Direktlänk till inlägg 30 juli 2009

Ärliga Bettans hälsoskola

Av Lisbeth - 30 juli 2009 10:16

Ja, du läste rätt... Rubriken är seriöst och ärligt menad - huru man genom förståndigt kosthåll och utan uppoffringar och späk på en månad tappar fem kilo, alltså motsvarande en lagom tjock katt.... Och på kuppen kommer i tidigare avlagda favoritkläder, blir av med ischias och ryggont, samt vatten i knäna. Det hela är barnsligt enkelt, bör därför kunna kopieras - inte för att det är komplicerat och svårt, utan för att det var så lätt...


Det här berättar jag inte för att "skryta" eller skriva andra på näsan eller något annat dumt som jag inte ens kan räkna ut, utan för att det är en glädjefylld upptäckt i samband med impiriska studier. Kanske kan hjälpa någon annan i samma predikament?


Kort förhistorik måste till:


* På 80-talet var Yours Truly förhållandevis spänstig - det trodde ni inte va?

Inspirerad av en maratontävlande make börjades ett intresse för motionslöpning. Efter några månader hade lilla ja - som aldrig gör något halvt och delt - tränat upp en fruktansvärd kondition. Varje dag sprangs 4-6 kilometer, någon gång en mil och detta utan ansträngning. On a good day kunde jag göra kilometern på straxt över 4 minuter. Detta lyckliga tillstånd varade några år...


* Så kom milleniumskiftet och sorger och bekymmer...


* Mera bekymmer och som konsekvens därav förstörd ekonomi...


* Ischiasnerv i kläm! Quing! Kunde inte gå!


* Stress...


* Högt blodtryck! Promenera hundar var inte tal om...


* Konditionen totalkaputt!


Och kilona smögs sig på... En dams vikt är ju hemlig, men när den började gå över 90-kilo så är det inte kul... Visserligen har kilona närmare 180 cm att fördela sig på, men i alla fall...


Efter midsommar i år gav det ena knät upp - svullande till grotesk storlek! Skulle Lifvet te sig så? Gamling med rullator, eller... Nu när jag har härliga hundar att göra roliga saker med och allt... Till valpkursens spårövning medfördes käpp samt ledsagare (Ingrid). Om Yours Truly stupat i lingoriset hade jag inte kommit upp för egen maskin!


Något radikalt måste göras - oklart vad... Då läste jag (möjligtvis såg på TV) eller både ock - uppgifter om att stärkelseintag ger samma beroendesug som motsvarande alkohol. Aha!

Har en (blygsam) kemi- och läkemedelsbakgrund, så det här var ju lite intressant. Kunde det vara så att... Alltså börjades en testvecka utan allt vitt - socker, vetemjöl, vitt bröd, potatis, pasta, ris. Istället rågbröd, havregryn (gröt eller på fil), grönsaker, frukt. Det var det hele.


Förmenade mig intet gott, smör och grädde i matlagningen som vanligt. Bara det rutinmässiga mumsandet på rostat bröd med marmelad, kvällskaka till te, etc ströks.


Kilona rann bort...


Var mätt och belåten, blev inte så trött på eftermiddagen, kunde utan problem gå, ryggontet försvann, knät blev smalt, blodtrycket gick ner, slutade vara anfådd...


Löjligt enkelt!


Nästa mål är en katt till - alltså fem kilo ytterligare! Sen är formen en Tjej-mil eller motsvarande!

Såklart måste den stela kroppen, leder, muskler mjukas upp... Funderar på att börja jympa i höst. Ingrid har även påmint om samt donerat multivitamin/mineralpreparat. Tack så mycket!


Bilden är från före det slutgiltiga Förfallet - alltså när jag fortfarande kunde gå ner på knä och komma upp. Det kan jag nu - igen!***

 
 
Erika

Erika

30 juli 2009 11:29

USCH!!! och tvi för detta, tänkte jag i början av läsningen, men si det kanske även kan funka för en ann?

Bra gjort och heja på inför dräpandet av en andra katt! :D

http://www.stoltaebbas.se

 
Ingrid

Ingrid

30 juli 2009 12:30

"Mossssan, vad du e smaaart!" (Obs, Trolltyg i Tomteskogen...)

Igurtbloggen uppdaterad!

http://igurt.bloggagratis.se

 
tryck på länken så kommer du dit

tryck på länken så kommer du dit

30 juli 2009 17:57

Har upptäckt en ny blogg nämligen
http://stoppaidioternu.bloggagratis.se/
Först trodde jag det var en knäppis men nu har jag insett det rent konstnärliga i variationen av förbannelser - dessutom alltid uppiggande i sin fräsande ilska. Allt är bättre än den fördummade nutidsmänniskans liknöjda enfald.

http://stoppaidioternu.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Nilla

31 juli 2009 08:35

Tittade in på den bloggen,men folk som vräker ur sig könsord i var & varannan mening tappar all min respekt oavsett vad dom skriver om!!

Nilla

 
Ingen bild

Lisbeth

31 juli 2009 09:24

Jo förvisso - det tyckte jag också, så jag klagade till bloggaren och fick ett väldigt artigt och vänligt svar - sådant är aldrig bortkastat på Högman (fniss) - samt förklaring och syftet med ilskan. Så jag fick en

 
Ingen bild

lisbeth igen

31 juli 2009 09:30

... helt annan bild av vederbörande.
(skulle det så klart stå, kommentaren muppade sig)

Könsord och svordomar låter väl inte så trevligt, men så låter det såväl i TV som människor emellan (yngre?) nuförtiden - sen kan man tycka det är en utarmning av spåket, etc. Kanske. När jag var liten fick man på sin höjd säga "sjuttsingen"...

Läser man Strindbergs brev till den intimare kretsen så är skillnaden inte så stor, hm...

 
Ingen bild

Maud

31 juli 2009 10:14

Grattis! mest till din förbättradehälsostatus(har aldrig tyckt att din vikt varit "onormal", men det där vet man bäst själv! I allafall ska jag prova, men först ska jag till Åsele och där vankas det palt och hemgbakat tunnbröd!!Ack du svaga karaktär!
Va snygg du är på vinjetten!! Sa jag inte att ditt ljusa hår var klädsamt?!! Kram på er! Maud

 
Ingen bild

Nilla

31 juli 2009 10:26

Tycker att det är ett oskick, accepterar INTE det hemma mellan mina grabbar (18 & 15 år)

Om vi vuxna okejar det hela med att att det har ett syfte, så okeja vi det mellan ungdommar också....

Våldet ökar i vårt samhälle, är det okej att slå någon annan för att det har ett syfte för vederbörande??

Nä jag tycker inte att det är okej att skrika könsord för att man är ilsk...

Mvh Nilla

 
Ingen bild

Lisbeth

31 juli 2009 10:50

Vad bra, Pernilla, att du inte accepterar phula ord och annat oskick mellan dina grabbar!
Det är bl.a det som föräldrar är till för...
Kram

 
Ingen bild

Lisbeth

31 juli 2009 10:54

Tack Maud!
Förlusta du dig med gott samvete på alla norrländska delikatesser!
Du är då så spänstig så jag tror ingen palt i världen "fastnar" på dig...

 
Ingen bild

Maud

31 juli 2009 16:15

Tack själv, Lisbeth! Det är så här att det redan är 2.5 katter att kånka på ( vilket underbart sätt att mäta vikt på!!), så det FÅR INTE fastna nånting mer!Hälsa min lilla bror att jag hör av mej när jag kommer hem! Kramis Maud

 
Ingen bild

Gudrun

31 juli 2009 18:18

Hej.
Här är en till som blivit av med kilon med kost med mycket lite kolhydrater. Läkaren Annika Dahlqvist har propagerat för detta under åratal och äntligen börjar hon få gehör. Det är inte fett man blir tjock av utan socker/kolhydrater. I takt med att light-produkterna sålts allt mer har folk blivit fetare.
Det är så skönt att ha hittat en bantningskost som tillåter det goda och gör en mätt! Undrar hur länge det dröjer innan även "bantningsexperter" tänker om. Sockerindustrin torde bäva! I min kommun - och många andra - serveras lättmjölk till barn. Så dumt! Utan fett blir barnen inte mätta och äter godis. Och blir tjocka. I värsta fall får dom ett bestående sockersug, som är ett beroende - jag vet... "Avvänjningen" var jättejobbig!
Vi ses vid -10, Lisbeth.
Gudrun

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

 
Taina

Taina

31 juli 2009 21:37

Har sagt det förut och nu igen.
Ät allt men med måtta. Om man bestämmer sig för att för resten av sitt liv leva med sin vikt så kan man inte längta ihjäl sig efter kött, bröd eller annat.
Unna dig något,några, vinglas, grillgotter och annat som ger livet guldkant.
Men inget socker och motion är vad som gäller...

Taina som utan ansträngning har gått ner " en Grand Danois"....

http://www.chiroskas.se

 
elaina

elaina

1 augusti 2009 13:58

Apropos viktnedgången:
uteslöt själv härförleden all gluten å laktos i främsta syfte att få ordning på "krångelmage" med lyckat resultat. Noterade dessutom en viss viktnedgång som dock återställdes när normalkost blev vardagsmat ånyo. Månntro om min kropp inte är gjord för stuvade mackaroner å pannkaka?
TACK för inspiration till "HHK" = Högmans-Hälso-Kur...
;o)

http://elaina.bloggagratis.se/#1872540

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards