Alla inlägg under januari 2008

Av Lisbeth - 26 januari 2008 14:32

Sänningegårdens Gerda Linnea, 4 månader, BIG-valp


Rapport från Boxerklubben ÖLO:





Som jag var äldst i bilen så tog jag raskt befäl,


vi styrde till Sollentuna rackethall. Allt gick väl!


Fy vilket läskigt ställe! sa Gerda. Jag vill bort!


Det eka och det skällde från hundar mången sort.


Då träffade vi Britta och Hippíe, collien. Det var bra!


För Gerda mindes collie-Mathilda från Småland och blev gla´.


Så gick vi in i ringen, den var då som ett hav!


Men efter första varvet fick Gerda upp sitt trav.


Och domaren diktera kritik med vänlig min


där stod det vackra saker och den ska ramas in!


Så gick vi in i gruppen, vi var en hel skrälldus!


Och Gerda fatta vitsen. Vilken sinkadus!


Vi knata med de andra och matte hon blev svett,


och när vi kutat färdigt stod Gerda nummer ett!


Sen käkade vi smörgås och matte hon var gla´


en liten spets från Tranås vann grupp 5 denna dag!





Tyvärr stannade vi inte till BIS, då vi åkte i annan bil. Tack Marina och Felix för transport och trevligt sällskap.


Av Lisbeth - 25 januari 2008 12:34

Det här är Emmas kattunge, 4 veckor gammal!

Av Lisbeth - 25 januari 2008 12:21

...märkligt nog. Har haft ett ingående samtal med den Onda Ryggen.Jag: Nu tänker jag börja bygga upp dig och TRÄNA, så mycket du vet?OR: O nej!J: Ja nu är fars gamla marathonskor framtagna, vi kan börja med att gå/lufsa 100 meter (inl uppvärmning) sen springa 100 meter, och sen tar vi om det hela i en 2-kilometers slinga. Den äldsta och tjockaste vovven är vidtalad och med på det hela.OR: Kvid...J: Och sen... ska vi utmana Pernilla och ett gäng döttrar på Tjemilen! Vad säger du om det?OR: You can´t be serious...Så där håller vi på ett tag... Vid närmare eftertanke blev den storstilade planen blott en vacker tanke. Det har slabbat till sig utomhus och marathonskorna tar in vatten.Den Onda Ryggen å sin sida skyndade sig att genast bli mindre ond. Vad ska jag nu göra med min energi? Jo åtskilligt! Har mycket försumligt att ta igen... Har lyckas förarga en gammal polare, vilket ifs är lätt, det är min specialitet. Olivkvistar har sträckts ut och emottagits med ett kärvt budskap: "Vi kan ju ligga skavfötters i graven..." Tog detta som en uppmuntran, optimistisk som man är.Sen har det inkommit massor av nya info ang ögonproblematiken - av såväl mörkare som ljusare slag. Det rör på sig! Men först ska Yours Truly skura farstun! Trevlig helg önskas er alla!

Av Lisbeth - 24 januari 2008 16:20

Funderar allvarligt på att ta ner den så kallade skylten. Vad är det för mening med att planera och hålla igång en verksamhet med så osäkra premisser. Jag kan inte para med den hane jag vill för då kan jag få vita valpar och det är usch och fy. Jag kan inte använde den tik som sparats, meritera§t och satsas på för hon har en ögonförändring som ingen vet vad det är.Ingen västgötaspetsägare (mer än några arma i samma predikament) verkar intresserad av att bidra till en kartläggning av dessa förändringar.Så sitt då och häcka i er egen förträfflighet. Hej då och lycka till.

Av Lisbeth - 24 januari 2008 15:20

Fick idag ett brev. På kuvertet stod det prydligt präntat mitt förnamn "Lispett". Är det inte underbart? Precis som jag känner mig (och ser ut/låter?). Hädanefter ska jag skriva mig Lispett Den Läspe & Halte (f.d.) uppfödare av gråspettar. Inga människor kan ta fel...

Av Lisbeth - 23 januari 2008 11:35

Har fått väldigt många kommentarer på gårdagens inlägg. Det är intressant och bra, diskussionen har kommit att handla en hel del om ögonförändringar. Tråkigt nog är det bara kommentatörer från Finland (som ju har oändligt mycket mer erfarenheter av att ögonlysa sin hundar) och så Pernilla, som verkar vilja ta i frågan. F ö är det en ekande tystnad från övriga västgöteintressenter i Sverige.Det vore väl bra att folk får säga sitt... De två av mina som fått retinopati ej haft synnedsättningar vid 6-7 års ålder. Samtidigt är jag besviken på ägare med mycket använda hanar som lämnat retinopati, att de inte lyser sina djur så vi får ett hum om ärtlighetsgången. Däremot lysar man andra hundar, som inte är släkt med kända fall. Det är svårt att bli klok på människor...

Av Lisbeth - 22 januari 2008 12:13

Varför blir det inga valpar? Ch Fennican Glada Gladious men Ulvus M-kull
foto Göran Staaf
Kikade på SKK:s regstatistik. Trots all tänkbara uppmärksamhet; Blå-Gula Hund-bilder i Hundsport varje nummer, välvillig hantering från SKK, rasen vinjetthund för World Dog Show 2008, mm. och stor och jämn kvalité på utställandet, så minskar rasen med oroväckande 10.5 %. Det är för mycket för att tillskrivas slumpen och tillfälligheter. Alldeles för många tikar har gott tomma, ivf som jag känner till. Det finns säkert fler. Sex hela kullar färre om man ska gå efter kullstorleken på min egen uppfödning.
Vad beror det på? Jag tror att västgötefolk på allvar måste ta itu med parningsproblemen. Blir det ingen parning så blir det inga valpar. Alltså tikar som är villiga "bak" men ände inte låter hanen komma till skott. Hanar av typen "förlåt att jag stör" - då blir det sällan valpar. Hanar som nästan aldrig får hängning. Hanar som är förlovade med en viss tik och som ratar andra. Tikar dito. Och så har man bekymret med tikar som blir dräktiga men resorberar valparna. Bakterier?Varför är det på detta visat? En frisk och sund och lagom stor hund, inga immunitetsproblem (som så mycket plågar andra raser). Hyfsat temperament (men ljudkänsligheten är ett observandum), inga egentliga rassjukdomar (även om näthinneförändringarna oroar). Västgötaspetsen tillhör naturhundarna, många tikar löper var 9-10 månad. Missar man en löpning så är det till att vänta nästan ett år. Plötsligt blir det ont om tid, en avelstik har inte så långt till bäst-före-datum.
Av övriga (för Yours Truly) speciellt intressanta raser ökar japanese chin, medan pekingese går back. Skottar ökar också efter att ha legat farligt nära gränsen. Tibetansk spaniel ökar å det väldeliga, vilket kanske inte är så mycket att glädjas åt. Aldrig bra när en ras blir våldsamt populär. En sund och stabil utveckling av valpregistrerandet i kunniga och uthålliga uppfödarhänder, det är vad man önskar alla hundraser.

Av Lisbeth - 22 januari 2008 10:55

Inte hinner man med allt (som tänkt var)... Men nu har jag iaf lyckats ställa in tidsverket i datorn som det inte längre visar 1994-01-01 utan dagens datum - OCH rätt tid!Ha - kan själv...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards