Direktlänk till inlägg 21 oktober 2009

Ang västgötaspetsar

Av Lisbeth - 21 oktober 2009 22:59

  


Ang västgötaspetsar; det är mycket med dom!Jag hade haft hundar av alla de slag, från början av 60-talet till slutet av 90-talet, alltså närmare 40 år, innan jag köpte min första västgötaspets. Fött upp schäfer, pekingese, tibetansk spaniel, japanese chin, samt även haft rottweiler, vit storpudel och welsh springer spaniel. Trodde att jag kunde det här... haha...

Min moster i Småland hade en sådan hund och jag var där som barn på 40-talet. Mindes hur go och fin västgötaspetsen var (och är). Västgötaspetsar är mycket friska och sunda, lättskötta och tåliga. När de gäller temperamentet är de både känsliga (för orättvisor) och hårda (anser att de kan göra lite som de vill). En specialitet är att avsky att bli våta, allra helst om tassarna, det är förfärligt hemskt att få skräp i pälsen! Vill gärna vara lite polis och hålla reda på saker.


Är minneskonstnärer.Svaga för smicker (och godis), med "duktig kille, så fiiin" och något gott, så växer de en halv meter. Det är ganska stor skillnad på schäfer, som tycker om att vara lydiga. En vgs måste övertygas om att den har NYTTA (läs beröm & godis eller andra förmåner) av att vara lydig.Kommer man väl underfund med detta, så är västgötaspetsen världens mest praktiska och trevliga hund att ha!

 
 
Ingen bild

Gudrun

22 oktober 2009 09:58

Så på kornet!
Jag fick min första hund när jag fyllde 10 efter år av tjat. Sen har det varit hund nästan hela livet. Det är en himla massa år!
Vgs Märta är precis som du beskriver. I morse stannade hon inne när vi andra gick för att ta ut hästarna - vått på marken - men hon hade full koll genom fönstret att allt gick rätt till. Mycket bestämd på att mat och promenader ska ske på rätt tid. Ordning och reda. Lär sig nya saker snabbt - det senaste är att torka av tassarna på dörrmattan innan man går in. Praktiskt.
Go och vänlig och mycket lydig, tycks bara vara så helt naturligt. Underbar med andra ord. Men så har hon ju prefixet Ulvus i namnet....
Vgs- matte for ever.

 
Ingen bild

Astrid

22 oktober 2009 10:06

Welsh springer spaniel - när i all världen var det...?

Kliar mig fundersamt bakom örat och försöker komma ihåg men går bet...

Kram/Mellandotter

 
Ingen bild

mamma

22 oktober 2009 14:12

Jo, Astrid - du kan omöjligt komma ihåg Penny den förtjusande welsh springer spanieln - för då var du bara en liten knodd. Penny var före rottweilern och storpudeln, hon var söt och trevlig på alla vis, men... då om inte förr insåg mor att spaniel- och retrieverhundar inte var något för mig. Penny var perfekt lydig inom 20 meter - blind och döv därutöver, och vad värre - hon tog alla de andra hundarna med sig... hela skogen var full med småhundar som vimlade runt!
Penny fick rätt omgående ett gott hem hos mormors arbetskamrat.

 
Ingen bild

Nilla

22 oktober 2009 17:53

Den absolut bästa beskrivning jag läst!!!!!!

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards