Direktlänk till inlägg 19 april 2010

Från en fårägare

Av Lisbeth - 19 april 2010 09:43

  

foto: Jessica

Ända sedan artiklarna i Hundsport publicerades om länsstyrelsernas djurtillsyn med åtföljande omhändertagande av djur har min telefon m.m varit konstant blockerad... Under mina 33 år som journalist har jag aldrig varit med om något liknande. Nedanstående mejl, som här publiceras med vederbörligt tillstånd, är typist för många av läsarreaktionerna. Läs och begrunda:


"Hej Lisbet! Det var med viss fasa samtidigt enorm tacksamhet jag läste dina artiklar i de två senaste numren av hundsport. Det är ju tyvärr inte bara hundägare eller hästägare som drabbas av de nya inspektörernas nitiska kontroller där man jagar centimetrar.


Tidigare fanns vissa utav dessa på kommunerna men den sstora skillnaden var att lagen ändrades/skärptes och de blev hårdare kontroller- samtidigt som det då gick att få dispens under en övergångsperiod. Samt att mådde djuren bra så var det kanske inte alltid så noga med 2 cm hit eller dit. Vi är både hundägare och fårägare och försöker så långt det är möjligt bedriva ett bra sunt jordbruk efter alla konstens regler och går de kurser som erbjuds inom lammproduktion. Under vintern har jag gått en kurs inom just lammproduktion, hantering, ekonomi, djurhälsa osv.


På ett av dessa kurstillfällen var det med elever från SLU i Skara som ska bli just djurskyddsinspektörer. Jag och flera med mig blev direkt mörkrädda över de frågor som ställdes ang hantering och hälsa angående fåren. Det fanns inga som helst förkunskaper att tala om. Kan man ett stordjur inom lantbruk så förstår man även andra någorlunda - detta saknades uppenbarligen hos flera av de deltagarna. Samtidigt så kan man vända det till att det var ju positivt att de fick komma ut och träffa oss djurägare och höra lite om vår vardag MEN tyvärr är det dessa personer som ska bedömma om vi sköter våra djur rätt i framtiden. Det är ju inte utan att tanken slår mig flera gånger under kvällens föreläsning; Har de så här dålig förkunskap inom får var har de sin kunskap om djur över huvudtaget.

Visst att några har mkt kunskap om hund, katt, kor, grisar eller vad det nu kan tänkas vara men någon visste inte ens var juverinflammation var än mindre än mastit (en annan term för juverinflamation). Juverinflammation kan ju precis alla djur som diar/ producerar mjölk drabbas av.


För några år sedan var det flera personer som gick på SLU i Alnarp och ville arbeta som djurskyddsinspektörer som var med i organisationer som Djurens rätt - de var emot höns och kycklingproduktionen i dess form (vet av egen erfarenhet att den kan vara direkt motbjudande). Tyvärr tycker många gånger denna typ av människor att lagen ska tolkas mycket hårdare och strängare än vad som egentligen hade behövts. De har en tendens att börja leta fel hos djurägarna som många gånger gör så gott de kan. Dessa personer följer lagen till punkt och pricka utan att alltid se till hur djuren verkligen mår.


Nu vill jag inte spy min galla över situationen på dig men jag vill samtidigt göra dig lite uppmärksam på att många som söker dessa utbildningar inte har några större praktiska erfarenheter av djurhållning och djurhantering oavsett stort eller litet djur.Jag vill inte heller på något sätt försvara de djurägare som gör fe l- MEN många gånger finns det personliga tragedier bakom och då kanske länsstyrelsens besiktningsmän ska försöka hjälpa till att avveckla och ge råd så att den personliga tragedin inte blir större än vad den redan är - för många gånger blir det djurägaren som får betala för avvecklingen, polisingripande o dyl.

När de djur som går att sälja är sålda eller slaktade så tas dessa pengar för att täcka de kostnader som har funnits för själva omhändertagandet.

Kvar blir sällan något över till djurägaren som ofta står med både skulder och driftskostnader för anläggningen.


För andra handlar det om att bli av med sina bästa vänner - djuren betyder oftast väldigt mkt precis som du beskriver med mannen som fick sina draghundar omhänder tagna."

 
 
Ingen bild

Gunilla

19 april 2010 11:08

Jag håller med fårägaren. Det är hemskt att se alla dessa 25 åringa unga kvinnor utan någon som helst erfarenhet bortsett från ett allmänt hat mot allt vad tamdjur heter.De är dessutom ofta veganer och har hittat ett perfekt sätt att "sätta åt"dem som arbetar inom djuruppfödning. De kan inte ens stå ut med att vi har hundar och kattor, alla djur skall "vara naturliga" dvs i full frihet.Det är sådana som släpper ut minkar, spränger ex vis forskningslabbet i Malmö nu senast.Det är sådana ungdomar med förvridna åsikter om allt vad djurhållning heter som skall vara dem som "inspekterar".Vad 17 nu 2 cm för lågt till tak i ett stall har med bra djurhållning att göra. De vat allt men kan inget.För min del så menar jag att man måste vara pragmatisk. Man kan inte riva ett helt stall för att det är 2 cm för lågt till tak... det var aldrig meningen med den nya tillsynslagen... Egentligen skulle man sätta som krav för att bli "inspektör" att personen i fråga kom från ett lantbruk, har egen erfarenhet av djuruppfödning samt vara minst 40 år gammal för att ha vettig livserfarenhet...

 
Ingen bild

Pelle

19 april 2010 14:50

Visst förundras man av en del människors okunskap när det gäller djurvård och djurhållning.
Djurskyddsinspektörerna är nog tyvärr inget undantag, den "vanliga" männsikan saknar idag många gånger kunskap i djurskötsel- oavsett djurslag.

Själv fick jag för en tid sedan en samtal om att jag parat min hund för tidigt. Nej det tror jag inte- hurså svarar jag. Jo då har någon suttit och letat tpå internet när min tik är född och ser på hennes valpningsdatum att hon valpat alldelses förtidigt- ja minst 7-10 dagar. javisst att hon valpade förtidigt svarar jag- hela 3 dagar räknat första parningsdatum- annars hela 5 dagar om man räknar sista svarar jag lite käckt i tron om att personen i andra ändan driver med mig.
Nej då komer nästa fråga vilken datum parades hon och när är hon född. Ärlig som man är svarar man ju med "de rätta datumerna" -Till svar får jag du bruter mot lagen.
Nej men hon är ju 1½ år så hur kan jag bryta mot lagen undrar jag. Jo då visar det sig att min hund är parad ca 5 dagar innan sin 18 månaders dag. Visst klantigt av mig MEN 5 dagar???
Kontaktar själv kennelklubben och djurskyddsinspektörerna som alla skrattar åt mig och de frågar om hunden är välutvecklad och har bra modersegenskaper- ja välkommen hit och se själv svarar jag. Kennelklubbens reprecentanter kom faktiskt ut. Ingen anmärkning!! Länsstyrelsen kom inte ut för att de litade denna gång på kennelklubbens personel (stor eloge till dessa) Länsstyrelsen personal säger dessutom att man kan tolka lagen som efter dagar och månader precis- eller så får man använda det sunda förnuftet lite, dessutom räknade man att alla hundar fyller år den 1:a varje månad- alltså låg helt plötsligt marginalen på min sida om man nu räknade dagar. Men räknade man månaderna mellan den aktuella födelse månaden och parningsmånaden var man också uppe i 18 månader. Hade man varit noga med att 18 månaders dagen så hade lagen uttyckt det lika tydligt som att provet efter rabies sputan som ska tas 120 dagar efter sprutan och inte som man annars kunnat skriva 4 månader.

Jag är ju mkt tacksam över att allt löste sig och att mina små valpar fick sina rätta papper och kunde flytta ur boet som "renrasiga" små guldklimpar!
Tackasam är jag mot både kennelklubb och djurskyddsinspektörernas förståele- samtidigt som jag aldrig i hela mitt liv har kännt mi´g så korkad och dum. Jag ville ju bara ha en kull valpar efter min älskade hund och det råkade passa så himla bra i tiden för jag var arbetslös, jag kunde ju ägna hela min uppmärksamhet åt dessa små underbara varelser.
Jag har i efter hand hört flera som ändrar födelsedatum på sina valpar och och sagt att de är senare födda, själv sätter jag värde i ärlighet och tror på att man vinner i det långa loppet genom att själv erkänna sina misstag men männsikor är avundsjuka av sig och letar gärna fel på sina med människor.
Min unghund var en rejäl tik som löpte för tredje gången och det fanns inte ens misstanke om att hon inte skulle klara av det. Hon klarade av det hela med bravur!
Nej, ibland är det så man undrar om någon är lämpad att ha djur så som alla letar fel på den som äger ett djur. För det finns alltid något att reta sig på, en hund som skäller, en katt som kraffsar i grannens fina rabatter eller om det står några kor ute på åkern och ropar efter sina kalvar när de vänjs av på hösten.

 
Ingen bild

Också djurägare

19 april 2010 15:08

Förstår om denna fårägare som reagerar på att det inte finns tillräckliga förkunskaper. Har vid flera tillfällen träffat helt förkrossade lantbrukar som säger att det varit små flicksnärtor från sta´n på besök som har talat om hur de ska sköta sina djur.

Många är rädda för att de inte ska ha hälsan i behåll för det finns ingen förståelde för en sjuk lantbrukare som inte orkar be om hjälp.
En maginfluensa eller en kraftig förkylning gör att lantbrukaren kanske inte gör mer än det nödvändigaste under några dagar- fullt förståligt. Lönsamheten är så dålig inom lantbruket att många inte har råd att anställa någon och det verkar i allmänhetens ögon nästan vara fult att tjäna pengar på sina djur.
Kan tänka mig att det kan bli lite så även inom hunderiet- som man också måste se som en näring inom djurvälden. Alla vill ha mat på bordet men ingen vill att det kostar. Bönderna får ju inte tjäna pengar på att alla andra vill äta, själva tycker det dock att det är självklart att de ska ha lön efter sin 8 timmars dag på fabriken. Bonden har dygnet om jour men kan inte alltid lyfta lön för sitt arbet.

 
Ingen bild

Gunilla

19 april 2010 16:46

VAR och i vilken lag står det att man inte får para tik innan 18 månadersdagen? Jag behöver veta exakt...
Och ja tyvärr... skall det hållas på såhär och räkna dagar så kommer nog rätt många inte att uppge rätt födelsedag på sin uppfödning.Några dagar hit eller dit ser ingen när valpen är att anse vara lagom att leverera. SÅ DUMT: Snorungar som blir maktfullkomlioga är rent farliga.. speciellt om de är djuskyddsanställda och medlemmar i diverse obskyra så kallade "djurskyddsorganisationer..."

 
Ingen bild

Pelle

19 april 2010 18:25

Till Gunilla
Här står det: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/avel.4.207049b811dd8a513dc8000462.html

Saxat från jordbruksverket.

Tiken måste vara minst 18 månader
En tik får inte paras förrän tidigast andra gången den löper och inte innan den är 18 månader gammal. Om tiken får två valpkullar inom en period på tolv månader måste den få minst tolv månaders vila innan det blir dags för ännu en kull.


Nu mera är jag väl medveten om att jag "gjort fel" men allt är ju en tolkningsfråga på 18 månader, uppenbarligen. I Skk stadgar står det att man inte får para en för ung eller för gamal tik och tidigast 2:a löpet.- så det gäller att ha stenkoll på lagarna i framtiden oavsett om det bara gäller att vara hundägare, uppfödare eller fårbonde eller att man har andra djurslag. Man kommer nog alltid att vara påpassad om man har djur.
Jag har i efterhand hört människor som hållt på att råka illa ut tack vare att de parat 2-3 dagar för tidigt- många är fortfarande fokuserade på 2 löpet. Andra har kommit på att det blivit fel innan någon annan gjort det och skrivit fram datum för parning och valpning. Mycket goda vänner som är myckt kunniga inom uppfödning hade full koll på denna regel utan svarade att det är 2:a löpet som gäller.
Jag tror inte någon hundägare/uppfödare skulle vilja riskera livet på sin hund genom att para en för ung individ, alla som låter para sin hund måste ju rimligtvis tro att den kommer att klara av det- så viktigt är det nog inte för någon att få valpar, samtidigt så är det ju bra om valparna kommer på en tidpunkt som passar den som ska ta han och vårda valparna i minst 8 veckor och löpen kan vi ju inte skjuta på 14 dagar hur gärna vi än velat.



 
Ingrid

Ingrid

19 april 2010 19:02

Jag är den förste att hålla med om att det nya paragrafryttandet och det totalt verklighetsfrånvända sättet att arbeta på som djurskyddsinspektörerna numera har är helt förkastligt!

MEN...människors matvanor har inget med saken att göra. "Veganer" är inte synonymt med ljusskygga djurrättsaktivister som vill göra livet surt för djurägare, det handlar enbart om vad man valt att äta för kost och det kan ju knappast ha någon betydelse?

Jag vill inte trampa på ömma tår och håller helt med i saken, men känner att "veganer" ofta används i tid och otid såfort det handlar om djurskydd och djurrätt.

http://igurt.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

sammy

20 april 2010 11:49

Jag skrev en kommentar som finns i bloggen om mitt problem med Länsstyrelsen det står bland kommentarer till "Prickfritt". Jag återger vissa delar där som drabbat mina djur och mig, bland annat om en kalvs öde och mina minigrisars öden. då den egentligen borde stått här så ber jag er att läsa den då det handlar om detta vansinne som bedrivs av Länsstyrelsen och dess inspektörer

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards