Alla inlägg den 21 november 2010

Av Lisbeth - 21 november 2010 21:10

  Tack för all vänlighet och stöd via kommentarer, mail och telefon. Det värmer ska ni veta...

Dock - ring inte, jag svarar ej. Vill inte älta detta mer.  Måste jobba - tråkigheter och överskriden dead-line är en dålig kombination.

Av Lisbeth - 21 november 2010 07:27

  Har inte löst ut brevet från SKK...

Svenska Kennelklubben (SKK) - Hundägarnas Riksorganisation - är det centrala organet för de ideella föreningar som ingår i SKK. Dessa föreningar - benämnda medlemsorganisationer - är länsklubbar, specialklubbar och ungdomsklubb. Inom SKK-organisationen finns också begreppet rasklubb. Rasföreningen (Svenska Collieklubben, SCK)är en rasklubb som ingår som medlem i specialklubben Svenska Brukshundklubben (SBK). Det är SBK som av SKK har delegerats ansvaret för brukshundraserna. Rasklubben har till syfte att tillvarata de specifika intressena för den i rasklubben ingående rasen. Kristallklart, eller hur?

Eller?

"Tillvarata de specifika intressena" - ingenting kan låta vagare, mer svävande och ofarligt. Utrymme för högst kreativa tolkningar? Yours Truly är medlem i tre specialklubbar (varav en som hedersmedlem), samt i tre rasklubbar. Verksamheten - eller hur styrelserna tolkar uppdraget såsom de bedrivs i de tre senare - är högst varierande. Vilket måhända ligger i sakens natur...Vem eller vilka "äger" rasen? Hundägarna? uppfödarna? specialklubben? rasklubben... Tillvaratagandet av de specifika intressena kan naturligtvis skötas på ett alldeles glimrande sätt - i klubbar där hyfsad endräkt råder, i klubbar där medlemmarna ser till att befolka styrelserna med intelligenta och bildade personer med stor raskunskap.


Inom klubbar där förhållandet är det motsatta och i konsekvens därav plågas av inre stridigheter blir resultatet därefter. Det här är inget nytt. Värst skada görs när rasens angelägenheter enträget drivs i en viss riktning - när man inte strävar mot konsensusbeslut, alltså enighet - utan förlitar sig på majoritetsbeslut för att till varje pris köra över meningsmotståndare och genomdriva vissa förändringar. Rasen collie är i händerna - i formell mening - på tre centrala instanser - SKK, SBK och SCK.


Dessutom utövar fria debattörer ett betydande utomparlamentariskt inflytade, vilket kommit att införliva åtskilliga lösa påstående, formler och schabloner i föreningens avelsstrategi. Ett exempel på hur svada av rätt man - eller snarare fel kvinna - kan förvandlas till effektiv propaganda. Hur colliefolket avser att operera under påverkan tre olika organisationer, plus utanförstående ideologer, och där toppfigurerna i åtminstone två är identiskt samma personer, eller vad det är för mening med detta invecklade arrangemang undandrar sig allt bedömande. Frågan är väl snarare hur länge till det finns några svenska collie att tillvarata?


På grund av stridigheter, drakoniska avelsspärrande regler och dålig stämning flyr uppfödarna, sedan 90-talet har registreringsantalet halverats. Man är i alla fall överens om att man inte är överens om vad som är en bra collie. Alltid något.

--

Jag började intressera mig för "det där" på uppmaning av en internationell toppdomare:

"Jag tycker att du ska intressera dig för collie..."

-- Varför då?

"Man håller på att förstöra en hel ras!"

-- Hur menar du?

"Det finns knappt en fin hund längre... Det är rackor vi ser! - och de som kommer in i ringen har ingen raskaraktär, aggressiva...

-- Men... hur kan detta vara möjligt? Collie är väl inte..?

"De kunniga uppfödarna förföljs och trakasseras! Det är en människa som jagar celebriteter... Ta och granska det här så får du se..."

Och så gjorde jag det.

Nu har det gått ett och ett halvt år. Har fått några ovänner och många nya vänner. Det har blivit ett antal tidningsartiklar, många inlägg på bloggen och resulterat i en del annat. Fick kläm på att det fanns en ny sorts människor, bl.a en som kallades collierasens plågoande nr.1

  Du, som anmälde tidningen Hundsport för PO (tidningen friades...). Du, som kontaktade min arbetsgivare, mitt fack och diverse myndigheter... Du har hotat anmäla mig för DN (förmodligen det som ligger outlöst). Jag vet inte om collierasen blivit bättre eller sämre, men nu har du väl lyckats för ingen vill bli collieägare. Vill man ta i så har du "förstört mitt liv" ivf i så måtto att jag inte längre kommer att ägna mig åt vad som är mig kärt. Det är ingen lyckats med på 50 år. Är du nöjd nu? Det är inte så förfärligt synd om mig - I have seen and done it all... Däremot lider jag med alla som älskar collien - den vackra, kloka, fina.. Uppfödarna har stora problem att få nya hem till valparna. Ingen vill befatta sig med rasen. Men det rör väl inte dig? 

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards