Alla inlägg den 14 december 2006

Av Lisbeth - 14 december 2006 09:45

13.12 Familjens finaste tik, Svensk Utställningschampion Fennican Glada Gladiolus "Ada" är f n husets näst minst populära hund. Bittert ångrar jag den dag jag lärde Ada skälla - på kommando. Trodde jag. Ada vöffade fram ett litet "vuff" för varje ny godisbit. Duktigt! Hon t o m skällde i luren en hälsning till sin uppfödare i Finland. Så sött!

För Ada var situationen glasklar; man skäller när man vill HA något! Och Ada vill ha massor; godis, mat, gå på promenad, sitta i knät, komma in, vara närmast i soffan...
Ada ser hellycklig ut och viftar på sin lilla svans. Hennes gälla tikskall fräter som syra.
Familjens minst populära hund är lilla Pandora, hon göra bus hela tiden. Fast hon kan ursäktas med att hon är tibbe och dessutom valp. Ada som är 7 år borde veta bättre.

Samma sak var det när jag lärde Ada viltspåra. Enligt sakunnig expertis ska viltspårande inte påverka hundens intresse för levande vilt. Men Ada går utanför totalisatorn så att säga. Jag lade ett spår och släpade en rådjursklöv. Ada spårade, hittade klöven, fick mycket beröm och bar klöven i triumf. Den lektionen gjorde susen. Fast på fel sätt, skulle det visa sig.

Snart nog upptäckte Ada att skogen vimlade av levande klövbärare. Hon blev fullständigt galen! Nu driver Ada med skall allt som rör sig; harar, grannens katt, ekorrar, rådjur. Det gillar inte jakträttsinnehavarna, så Ada får numera framföras i koppel, i den mån hon får gå i skogen över huvud taget.

Conclusion: västgötaspetsar lär sig saker på sitt eget vis...

----
Ilade in till banken i trängade penningärende. Banklokalen var nedsläckt och tyst, kassorna stängda, folk stod längs väggarna. Aha, rån! tänkte jag förhoppningsfullt. Äntligen får man nytta av färdigheterna från gamla Hagalund. Jag sätter krokben för rånaren och blir hjälte! Fortade på stegen och såg redan i andanom rubrikerna: Lisbeth 61 stoppade rånare. Polisen: Föredömlig insats!

Men det var Luciafirande på gång, så det blev till att hastigt ställa om anletsdragen till stämningsfull uppsyn. Roslagsskolans musikklass excekverade traditionellt lussande, eleverna sjöngo fin stämsång på svenska, engelska och latin!
Mycket vackert! Banken bjöd på kaffe och lussekatter. Alla människor log och såg vänliga ut.
Även posten hade bjudit till och serverade glögg och pepparkakor!
---
I feel rotten today, trots ovanförmälda stämningsskapande. Börjar misströsta att jag någonsin ska få fason på vårt hem. Det är svårt att hinna med... Fördelarna med att vara nästan-pensio är att man är oändligt vis, samt slipper hetsande ambitioner. Nackdelen är att man är mycket långsammare än för 30 år sedan.
Dessutom förtog jag mig vid helgens städextas. Korsryggen morrar hotfullt. Aj aj aj...

Så rätt jag tänkt, så fel det blev!----14.12Det talas om att se ljuset i tunneln... Det gör jag faktiskt! If it´s not an oncoming train...

Hur som känns det bättre idag. Fick något rävgift av fru Reis och hurra! värken i korsryggen släppte, så nu kan jag bocka mig ner igen.



Få se nu; vad ska jag börja med? Hästarna är utsläppta och har fått sin havre, de övriga djuren är utspisade. Vad ska jag gå på först? Fönstren kanske? Sådant jobb har den fördelen att man slipper böj, det blir vips fint och sen kan man hänga upp tjusiga gardiner. Genast hemtrevligare! Idag är en sådan toppendag då husfadern kommer hem sent, alltså får jag en extra timme att fullgöra startade projekt. Försöker minimera tidskrävande stadsresor i mesta möjliga mån.



Minnas valpar är jättefina och välmående. Hon är en toppenmamma och sköter dem minutiöst. Enda problemet: hon är konstant hungrig och äter som en grävskopa. Allt går oavkortat till valparna, vilket man förstår när man ser fetknopparna. Men det som går in ska ju också ut den naturliga vägen... Alltså väcker modern mig varje natt 1.30 prick och vill ut (samt ha ett litet nattmål). På så vis blir det ingen vidare nattsömn. Yours Truly är snart ett utvakat vrak. Valparna har vuxit ur sin korg och det har hänt att jag hittar dem lite varstans. Ska försöka övertala Minna att ha sina valpar i den förståndiga stora valplådan på golvet, den som hon ratade när valparna skulle födas.

Vi får se hur det går...



Har i alla fall börjat spåna på namn: lilla långsvans Greta får nog heta så. För pojkarnas del lutar det åt Gottfrid (den vite), Gunvald & Gusten (de grå). När de är uppe på benen och viftar på svansen då vet man närmare vad de ser ut att heta.



Dagens visdomsord: "You strike a match in the dark to see where you are - only to find that you are in the wrong tunnel..."

15.12 Tingen äro emot mig! Jag blir galen!!!!



Hela förmiddagen muppade sig bredbandet! Sen sa datormusen upp bekantskapen. Lyckades fixa mushelvetet och blev klar med jobbet, iaf på ett ungefär. Hade brådis, snavade och tappade en hink havre i trappan! Tappade även dammsugaren i trappan. Dammsugaren i nekros! Låg på knä i timmar och plockade isär och skruvade ihop. Missade tiden för en intervju! Till råga på allt gick två marsvinsflaskor i golvet så hattarna gick sönder. Fick jag runt i hela huset i jakten på reservpavor.



ALLT är lerigt! Hemmet ser värre ut än någonsin! Jag kommer ALDRIG att hinna få huset i julskick!!! Buuu-hu-äääh...



Måste säga återbud till Ingrid & Uno!!! Var ska dom sova??? I gästsängen ligger ett berg av tvätt!!! Och inte en julklapp har jag hunnit ordna...



My God, what shall I do? I´m considering running away from home...



Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2006 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards