Direktlänk till inlägg 15 mars 2007

Don´t mention the War

Av Lisbeth - 15 mars 2007 11:08

15.3När man vaknar en sådan här morgon, efter den här veckan, med grått och slirigt väder, inga dollars på kontot såsom förutskickats (inom parentes sagt har aktuell organisation ekonomi att kasta ut 2 miljoner på sponsormedel, hm... slut på parantesen) och begravning för dörren, då kan man uppstiga med ett lätt förkortat citat av Axel Oxenstierna, inte precis på mina läppar, men i mitt morgontyngda sinne:
"När jag betraktar tyngden, bördan, vedervärdigheten, modlösheten, medlen, folket, fienderna, vännerna, faran, begynnelsen, framgången, händelserna, utgången, står mig icke obilligt håren på ända."
Närmare 400 år senare så håller denna enkla och rättframma bekännelse om att man verkligen blir orolig när man ser framåt ett ögonlblick. Ty sådan är människan.

Jag vill tacka för alla kommentarer, speciellt nu senast Britta och Ingrid, vars tänkvärda synpunkter var och en på sitt vis, förgyller bloggen. Tack, tack!--Västgötaspetsen är en underbar hund, klok, rolig, sund och naturvacker. Den har varit människan till nytta och glädje i hundratals år. Den fina, duktiga västgötaspetsen är väl värd att ta vara på av engagerade och kärleksfulla människor.

Västgötaspetsen är en av Sveriges nationalraser. Ansvaret för västgötaspets har Svenska Kennelklubben, SKK delegerat till SKV, Specialklubben för Västgötaspets. Dessvärre har djupgående motsättningar inom SKV tvingat SKK att tvångsförvalta SKV under några år. För många medlemmar blev klubbens förfall något av ett sorgearbete; chock, förnekelse, och så småningom en förstålig önskan om räfst och rättarting mot den eller de som "förstört" klubben. En rad personligheter stod upp för rasens bästa och imponerade genom sin uthållighet. Men samtidigt finns en rädsla att ge sig ut på banan igen. Nya medlemmar upplever en konstig stämning i klubben; dels framtvingad hurtighet "nu SKA vi ha trevligt!" Dels en oförmåga till sjukdomsinsikt "vi har inte gjort något fel". Slutligen finns den stora gruppen gamla medlemmar som tycker att det hela är så obehagligt att man inte vill tänka, än mindre tala om det, "don´t mention the War". Nu står SKV på egna fötter igen och årsmöte står för dörren.

Det klokaste vore att inse att SKV behöver blicka framåt. Ytterligare bråk skulle ta åratal att reda upp och leda till nya, djupa motsättningar i föreningen. Det är inte alltid det går att få rätt i sak. Livet är för kort för att man ska gräva ner sig i ett meningslöst skyttegravskrig.

---
Gårdagens besöksfrekvens var all-time-high = 120 besökare!
Tisdagens inlägg har fått 11 kommentarer, (också det rekord) t.o.m one in English (ska det väl föreställa?), visserligen anonymt, men i alla fall... Det tar sig...

---
Vem kom med infon om slagsmålshundar på Crufts? Är det verkligen verifierat
eller är det någon som blandar ihop det (via hörsägen) med västgötebataljerna på My Dog? Ingen stor grej kanske, men rätt ska vara rätt.

---
Påminner alla som är intresserade av västgötaspetsar; titta in till: http://oxbergsblogg.bloggagratis.se/

 
 
Isabel

Isabel

15 mars 2007 13:08

Så sant som det är sagt

http://kennelviking.bloggagratis.se

 
elaina

elaina

15 mars 2007 22:27

...I did it once, but they didn´t notice!
Jomen nog äre väl lite Fawlty Towers över Livet å dess skådespelare ibland?
=0)

http://elaina.bloggagratis.se

 
Carina

Carina

16 mars 2007 04:34

Efter många timmars jobb och till slut en delad kväll/natt får jag en stund hos Dig!

Intressant, var det jag läste i Rasklubbens Gästbok för någon vecka sedan.

Det säger allt om de som känner sig förfördelade!!! Kanske brist på distans och många andra drömmar att uppfylla?

C

http://www.norpatorp.se

 
Ingen bild

Lisbeth

16 mars 2007 06:52

Klokt skrivet Carina! Det är nog på pricken vad det handlar om (bl.a.) + någon annan oförmåga som är svår att riskfritt definiera.
Kram/Lisbeth

PS Lillys syster bor snart hos oss!

 
Lisbeth

Lisbeth

16 mars 2007 07:50

PS När husfadern dömde bruks nyligen såg han en fin svart norpatorpare, som fick cert i rapport.
Mycket lik vår Bärbel RpH II e Odin v Andershofer-Ufer. Sentida släkting?

http://www.geocities.com/ulvuskennel

 
Ingen bild

Pernilla Gbg

17 mars 2007 07:33

Men var det verkligen hundar som slogs på My Dog då?? Jag var där och jag såg inga som slogs, visst det gafflades i ringen av några!! Men några regelrätta slagsmål såg då inte jag i alla fall!!

Mvh Nilla

 
Nilla

Nilla

17 mars 2007 08:11

Jag kommer i allafall att göra allt för att föra västgötaspetsen framåt!! Och jag hoppas verkligen inte att gammla rävar tröttnar på att lära oss nya rävar!!

Ha en bra dag...

http://vastgotaspets.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Illa berörd

17 mars 2007 09:56

Vad sägs om lite vanlig enkel hederlighet ? Det flesta känner nog igen hundaggressivitet. Det var likadant i Polen.

 
Nilla

Nilla

17 mars 2007 15:17

Vadå enkel hederlighet?? JAG såg inge hundslagsmål i ringen på My Dog, Polen kan jag inte svara för, då jag inte var där!!

Då skulle jag vilja veta vad ni anser är slagsmål & vad som är vanligt gnabb & vad ni tycker är aggresivt??

Jag tycker är det är förbannat synd att framhäva något som kanske inte existerade och sen inte våga stå för det!!

Hur "illa berörd" man än blev, kasnke är det dax att vi ALLA står för vad vi säjer även på nätet!!

Mvh Nilla

http://vastgotaspets.bloggagratis.se

 
Lisbeth

Lisbeth

17 mars 2007 15:34

Minst ett halft dussin oberoende personer har vidimerat att hundarna bråkade och bar sig illa åt i och utanför ringen på de olika platserna. Så jag har inte haft någon anledning att ifrågasätta detta.

Att sen folk för relationers bevarande inte har lust att framträda i alla lägen är väl mänskligt.

http://www.geocities.com/ulvuskennel

 
Ingen bild

Illa berörd

17 mars 2007 16:30

Japp ! Det tänker jag fortsätta med. Vill kunna gå på utställning utan att drabbas av nån som tagit åt sig.

Synd om utställare unghund öppen klass som måste vara i ringen med de hundarna. Förstör för västgöten.

 
Nilla

Nilla

17 mars 2007 19:18

Ok, då var det väl så, jag såg inge på My Dog och som sagt Polen kan jag inte svara för!!

Trist är det i allafall om det nu är sant.

Jag vet att det inte var min i allafall *L*

Ha en bra lördag nu iallafall!!

Mvh Nilla

http://vastgotaspets.bloggagratis.se

 
Lisbeth

Lisbeth

17 mars 2007 20:29

Det där med "att göra allt för att föra västgötaspetsen framåt".

Hur tänkte Du då?

http://www.geocities.com/ulvuskennel

 
Ingen bild

Nilla

17 mars 2007 23:56

Jag vill att västgötan ska fortsätta vara frisk & sund.

Att hålla den "levande" som ras.

Att visa folk att det är en trevlig hund som passar in i dom flesta familjer, att inte avla galet!
jag vill göra reklam för rasen, visa att den finns, ha trevligt ihop med andra västgötaspets ägare, som jag hade i dag på "min" promenad, det var massor med folk som stannade & pratade med oss om rasen, blev intreserade..

Jag menade inte så mycket avlen när jag vill föra västgötan framåt!

Utan mera att visa den & föra den framåt i hundsamanhang!

men självklart ska man beakta vem man parar med!!

Såg nyligen en parning mellan två svansade individer SYND tycker jag, då man ska bevara stubbsvans anlaget, har svårt att tro att en kombination är SÅ bra att man måste para två svansade!!


Jag vill att folk får upp ögonen på våran trevliga ras...

Mvh Nilla

 
Carina

Carina

18 mars 2007 01:12

Husfadern har rätt (vik ner dig en aning .. men bara lagom).
Det är en "Norpatorpare".
Hon är många gånger fullcertad både i spår och rapport men jagar 2:an för dubbel BCH, och har även tävlat SM.

Hon heter Cämpa, ägs av Katrineholmarna Els-Marie och Börje Nilsson. Hon kommer från ur min C-kull - 2000.
Kolla gärna mina Tidigare kular.

Carina

http://www.norpatorp.se

 
Lucia Wikmark, Kopparås kennel, SJÖVIK

Lucia Wikmark, Kopparås kennel, SJÖVIK

18 mars 2007 14:23

Hej Lisbeth och alla andra!

Nyss hemkommen från en helt otrolig vistelse i England bland hundar, vi bodde på en gård med 14 avelshundar och nästan lika många raskatter! - gästfria genuina engelsmän och Vikinga vecka i York, blev jag uppmärksammad på att det pågår en diskussion om utställningarna i Polen, My Dog och nu senast Cruft´s i England.

Anonyma insändare på din blogg skall ha hävdat att västgötaspetsar uppträtt i strid mot SKK´s utställningbestämmelser och att det förekommit slagsmål i ringarna. Eftersom jag har både ställt ut, juniorklass, varit handler till franska engelska och svenska hundar samt varit åskådare på samtliga dessa tre utställningar blev jag mycket förvånad. Men det är klart, eftersom jag varit fokuserad på min uppgift så kan jag ha missat något för det kan väl inte bara vara rent skitsnack?

Jag ringde till några av mina uppfödarkollegor, andra raser, vilka har videofilmat samtliga tre utställningar för min räkning och tog det som en anledning att träffas och få (se) filmerna. Detta skedde igår lördag. Vi hade en mysig filmkväll med lite vin, Marinette & Hasse (rottweiler), räkor och rostat bröd, mitt & Reins bidrag. Avslutade med ostbricka med tillbehör, Anette & Roland (pudel), och chokladfondue, Wendy & Michael (norsk älghund), samt förberedde oss på hiskeliga syner. Men ack vad besvikna vi blev då alla såg glada och trevliga ut. Både de fyr och tvåbenta. Extra roligt var att Puppy JR som just nu är inne i värsta spökåldern gick som en liten klocka. Värre var det att se sig själv på bild.

Vet inte vem/vilka det är som är ute efter att misskreditera vår sunda och trevliga ras.
Kan inte heller förstå endast beklaga den frustration som dessa uttalanden speglar. Hoppas att dessa personer kan hitta mer positiva vägar när nu våren snart är här.

I England hade vi 15 grader varmt, knoppar på träden, en del stod i full blom, och blommor i rabatterna så det kändes lite töntigt med vinterstövlarna och som jag packat ner. Fick fynda ett par ballerina skor och en kjol på en Outlet!

Lucia

PS Filmkväll kan ordnas och räkorna är goda här på Västkusten. Egen dryck medtages. DS.

http://www.vastgotaspets.nu

 
Isabel

Isabel

18 mars 2007 15:41

Hmm, jag ställde ut i Polen men kan för mitt liv inte komma ihåg att jag såg några slagsmål, varken i eller utanför ringen........

http://kennelviking.bloggagratis.se

 
Nilla

Nilla

18 mars 2007 21:53

Ja men då är det ju någon som far med osanning!!?? jag såg ju heller ingen som slogs i eller utanför ringen på My Dog och jag ställde bägge dagarna!! Min Rex gick i Unghundsklassen och där slogs definitivt ingen!!Hmmm var det rätt ras (Västgötaspets) som vederbörande såg som slogs???

Jag tycker att det börjar likna förtal & smutskastning!!

Mvh Nilla

http://vastgotaspets.bloggagratis.se

 
Lisbeth

Lisbeth

18 mars 2007 22:23

Nä nu får ni ge er! Kan inte fylla bloggen med vem som eventuellt slog var. Här råder uppenbart skillda uppfattningar och ärligt talat, vem bryr sig? Var och en är salig på sin fason.

Ingen är uthängd eller namngiven utom att ursprunget antytts i dunkla ordalag. Så ingen skada är skedd.

Ni som inte är nöjda får väl göra ujpp bakom närmsta stugknut.

http://www.geocities.com/ulvuskennel

 
Lisbeth

Lisbeth

19 mars 2007 19:22

Kommentar ang svansaveln.

Hur tänkte Du då?

Anser Du att det är till men för rasen med långsvans x långsvans? Du får gärna utveckla det här lite mer.

http://www.geocities.com/ulvuskennel

 
Carina

Carina

20 mars 2007 01:31

Hej igen!

Givetvis är den svarta Cämpa hårt linjeavlad på Odin, med många SBCH, trevliga o friska hundar i stamtavlan o i sin kull!

Den "lilla grå" vackra tiken, Osis, som följde med när vi hämtade vår "Ebba Grå" är halvsyster+ till den svarta!

Carina

http://www.norpatorp.se

 
Nilla

Nilla

20 mars 2007 07:37

Vadå hur tänkte jag då??

det vet väl alla ansvarsfulla uppfödare av västgötaspets, att håller man på och parar svansade individer med varann så försvinner stubbsvans anlaget!!

Det är ju inte bara jag som "tänker" så, utan det är ju även en rekomendation från SKV att man inte bör para svansade individer med varann!!

Trots detta så finns det uppfödare som gör det! Och det tycker jag är synd!

Mvh Nilla

http://vastgotaspets.bloggagratis.se

 
Lisbeth

Lisbeth

20 mars 2007 08:49

Svansnalaget är inget att hetsa upp sig över. Om uppfödare av högst personliga skäl väljer att para långsvansar, så blir alla valpar i kullen långsvans. Men anlaget försvinner ju inte för det. Paras långsvansavkommorna med stubbsvans så blir utfallet precis som normalt. Det finns gott om stubbsvansade hundar.

Som exempel kan jag nämna litet egen statistik:
På kennel Ulvus har det fötts 7 kullar med sammanlagt 28 valpar
Det blir 4 valpar i snitt per kull
16 hanar + 12 tikar
11 långsvansade + 17 stubbsvansade

ingen valp har varit dödfödd, ingen har dött
inga testikelfel, inga bettfel
5 är Hd-röntgade alla u.a

Det finns annat än stubbsvansen att värna om, t. ex. det mentala och västgötaspetsens temperament.
Ljudrädsla är ett bekymmer och skott/fyrverkerirädda hundar lider svårt.

Från min barndom - vi talar nu om 50 år sedan - minns jag västgötaspetsen som en snäll och trygg hund. Må den så förbli!

http://www.geocities.com/ulvuskennel

 
Lisbeth

Lisbeth

20 mars 2007 11:35

Odin betydde fantastiskt mycket för bruksaveln på schäfer. Vi fick fina valpar u hans dotter Bärbel; de blev duktiga tävlingshundar och polistjänstehundar.

http://www.geocites.com/ulvuskennel

 
Lisbeth

Lisbeth

20 mars 2007 11:41

Har ingen sak i detta då jag ej var på Cruft´s, My Dog eller i Polen. Efter 25 kommentarer känns det som frågan kommit till vägs ände. Vi sätter ett streck här.

Finns det ytterligare något att reda ut, så är Du välkommen att ringa. Blogg och mail i alla ära, men inget slår Vox Humana!

http://www.geocities.com/ulvuskennel

 
Ingen bild

Lisbeth

27 mars 2007 17:52

Allting går igen ur tidens grums och mögel stiger upp en skrämmande fantom...
Demokratiskt styrelseskick är i sig ingen garant för att demokratin fungerar. Det finns anledning att påminna sig att Hitler var folkvald, därav versens fortsättning "av demokraterna sadlad och skodd".

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards