Direktlänk till inlägg 29 april 2007

Tyvärr...

Av Lisbeth - 29 april 2007 16:29

Den som läser de senaste dagarnas inlägg kan lätt bibringas den uppfattningen att Yours Truly är en cynisk misantrop och inte gillar sina medvandrare något vidare...











Tyvärr är detta i stort sett riktigt. Grunden är det förhållningssätt som rådde på 40-talet i min barndom (kåkstaden Gamla Hagalund) - sköt-dig-själv-och-skit-i-andra - präglade folk intill beröringsskräck. Vill fortfarande helst ha armbågsluckas avstånd (även i andligt avseende) och inga närgångenheter eller annat trams.







Tycker inte utvecklingen har gått till det bättre. Var är medkänslan, omsorgen om "dessa våra minsta små"? Det må vara barn, gamlingar, djur eller sjuklingar. Hur kan man ge sig på dem som inte kan försvara sig??? Gud så arg jag är, såna kräk!!!







Därtill är människor missundsamma, småsinta, elaka mot sina djur och allmänt tarvliga. Det viktigaste är att smälla av bostadsområdets största bombpaket - för att visa att man har råd? För att det är "kul"? - utan en tanke på allt lidande som det för med sig.


Jag äcklas av dagens pryl- och statusjakt; shop til you drop. Gläder mig i min syndiga själ åt den aktuella "väskdebatten" som ifrågasätter konsumtionshysterin. Försöker bemöta andra såsom man vill själv bli bemött. Ens viktigaste uppgift är att vara en hygglig människa*, som Leopold Bloom i Ulysses (världens bästa bok). Läs den! Fast det klarar väl inte dagens kretiner av, ha ha... Ursäkta denna genompiskade elakhet!











Träffar man en normalt artig, hjälpsam, hygglig, ärlig, snäll och helt enkelt genomreko person, så blir man alldeles vindögd av förtjusning!





Men...






de som blivit ens verkliga polare, dem gillar jag desto mer!

Och jag lovar, de Verkliga Polarna, dem gör man allt för!


---




* Man kan ju då grubbla sig krokig på vad en Hygglig Människa INTE är. Se dig om i din värld, se dig om i vrede! Hur många människor känner du, som skulle kunna offra något av sin egen bekvämlighet, riskera sin så kallade position för någon annan? Vilka mänskliga egenskaper är det som RÄKNAS i dagens samhälle? DET kan man ängsligt fråga sig???

--

Ledsen, men kände att jag måste få detta ur mig. Tankarna på den stackars schäfervalpen har förföljt mig hela helgen. Gick igång på alla åtta, så då får övriga dummingar en snyting de också!

 
 
Ingen bild

maarit

30 april 2007 10:39

Finns det något mer att kommentera.
Att tiga är att samtycka.

Ha det gott i vårsolen.
Extra hälsning från syster yster Mira till Snyggebrodern Jack

 
dim

dim

30 april 2007 10:41

Hejsan Lisbeth!
vad tr[kigt att höra att människor är elaka men det är ju inget nytt, jag har själv en hund och min mamma hade kennel när jag var liten, så det där med att sälja-köpa från fel person....det har man varit med om ....de som köper djur skall granskas! och det där med vänlighet....en av livets största gåvor är att ge av sig själv till andra! ha en underbar dag D

http://dimhow

 
Ingen bild

Lisbeth

30 april 2007 12:56

Problemet är väl egentligen den känsla av vanmakt man känner. Man kan ingenting göra föra att stoppa detta anonyma våld, förfärligt för en normalt handlingskraftig människa.

Jag tar otroligt illa vid mig av övergrepp på barn och djur, mår dåligt rent fysiskt och är alldeles skakis.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24 25
26
27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards