av 4 dog. Jag var utomlands och Kerstin (Åswallen) tog hand om det hela. Mycket trist och olyckligt att detta hände. Ingen vet varför. Men vad som är ännu tristare är dessa "nya" kommentarer att de fyra som Kerstin påståts ha avlivat var vita.
Var får ni allt ifrån?? Är det någon sorts hämd, ett behov att "röra om i grytan"? Vad är det som får er att bara ta saker ur luften så där?
Hade det inte varit lättare för oss att bara säga, det blev bara 4? Eller hur? Men när man inte har baktankar så beter man sig inte så utan tänker inte mer på det än vad som hände. TILLS NU.
Det kan jag säga här och nu. Det finns inte en chans att Kerstin skulle göra något sådant. Hon och många andra, faktiskt de flesta, är först och främst djurälskare och därefter uppfödare.
Ni kan vara hur taskiga och fräcka ni vill mot mej, MEN GE FAN I MINA KOMPISAR !
Hör jag en enda grej som håller i tingsrätten så tro mig, vi ses där.
Jag kan tillägga att det finns fem personer som sett dessa valpar. Hur många vittnen har ni?
Har ni någon gång ifrågasatt era "vänner", som eggar er att kommentera och hitta på, varför de inte själva gör det med en ärlig signatur.
Varför låter ni dessa människor "ladda pistolen" men vågar inte avfyra själv, fråga er själva detta?
ANITA WHITMARSH

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards