Direktlänk till inlägg 18 april 2009

Det kom ett mail...

Av Lisbeth - 18 april 2009 08:47

.... från en av våra största personligheter i hundvärlden, såväl i Sverige som internationellt. Jag blev väldigt glad och lite rörd... Av lätt insedda skäl kanske avsändaren vill vara anonym, med innehållet är så tänkvärt och har så många poänger att jag gärna vill dela med mig. Hoppas att detta går an? Håll till godo:
"Kära Lisbeth,
Såg att du undrar över att det inte kommer in fler kommentarer. Du tror att många läsare är för unga. Du har säkert rätt i detta som i det mesta du skriver.
Men du kan också tolka det som att du har många läsare som är för gamla. Vi har med möda lärt oss att använda datorn och internet. När man ska svara  eller kommentera en blogg så dyker det upp en massa termer som URL, logga in och gör si och så. Man vill inte eller kan inte lära sig mer datatermer, det är sas fullt på den egna hårddisken.
Men var inte orolig, dina visdomsord faller inte på hälleberget, tvärtom det är en upplyftande känsla att läsa att någon uttrycker just den oro och de farhågor man själv känner över vart vår kära hobby den ädla hundaveln är på väg. Nästan dagligen förfasar jag mig över samma företeelser ( nymodigheter ) som du skrivit om. Du beskriver så träffsäkert precis det som gnager och förstör glädjen med hundsporten och hundaveln. Man vill nog sprattla emot, men det känns hopplöst. Liknelsen med hönan är helt suverän, jag tror de flesta rasklubbar är infiltrerade av den sortens hönor. Jag har aldrig förstått varför somliga har en sådan längtan att styra och kontrollera vad andra uppfödare gör. Mycket kan man skylla på felaktig potträning, kanske även detta??"

 
 
Taina

Taina

18 april 2009 16:09

Återigen huvudet på spiken i dessa inlägg.
Kan det vara så att denna uppsjö av nya uppfödare måste ha olika tabeller, listor att fylla i? Den genuina hundkunskapen fattas hos många idag.

Idag så är det en sådan otrolig konkurrans, så fattas det en liten bit på vägen så faller allt. Om man har tänkt, planerat och fött upp en kull valpar som ser lovande ut, så är man knappt halvägs. Dessa valpar måste tränas och skötas perfekt. Så långt kan man hänga med. Men fallerar sista biten, handling, så är allt förgäves.
Att springa in i ringen, glittrande glad, med spänstiga steg och läckert klädd motarbetas av naturen hos mig....

Är vi på väg att bli "Amerikaniserade"?
Dags att skaffa handler?

Taina

http://www.chiroskas.se

 
Ingen bild

Marianne

18 april 2009 16:55

Så många kloka och tänkvärda inlägg så jag blir alldeles glad. Jag läser och begrundar och lär.

 
Anja

Anja

18 april 2009 18:17

Hej
du som skrev mejlet.Dina ord är ett perfekt uttryck för hur jag, vi äldre som varit med länge, känner sig som inte är bevandrade i alla nymodigheterna varken i datorernas värld eller vad som nu gäller hunderiet.
Flera gånger om har jag av dom lite yngre i i vårt forum, stödd av vår rasklubb blivit rekommonderad att pyssla med små sällskapshundsavel i stället för rasen collie, som jag i mitt tycke känner bäst
av alla raserna och varit trogen över 30 år.Dessutom har jag inte gjort alltför mycket bort mig heller i min avel, om jag även självkritiskt blickar på resultaten, som uppskattas internationellt framförallt.
"Jag har aldrig förstått varför somliga har en sådan längtan att styra och kontrollera vad andra uppfödare gör " har också varit min undran.Kanske felaktig potträning är orsaken. Eller kanske också genom att vara arroganta i sitt försök att höja sin egen självkänsla måste de sticka med kniven i stället. Trodde det var en förmån för oss finnar främst !!!
Som uppfödare anser jag att jag har tillräckligt att tänka på min egen avel att få tid eller ens lust att gräva i andras "olyckor" tex.
Däremot mycket viktigt att ha många goda uppfödarvänner som man helt ärligt och kritiskt kan diskurera aveln i stort och smått både framgångar och misslyckanden utan massa pekfingrar, knivstick hit och dit.
TACK Lisbeth att du tar upp frågor, tankar som säkert också berör och finns även hos de yngre.





http://www.steadwyn.se

 
Ella

Ella

18 april 2009 20:52

Mycket klokt skrivet i det mailet.

Jag gör som Marianne, läser begrundar och lär. Inläggen på Lisbets blogg innehåller så mycket klokhet och kunskap som man kan suga i sig av.

http://www.minishetland.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards