Alla inlägg den 4 december 2008

Av Lisbeth - 4 december 2008 21:29

Suck! LORD MORAN:WINSTON CHURCHILL. Kamp för livet 1940 - 1965.2 häftade volymer 1966, totalt 697 sid.

Av Lisbeth - 4 december 2008 18:37

Se har vad jag fått från min underbara "marsvinskompis" Helene;

"Hej Lisbeth!

Jag har släktforskat i 6 år och det har blivit ett av mina främsta intressen. Håller som bäst på med min farfars anor som under hela 1800-talet bodde och levde mitt i Vilhelm Mobergs land i trakterna runt Linneryd och Tingsryd i Småland.



Såg ditt fina inlägg om din mamma och tänkte att du kanske ville se hennes födsel införd i kyrkoboken för Säby församling (dit Sommen hörde). Jag hoppas det går bra att läsa. Du känner ju såklart till dina morföräldrars namn men om det skulle vara knepigt att läsa så står det:



(Utanför bild) Födelse- och dopbok för Säby församling 1913.



4 december, Lisa Maria



Föräldrar; Karl Gustaf Pontus Högman (yrke Bärare) och h.h (hans hustru) Hulda Amalia Hellström



Utanför bild står Lisa Marias föräldrars födelsedatum (Pontus 12 mars 1875 och Hulda Amalia 25 februari 1880)

Vidare framgår det att de vigdes den 27 september 1913."



Är det inte fantastiskt!

Tack snälla Helene! ---PS Jisses Helene - vi kanske är släkt?! Det skulle förklara allt...

Av Lisbeth - 4 december 2008 16:19

Idag kom ett fint paket från Märta, (Ulvus Flinga Våröga), en av de vackraste och trevligaste av västgötaspetstikar från vår uppfödning. Den innehöll, förutom hälsning och bilder på Märta med flock, en fullkomligt urgullig skotte i trä! Den är nu min mascot och bevakar köket från en upphöjd position. Jag tror min skotte ska heta Ruff...



Tack kära Märta! Antar att du fått lite hjälp med paketet av matte Gudrun?



Man blir så glad och smått rörd - Märta och Gudrun, det är en lycka att få räknar er till min närmasta krets.

Av Lisbeth - 4 december 2008 09:56

Min mor skulle, om hon fått leva, blivit 95 år idag. Lisa Maria Högman var född i Sommen i Småland och for, som så många flickor på den tiden, till Stockholm för att söka arbete. Lilla Lisa blev hembiträde hos flera högreståndspersoner och var, vad jag förstår, mycket duktig, prydlig och ordningssam i sitt arbete. När hon träffade en stilig karl och gifte sig, blev det uppvaktning från dåvarande arbetsgivare. Ett handskrivet kort finns kvar: "Lefve Brudparet! Familjen Billing".


O those were the days... Så sirligt uttryckte man sig ännu på 30-talet.


Kära lilla mamma! Du var alltid snäll och glad, sjöng och bakade. Du blev en underbar mormor för våra tre flickor.


Jag vill jag vore som mor Lisa, jag tänker på henne varje dag.

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards