Direktlänk till inlägg 6 december 2009

Sista tidningen

Av Lisbeth - 6 december 2009 10:27

  

Nu är det sista numret av Brukshunden för mitt vidkommande ute hos läsarna. Man kan fundera på hur det ska gå i framtiden. Upplagan sjunker på grund av SBK:s stora medlemstapp, närmare 5000 medlemmar färre. Dessutom kommer nästa års utgåva att vara två nummer mindre - 6 istället för 8 - samtidigt som medlemsavgiften höjs. Hur som helst blev det en kort summering i sista krönikan. Det har varit en spännande resa! Mitt "Tack för sällskapet" till läsarna såg ut ungefär så här:***Den stora rörelsen***I början av 80-talet skrev undertecknad för första gången i tidningen Brukshunden. Medarbetarskapet fortsatte, de senaste tjugo åren under intensiva former. Över 25 år är en förhållandevis lång tid, ett halvt yrkesliv… Det har blivit tusentals artiklar och notiser, stort och smått om den stora folkrörelsen och brukshundsporten har passerat genom tidningen. Väldigt mycket har hänt inom Svenska Brukshundklubben under den här tiden. ”En knagglig väg framåt”, som SBK:s hedersordförande Folke Hildebrand uttryckte det i en intervju. Vi har bevakat tävlingar och frivilligverksamhet, intervjuat Överbefälhavare och Rikspolischefer, riksdagledamöter och ministrar, SM-vinnare och etologer. Det har varit ett intressant och spännande arbete, ibland dramatiskt, aldrig tråkigt en sekund. Roligast har varit kontakten med alla medlemmar och lokalklubbsfolk. Och så alla fina och duktiga hundar som fick vara med i tidningen! Utan min och min uppdragsgivares och andra medarbetares arbete i bevakande av frågor i riksdag och departement, på konferenser, fullmäktigen och kongresser hade SBK inte haft en dressyrpolicy, Sverige inte haft en lag mot eldressyr eller en bättre relation inom SKK-organisationen, vilket ledde till dåvarande samarbetsavtal mellan SBK och länsklubbarna... För att nu nämna några uppmärksammade artiklar i Brukshunden. Ja, det kanske hade blivit beslut i frågorna förr eller senare, men det hade tagit mycket längre tid om inte dessa blivit belysta i media. Ty ord och principer kan ha samma vikt och betydelse som krig och örlog. En vacker princip som genast sviks eller åker i papperskorgen kan verka löjlig. Men orden har uttalats, principen finns kvar. Vi gjorde nytta genom att vi var med och rapporterade om vad som sades.Efter den här tiden - tidigare var det ingalunda självklart att pressen släpptes in under förhandlingarna - blev det kutym att säga något respektfullt om små klubbars självbestämmanderätt, om medlemsdemokrati innan man fick lov att ändra på regler... Man fick i alla fall lov att säga att djurskydd gällde även hundar. Vi lyckades inte få insyn i den gamla tysta diplomatin med korridormygel och hemliga överenskommelser bakom stängda dörrar, men vi satte en bräcka i den. En del av jobben ledde till stora besvikelser och misslyckanden; lagen mot smällare blev värdelös då tillverkarna kringgick förbudet genom att uppfinna nya produkter. Elhalsband kanske används fortfarande, men nu vet alla att eldressyr är förbjudet. Vi förde i alla fall upp saken på bordet till allmän beskådan. Det ledde till en lag och lagen blev ett bräckligt värn för vissa principer, ett skyddsvärn av tryckta ord, av ofta ledsamt tjat. Detta värn bröts igenom på många ställen, demokratilinjen trängdes tillbaka, men värnet hängde ihop någorlunda, linjen sviktade men höll ihop. Det viktiga med pressens insyn i kennelpolitiken var inte alltid vad vi rapporterade om eller vad som skrevs i tidningen. Utan vad som inte gjordes därför att vi var där. Nu får andra ställa frågorna.Lisbeth Högman

 
 
Ingen bild

Petter

6 december 2009 11:54

Tack för ditt och Gunnars senaste opos.Ert sistanummer av Brukshunden är vackert, med tanke på hur ni behandlats har ni verkligen gjort ett avslut med flaggan i topp. Det hade varit mycket lätt att bli bitter, men den känslan kan jag itne läsa i någon av era sista artiklar. Hur en reklambyrå skall kunna ersätta er stora kompetens kan man ju se på reklamplats i Brukshunden nr 8. Brukshunden nr 1 2010 presenteras med att på framsidan meddela Brukshundsklubben 90 år...Blir resten av samma kompetenta kvalitet tro? För min del är det strunt samma för fr o m 2010 kommer jag inte att vara medlem i SBK. Att specialklkubbsordföranden blåljugen i en ledare var nog sista spiken för mig.(Även om jag beslutat mig för avslut av medlemsskap tidigare gjorde denne mans uttalande att jag definitivt inte vill vara medlkem i SBK längre).

Hoppas ni blir uppskattade efter kompetens på era nya arbeten, faste det är jag helt övertygad om. :-).

 
Duritzan

Duritzan

6 december 2009 13:36

Jag blir kvar - mot min vilja.

MEN om jag vill vara med på kurser och träningsgrupper i min lokala klubb är jag ju så illa tvungen att vara kvar. Och det är ju där mina hundar får tillfälle att träna sig att vara uppmärksamma på mig även om där finns andra hundar. Det är där det finns folk som kan hjälpa mig att se vad jag gör omedvetet och som stör det önskade beteendet. O.s.v i långa led...

Man kunde ju önska att alla klubbar skulle säga stopp - vi struntar i SBK och startar nytt. Men jag tror inte någon ger sig på en så tuff uppgift :(

SBKs vackra tal om allt stort arbete med att lokalt lämna synpunkter på de nya stadgarna ter sig skrattretande när man vet att skrivningen är sådan att om klubben vill vara kvar i SBK måste man godta det utskickade "förslaget".

http://www.duritzans.se

 
Erika

Erika

7 december 2009 11:40

Håller med föregående talare i intrycket av ledaren. Vem tror ordföranden att han lurar? Kanske den var skriven som ett föresök till självsuggestion, jag kan iaf inte se något annat syfte. Under all kritik att gå ut med ren rappakalja när offentligt medvetande redan finns om att utredning pågår.

http://stoltaebbas.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Skapa flashcards