Direktlänk till inlägg 21 mars 2013

Jag ångrar ingenting

Av Lisbeth - 21 mars 2013 07:57

 

Vad var det som hände? Dår för fyra år sedan... Ett vet jag - livet för Yours Truly blev aldrig mer detsamma... Och lilla ulvusbloggen tog ett raskt skutt på listan över de mest lästa bloggarna...

 Det hela började med några förflugna ord... En av våra mest anlitade domare suckade: "Det finns knappast en enda fin collie kvar... Man håller på att förinta en hel ras!"

 Va! Det är inte möjligt! Grubbel, forskning... Upp till bevis...

 Jag bad en i hundvärlden bevandrad om hjälp med ett representativt urval av bilder på topp-collies. Visst finns det underbara svenska collies! Av dessa valde jag ut den som kom att illustrera det första inlägget. Nu har jag fått reda på att hunden heter NW-07 STEADWYN MAGNETISM ägare Micael Johansson, Kennel Seabound's, samma kennel som fött upp hunden som illustrerar dagens inlägg - GB CH & IR CH Seabound`s She`s All That For Ingledene - The first exported Swedish collie to Great Britan who became an English champion!

 Så satte jag igång, lyckligen omedveten om vad det hela skulle leda till... Drog mig till minnes rasspecialer som jag författat åratals tidigare. Här fanns mycket att vaska fram!

Nu hör det till saken att collie är en favoritras, så det var inte svårt att hitta inspiration... Många, många av familjens vänner har eller har varit ägare av collies; underbara hundar, kloka, fina, älskansvärda... En av collieklubbens tidigare ordförande var vänlig och serviceinriktad och försedde mig regelbundet med årsböcker och liknande. Så Yours Truly har "följt med" så där lite lagom om vad som hänt i collievärlden. Collie var också en av de hundar som jag vacklade mellan, när jag insåg att det inte gick att leva utan hund! Det föll på att collien tillhör gruppen brukshundar... Inte för att jag har något emot sådana hundar, absolut inte! Och inte för att brukstävlande krävs... Bruks är bara roligt - vill jag påminna mig... Har faktiskt ägnat mig åt det med liv och lust! Men det är allt runt-om-kring...

Alltså blev det ingen collie för min del utan västgötaspets.

 Nå, var var jag? Jo lite historik och allmänna betraktelser angående collie lades upp å blogg. Sen bara vällde det in; kommentarer och mail... Det tog aldrig slut - förtvivlade, ledsna människor som kämpar för colliens fortlevnad i vårt land!

Jag hade inte en aning om att det hela tidsmässigt sammanföll med ett intrikat årsmöte i faggorna! Men det blev man varse...

Att det varit bråk i collivärlden och att olika fraktioner stretar i divergerande riktningar, det är ingen hemlighet. Men detta... överträffade med råge de vildaste fantasier!


 Att motsättningarna är så stora, att hätskheten kunde vara så avgrundslik...

 Man blir ledsen och upprörd!

 På förekommen anledning vill jag understryka att jag delar bekymren med ljudkänsligheten - det finns i hög utsträckning inom min egen ras, västgötaspetsen. Ljudkänslighet är ett stort lidande och därmed också ett djurskyddsproblem. Det är ingen tillfällighet att det var en ägare av västgötaspets, Gunnar Löfberg, som under tidigt 90-tal drog igång Smällarprojektet. Parallellt med detta skrev undertecknad, tillsammans med Marina Reuterswärd, den första motionen till Stockholms Kennelklubb med krav på förbjud mot smällare. Motionen hamnade så småningom på Kennelfullmäktige. SKK centralt var välvillig men inte mer, SBK var inte intresserad alls... Det var när SKK åratal senare fick behov av att stärka sin djurskyddsprofil, som vår smällarmotion grävdes fram och SKK gjorde gemensam sak med Smällarprojektet, vilket sedermera blev SKK:s profilfråga Smällarupproret. Men det är för att tala med Kipling, en annan historia...Så ingen ska påstå att jag inte är engagerad i frågan!

 Men att komma tillrätta med collierasens ljudkänslighet genom att ytterligare dra åt tumskruvarna i en redan hårt ansatt ras, det är som att skjuta gråsparv med kanon!

Jag tror på goda grunder att det knappast är rätt väg...


Sammanhängande konsekvenser; blev av med jobbet.. anmäld till DN.. förvisso efter 14 (!) månader friad.. men i alla fall en plågsam period.. Man fick ställa in sig på en tillvaro som fattigpensionär. Som sagt.. the Life of Yours Truly blir aldrig mer detsamma! Men jag ångrar ingenting.

 
















 
 
Ingen bild

Ulf

21 mars 2013 09:20

"Je ne regrette rien" sjunger någon som jag just nu inte kommer ihåg. Jag tycker nog att somliga däremot borde ångra en hel del med tanke på det som var. Men det ingår väl inte i utbildningar. Det kan man ju se i nutiden.
Däremot har jag reflekterat över om den omtalade ljudkänsligheten delvis kan hänföras till en förändrad omvärlds värdering. Det kanske inte är så att raser är mer ljudkänsliga nu än för ett antal år sedan. Värderingar ändras snabbt men evolution tar något längre tid. Några försöker att drastiskt och snabbt försöka ändra på något som medför att rasegenskaper slås ut och allt istället får en negativ inverkan. Lyssna på vad t ex domarkåren säger. De har mycket större kunskap och bredd för att kunna avgöra olika rasers förändringar och betr. collie stämmer det inte med vad rasklubben säger !

Lisbeth

21 mars 2013 10:45

Det var Edith Piaf..

F ö håller jag med

 
Ingen bild

AnnLotta

21 mars 2013 10:47

Att ett sakligt, kunnigt engagemang kunde ha sådana konsekvenser... Det är på gränsen till tragiskt.
Ulfs reflektion är tänkvärd!Den sparar jag i min "argumentslåda"!

Lisbeth

21 mars 2013 12:07

Precis min tanke!

Tack för Din kommentar...

Kram

 
Ingen bild

Karin

22 mars 2013 20:53

I love you anyway! KRAMIS!!

 
Ingen bild

Birgitta

24 mars 2013 15:11

Hej
Delar både dina åsikter och Ulfs ovan om att dra åt tumskruvarna ännu mer lönar sig nog inte, förr går det ännu sämre.
Förra året hade rasen lh collie en botten notering på antalet reggade collie, 379st. För ca 15-20 år sedan var det ca 1500 registrerade. DÅ var Sverige i framkant och välkänt för de fina collies som fanns. De var internationellt välkända för sin höga kvalitet. Visst finns det fina collie idag med, men inte så många längre. Fortsätter det så här så lär rasen bli numerärt liten om X antal år. Vilken avelsbas har de då? Kan de skryta om rasen då? Tveksamt.
Alla dessa regler..., ännu har vi inte sett en väl utarbetad utvärdering av mh på raserna. På collie har genomgånget mh varit tvång sedan många år för att få avla och registrera valpar. På dryga 10 år borde resultaten blivit bättre då detta styrs med järnhand. Men icke, inga revolutionerande förändringar har skett.
Då kan man undra vilket värde har då detta. Rasklubben skriker högt hur viktigt det är och inför mh-index. Uppfödare är lydiga och håller sig till regler. Rasklubben skyller istället på uppfödare att de inte är kunniga nog i ämnet därför är rasen dålig. Borde inte en rasklubb hjälpa uppfödare i positiv riktning?
Varför ändras vissa regler så senaste resultatet gäller på tex ögon oavsett vad som hittats tidigare,istället för det sämsta som det alltid gjort,så det passar vissa. Det är att underkänna de veterinärer som hittat annat (tidigare) resultat. Beslut ska inte röstas fram genom hot heller. Finns en annan blogg där vänner av rasen kan läsa om detta hur en uppfödare upplevde senaste årsmötet.
Varför har en bra bit över 50 uppfödare gått ur klubben? Hot och otrevligheter hjälper inte att få tillbaka uppfödare. De följer också reglerna, har bra hundar, lyckas på olika sätt som vallning, bruks, rallylydnad, utställning mm mm. Rasklubben bör nog se över sin verksamhet och attityd. Gör det inte svårare för uppfödare än vad det redan är och framförallt försök locka tillbaka uppfödarna. Det är skickliga uppfödare och en del varit med länge. Det är fel att underskatta kunskap och raskännedom.

 
Ingen bild

Karin

26 mars 2013 09:01

Birgitta, vad bra skrivet. Detta trams med hot etc från SCK:S styrelse visar på usel demokrati. Synd att de medlemmar som var där blev så rädda att de inte vågade rösta bort denna bedrövliga styrelse som bestämmer totalt och helt diktatoriskt ā la nORDKOREA....Medlemmarna på årsmötet skulle naturligtvis ha röstat efter vad de själv ville samt röstat emot och sett OM styrelsen hade avgått. Normalt är väl ändå så, att nya saker diskuteras ordentligt inom en rasklubb innan det röstas och inte 17 skall styrelsebeslut HOTAS igenom?
Rasen LH collie håller på att rasa ihop.Fula, mentalt kassa hundar knappt liknande en lh collie går i avel.De må ha epilepsi, ögonfel etc...men de bär sig åt som styrelsen vill. Då gör det inget om de är sjuka och har ögonfel som hittats av erkänt duktiga ögeonveterinärer..Hur korrekt är detta beteende på en collie? Skall desssa "nya" LH collies döpas om till SCK Collies? Och ha en egen rad i valphänvisningen, samt en egen standard speciellt för SCK medlemmar, en dekl nya, som vill upp och som snackar skit om dem som lyckats bättre, som har erfarenhet och kunskap, ex vis genom vallmeriter, utställningschampionat etc? Som vet hur en riktig collie såväl ser ut som beter sig? En eloge till alla de rakryggade collieuppfödare som går/gått ur klubben och som avlar på de underbaraste och bästa lh collies som finns och som håller rasens flagga högt. GRATTIS till er!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards