Direktlänk till inlägg 18 december 2009

Nyttan med MH - därom tvista de lärde

Av Lisbeth - 18 december 2009 10:16



En av de sista intervjuer som gjordes i tidningen Brukshunden handlade till viss del om SKK:s stora satsning på mentalitet. Den utlöste en smärre debatt och synpunkter från engagerade forskare (om bl. a. arvbarhet), vilka i sin tur fick mothåll från andra vetenskapare (ännu ej publicerat).


Även initialt fanns en stor tveksamhet mot MH, inte bara från SKK:s sida, utan även inom SBK (se nedan), bl.a reserverade sig FS mest meriterade bruksförare Judith Granberg till protokollet vid beslutet att ersätta det gamla karaktärsprovet med MH.***De som talar om MH som det mest användbara instrumentet för att kartlägga hundars mentalitet (och få fram hundar med bättre mentalitet) och i förlängningen ett Bas-MH för alla raser, får det att låta som detta är en komplett, blomstrande, pålitlig och fungerade verksamhet. I själva verket är det ett beställningsjobb som ännu ingen har sett resultatet av och inget har framkommit hur det ska se ut eller fungera.


Detta är inget nytt. Så här lät det när MH diskuterades på ett Mentalsymposium inom SBK:– Mentalbeskrivning är en annan av typ av prov. Där har man inte bestämt i förväg vad som är godkänt respektive ej godkänt, istället försöker man mäta hundens reaktioner i olika sammanhang. Användaren kan sedan bestämma om hunden är lämplig för det som den ska användas till. Det var tanken bakom planeringen av den här typen av prov, sa Lars Fält och fortsatte med att beskriva processen i HS regi - från valputveckling och unghundsbeskrivning fram till dagens mentalbeskrivning. Därefter övergick utveckling till SBK i form av projekt HS och projekt MUH (Mentalbeskrivning unghund). År 1989 blev MUH (senare MH) officiellt prov. - MH är inte det ultimata testet. Av etiska/praktiska skäl går det nämligen inte testa allt och därför är vissa testsituationer bortvalda. I ”rädsla” har man valt bort hundar, underlag, höjder, känd miljö/ny retning, lukter, smärta. I ”aggression” är på motsvarande sätt bortvalt bekanta människor, hundar, smärta, resursförsvar, stress, sex, lukt, m fl.(Lars Fält) ---


Schäferhundklubben förordar BH (behörighetsprov) som ett framtida krav i olika sammanhang, från deltagande i bruksprov till användning i avel. Även i debatten angående ”farliga hundar” har det hävdats att genomförd MH skulle kunna tolkas som ett bevis på att en sådan hund tillhör gruppen ”ofarliga hundar”, en felaktig slutsats, enligt Schäferhundklubbens ordförande Bosse Noren. – Det sistnämnda sammanhänger förmodligen med att uttrycket ”mental hund” skulle indikera att MH utgör någon sorts mentaltest, framhåller Bosse Noren och utvecklar klubbens uppfattning:- MH är endast en beskrivning av en hunds uppträdande utefter en fast bana.


Till skillnad från det gamla karaktärsprovet, så finns det inga krav för godkännande bortsett från skottfasthet, i övrigt kan en hund uppvisa i princip vilket beteende som helst vid ingående moment utan att underkännas.– Statistik från genomförda MH-bedömningar kan exempelvis utnyttjas för att erhålla en aktuell rasprofil för olika raser, t ex genomsnittlig grad av rädsla, kamplust etc, men även hundar som avviker från en sådan profil erhåller resultatet ”genomförd MH”.


– Svenska Schäferhundklubben har därför framfört BH (behörighetsprov) som ett alternativ. En väsentlig skillnad mot MH är att BH, i likhet med karaktärsprovet, har krav för godkännande. Vid BH måste hunden visa att den fungerar i stadsmiljö, i trafik och bland människor. Samtidigt måste hundföraren visa att hon/han har viss kontroll över sin hund.----Vilka hundar kan komma att bita barn? Man bör vara försiktig med hundar som reagerar på ”Dumpe” med direkt aggression, säger Lars Fält.


Hur har SBK Mental beaktat aspekten hundar som biter barn? Vid presentationen i Rosersberg (Mentalsymposiet) framgick att ”barn” tillhör bortvalda testsituationer i mentalbeskrivning för hund (MH).– MH är ju ett test där vi jobbat mycket med standardiseringar.Barnfiguranter kan därför inte vara med. Mitt förslag till rasklubbarna vid speciella problem (barn, hala golv etc) är att de gör en scanning av rasen med hjälp av enkäter.

Naturligtvis ber jag hundägare vara försiktiga om hunden reagerar med direkt aggression vid visuellöverraskning ("Dumpe"), förklarar Lars Fält, som varit med och utvecklat MH-beskrivning.(Texter ur Brukshunden ang MH)

 
 
Duritzan

Duritzan

18 december 2009 12:41

Hurra - jag har fattat rätt för en gångs skull. Jag tyckte det var mycket intressant att göra MH med mina hundar - för att det gav mig en KOMPLETTERANDE information om dem. En heltäckande bild hade jag inte väntat mig och det var tydligen rätt. Vissa moment vet jag hade gett andra resultat om jag tränat hundarna på dem innan vilket man också måste ta med i beräkningen när man värderar resultatet av ett MH. Roligt var det dock och sannolikt kommer jag om tillfälle ges och ekonomin tillåter att göra det med mina nytillkomna hunda också. Men det är för min egen nyfikenhets skull :-D

http://www.duritzans.se

 
Bodil Carlsson

Bodil Carlsson

18 december 2009 15:38

Hej Lisbeth!
Intressant och tankeväckande inlägg, som jag gärna skulle läsa lite grundligare och tänka över. Har du ngt emot att delar eller hela läggs in på bloggen Collievänner, givetvis med angivande av författare, för en kommentar?

http://collievaenner.blogspot.com

 
Ingen bild

Lisbeth

18 december 2009 21:41

Jag vill inte att inlägget - styckevis eller helt - kopieras för publicering på annat håll.

Min avsikt är att utveckla ämnet ytterligare och då ska texterna kunna läsas i ett sammanhang.

 
Ingen bild

Clara

18 december 2009 22:10

Bodil, du är sanslös!

Först håller du på och dissar Lisbeth det värsta du kan på "en blogg nära dig". Sedan har du mage att be henne om lov att publicera hela eller delar av Lisbeths ovanstående inlägg på "en blogg" . Har du tappat sans och vett? Har du redan glömt allt fult du skrivit?

Ingen normalt vettig person vill ha med dig att göra, du har gjort bort dig fullständigt i såväl Hundsport som i bloggvärlden.Inse att du är en NOLLA.VARFÖR skulle en hårt arbetande kunnig och seriös journalist vilja ha publicerat något alls på din usla blogg? Håll du dig där i din bitterhet tillsammans med dina lika okunniga gelikar.

 
Ingen bild

Lisbeth

18 december 2009 22:10

En sak till...

Efter att ha studerat ovanförmälda collievänner så infinner sig ingen lust att beblanda mig med sällskapet.
Visserligen står inte uttryckligen mitt namn, men hur många finns att välja på?

Och så är det kommentarerna - som uppenbarligen godkänts - om "journalisten H" på ett otrevligt sätt eller "virrtanten" och "tramstanten" och annat i den stilen. - Och detta av folk som jag aldrig hört talats om i som helst sammanhang eller som kan veta hurdan jag är som människa.

Det är förvisso intressant att läsa ett så enträget intresse för mina göranden - någon slags omvänd bevisföring vill göra gällande att jag i yrket producerar lögner och de dödas ben.

Nu är det ju så att varken jag eller andra tidningsmedarbetare bestämmer vad vi ska göra för jobb, och när vi sedan gör dem måste text/bild först godkännas av redaktören, sedan av ansvarig utgivare.
Ska det vara så svårt att fatta?

Var vänlig och avstå från besök på mina bloggar eller i vart fall sluta bry er eller kommentera. Håll ni er till collievänner - där kan ni uppenbarligen skriva vad ni vill.

 
Ingen bild

Helene J

18 december 2009 23:41

Hurra, det är rätta takter Lisbeth!

"virrtanten" och "tramstanten"?? Jag tror banne mig jag smällar av! Men ditt rediga svar Lisbeth fick mig att tänka på den roliga historien som fd Stadsministern och tillika tvättäkta Värmlänningen Tage Erlander alltid blev ombedd att berätta. Slutklämmen i historien lyder (obs, jag har bytt ut "han" mot "hon");

"”Göbber och kärringer, huk er i bänkarna, för nu laddar hon om!”

Kram på sig / Helene

 
Annette

Annette

19 december 2009 08:20

Man bli helt paff.....vad fräckt!!! Efter allt jag läst på collievänner o alla dessa godtagna kommentarer. Jag har undrat många gånger vad för slags människor dom är. Detta va bara för mycket...
Jag hoppas att Du Lisbeth fortsätter med dina bloggar o tänk....-dom gör så gott dom kan :-) (jag har vart på en sån bra föreläsning med Micael Södermalm, han hade fått nåt att bita i med collievännerna )

Jag vill också önska Dej en God Jul & Ett Gott Nytt År

http://www.toptails.dinstudio.com

 
Anja G

Anja G

19 december 2009 11:26

Ja, kära nån... Här kastas det sten i glashus. I jämförelse med det som publiceras om Bodil C på dina bloggar, Lisbeth, så är väl "virrtant" ingenting att hetsa upp sig över? Det vore kanske bra om du sopade rent framför egen dörr innan du ondgör dig över vad andra gör?

/Anja G

http://collievaenner.blogspot.com

 
Bodil Carlsson

Bodil Carlsson

19 december 2009 18:47

Anja, det är lugnt.
Lisbeth, det är lugnt. Du råder över din egen text. Och den går säkert bra att titta närmare på i längre version också. Vi väntar!
Trevlig helg så länge.
Bodil Carlsson

http://collievaenner.blogspot.com

 
Ingen bild

Clara

20 december 2009 18:23

Men vad bra att Bodil har skickat fram de sina. :-) retar du bara denna hejduk kommer du att kunna läsa häpnadsväckande inlägg, tro mig, jag vet för jag har sett dem... Kul att läsa kan man säga... Och vad generöst att den stora Bodil anser att du, Lisbeth, råder över din egen text! Vad hon anser är ju världsviktigt, oj! *sss* Jag måste också förmoda att du verkligen bryr dig om vad dessa akwardianer tycker om vad du skriver.Tänk vad det kommer fram intelligenta kommentarer såhär innan jul.

Stå på Lisbeth, vi är många som hejar på dig och som är tacksamma över att du lagt ner så mycket engagemang på Colliesaken, det är tack vare dina båda bloggar som allt detta har kommit upp på bordet! TACK för det!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards