Direktlänk till inlägg 4 april 2014

Nej, jag ångrar ingenting

Av Lisbeth - 4 april 2014 07:55

 

Vad var det som hände? Dår för fem år sedan... Ett vet jag - livet för Yours Truly blev aldrig mer detsamma... Och lilla ulvusbloggen tog ett raskt skutt på listan över de mest lästa bloggarna...

 Det hela började med några förflugna ord... En av våra mest anlitade domare suckade: "Det finns knappast en enda fin collie kvar... Man håller på att förinta en hel ras!"

 Va! Det är inte möjligt! Grubbel, forskning... Upp till bevis...

 Jag bad en i hundvärlden bevandrad om hjälp med ett representativt urval av bilder på topp-collies. Visst finns det underbara svenska collies! Av dessa valde jag ut den som kom att illustrera det första inlägget. Nu har jag fått reda på att hunden heter NW-07 STEADWYN MAGNETISM ägare Micael Johansson, Kennel Seabound's, samma kennel som fött upp hunden som illustrerar dagens inlägg - GB CH & IR CH Seabound`s She`s All That For Ingledene - The first exported Swedish collie to Great Britan who became an English champion!

 

Michael, rasens Grand Dame Gun B-P och en ung stjärna

Så satte jag igång, lyckligen omedveten om vad det hela skulle leda till... Drog mig till minnes rasspecialer som jag författat åratals tidigare. Här fanns mycket att vaska fram!

Nu hör det till saken att collie är en favoritras, så det var inte svårt att hitta inspiration... Många, många av familjens vänner har eller har varit ägare av collies; underbara hundar, kloka, fina, älskansvärda... En av collieklubbens tidigare ordförande var vänlig och serviceinriktad och försedde mig regelbundet med årsböcker och liknande. Så Yours Truly har "följt med" så där lite lagom om vad som hänt i collievärlden. Collie var också en av de hundar som jag vacklade mellan, när jag insåg att det inte gick att leva utan hund! Det föll på att collien tillhör gruppen brukshundar... Inte för att jag har något emot sådana hundar, absolut inte! Och inte för att brukstävlande krävs... Bruks är bara roligt - vill jag påminna mig... Har faktiskt ägnat mig åt det med liv och lust! Men det är allt runt-om-kring...

Alltså blev det ingen collie för min del utan västgötaspets.

 Nå, var var jag? Jo lite historik och allmänna betraktelser angående collie lades upp å blogg. Sen bara vällde det in; kommentarer och mail... Det tog aldrig slut - förtvivlade, ledsna människor som kämpar för colliens fortlevnad i vårt land!

Jag hade inte en aning om att det hela tidsmässigt sammanföll med ett intrikat årsmöte i faggorna! Men det blev man varse...

Att det varit bråk i collivärlden och att olika fraktioner stretar i divergerande riktningar, det är ingen hemlighet. Men detta... överträffade med råge de vildaste fantasier!


 Att motsättningarna är så stora, att hätskheten kunde vara så avgrundslik...

 Man blir ledsen och upprörd!

 På förekommen anledning vill jag understryka att jag delar bekymren med ljudkänsligheten - det finns i hög utsträckning inom min egen ras, västgötaspetsen. Ljudkänslighet är ett stort lidande och därmed också ett djurskyddsproblem. Det är ingen tillfällighet att det var en ägare av västgötaspets, Gunnar Löfberg, som under tidigt 90-tal drog igång Smällarprojektet. Parallellt med detta skrev undertecknad, tillsammans med Marina Reuterswärd, den första motionen till Stockholms Kennelklubb med krav på förbjud mot smällare. Motionen hamnade så småningom på Kennelfullmäktige. SKK centralt var välvillig men inte mer, SBK var inte intresserad alls... Det var när SKK åratal senare fick behov av att stärka sin djurskyddsprofil, som vår smällarmotion grävdes fram och SKK gjorde gemensam sak med Smällarprojektet, vilket sedermera blev SKK:s profilfråga Smällarupproret. Men det är för att tala med Kipling, en annan historia...Så ingen ska påstå att jag inte är engagerad i frågan!

 Men att komma tillrätta med collierasens ljudkänslighet genom att ytterligare dra åt tumskruvarna i en redan hårt ansatt ras, det är som att skjuta gråsparv med kanon!

Jag tror på goda grunder att det knappast är rätt väg...


Sammanhängande konsekvenser; blev av med jobbet.. anmäld till DN.. förvisso efter 14 (!) månader friad.. men i alla fall en plågsam period.. Man fick ställa in sig på en tillvaro som fattigpensionär. Som sagt.. the Life of Yours Truly blir aldrig mer detsamma! Men jag ångrar ingenting.

 
 
 
 
Ingen bild

Taina

20 april 2014 13:27

Efter att ha sett "ryttareliten" på TV med ett mycket stort intresse så är det mångt och mycket som kan översättas till uppfödar och utställareliten" inom hunderiet. Träning, uppoffring och långsiktighet.Samt ett något ansvarslöst pengafokus, gäller då hunderi....:-)

Hur som helst så vill de absolut flesta av Collieuppfödarna gott och väl.
Men hur är det möjligt att "experter" som inte på något sätt har gjort avtryck som uppfödare kan ha så stor makt och genom sin verbala förmåga och forskarnit få så stor genomslagskraft?

Det är så kränkande att en journalist som inte är involverad i just denna "heta"ras som dessvärre verkar bli dömd till undergång.....får bära skott och för att utan någon som helst personlig vinning ge utryck för det som många Collieuppfödare anser.
Rasen minskar och de uppfödare som anser sig ha vind i seglen och som står ut inom vissa godkända prov, aktiviteter "vinner" :.)
Men hallå SKK, hur vad det nu med rastyp. De som vill att rasen skall se ut och uppföra sig på ett visst sätt?
Är det så som att journalister som anser sig att fritt skiva om en ras och eventuella frågetecken och eller om annat som kan vara "besvärande" kan bli så "jobbiga" att deras tjänster inte är önskvärda?
Och SKK, var glada över att ni har utbildade journalister som ids och har intresse av att skriva om "hundfrågor".
Att ödsla sin tid på ett tyckande om en hundras, eller övrigt "hunderi" är tydligen bara så bortkastat för en journalist och att då bli ja, ja vad heter det nu, negligerad är bara sååå..

Kram och all välgång till er önskar jag er, Taina








Lisbeth

20 april 2014 14:56

Tack kära Du

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Skapa flashcards