Direktlänk till inlägg 28 februari 2010

Jag vill bo på Brown´s Hotel!

Av Lisbeth - 28 februari 2010 09:50

½



Jag har aldrig åkt på någon turistresa med ordnad sightseeing eller slikt. Jag ordnar mina egen upplevelser... företrädesvis på de brittiska öarna, där det så att säga sitter i väggarna... Det är bara att parkera i någon stämningsfull hotellfoajé, arrangera gepäcket runt mig, och vips är man inne på brottets bana - åtminstone i fantasin! Ö-riket, med dess dimma, mystiska suckar i avlopp och otäta fönster, skuggor på regnsvepta gator, är som gjort för deckare. På anrika Brown´s Hotel I Mayfair kan man göra en doublé. Det är nämligen det hotell som Agatha Christie skildrar i "At Bertram´s Hotel" - boken läses och man bor mitt inne i handligen!

O, I Iong for the byegone days when people spoke politely to each other...Jag vill äta rostbiff hos Simpson´s på Strand! Journalister är alltid hungriga... Man äter fort och dåligt och är alltid på väg någonstans, och sen... ungefär mitt i steget, så drabbas man av gummiben och hjärnsläpp och allmän utmattning - ungefär som skidåkare och långdistanslöpare som får mjölksyrechock. Obevekligt som en luskung släpar tidningens utsända sin långa lekamen över knöggliga kullerstenar på jakt efter livgivande förtäring. Det är därför som jag alltid tänker på matställen i samband med utlandsresor... Den bästa rostbiffen serverades på ett ställe i Dublin som jag för mitt liv inte kommer ihåg namnet på, men det låg (ligger fortfarande?) precis i anslutning till en av Liffey´s otaliga broar när man kommer norrifrån. Ett strilande regn över vindsvepta öde trottoarer... Om jag inte kommer in någonstans i värmen, får sitta ner och helst serveras något rustikt och rättframt kommer jag att svimma! Gummibenen bar mig till ett hål i väggen. Nedstigning. Spaning. En svartklädd hovmästare lösgjorde sig ur mörket och ledde fram till en vrå, passande en ensam dam... Rostbiff med riven pepparrot och grönsaker kom på på bordet, en halvkaraff rödvin. Det var det godaste jag ätit! Livet återvände! Det halvljumma diskvatten som hittills sipprat i ådrorna försvann, hjärnan, som en osynlig hand lyft bort och ersatt med en kålrot, återinstallerades. Härligt! Yours Truly rystade vätan ur pälsen och gav sig åter ut i dimman. Februarikylan och det piskande regnet blev plötsligt ett uppiggande skämt! Och förresten var allt för länge sedan.  
 
Ingrid

Ingrid

28 februari 2010 17:14

Låter alldeles ljuvligt!
Och ordnade turistresor är bortkastat, då missar man ju allt det roliga.....

http://igurt.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Eva

1 mars 2010 08:21

Håller inte med dig, Ingrid! Vi var på Kina-Tibet resa förra sommaren arrangerad av Temaresor.Jag lovar dig; vi hade aldrig kunnat få se de saker vi fick utan denna makalösa turistresa... guidad av en fantastiks svensk guide, Christian, med hjälp av en kinesisk Lotus under Kinadelen och så vår tibetanska Kunga under Tibet delen. Resan var makalös,jag rekommenderar verkligen till dessa fina resor arrangerade av Temaresor. Vi hade inte kunnat ordna med denna resa på egen hand utan astronomiska kostnader, resdan var inte billig men vad vi fick uppleva...

 
Ingrid

Ingrid

1 mars 2010 08:40

Eva, den kommentaren var ett litet internt skämt som rör mina och mors förkärlek för att alltid leta upp små trånga gränder och bakgator....som garanterat inte turistguiderna tar med sina gäster till!

http://igurt.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Eva

1 mars 2010 10:19

Inte lätt att veta :-)Men jag skall säga dig att små gränder off tourist roads var det gott om på vår resa... det var inte mycket turister alls skall jag säga... inte överallt o speciellt inte i Lhasa o Shigaze..

 
Ingen bild

Sus

1 mars 2010 11:09

Lisbeth, Du får mig att längta något fruktansvärt. Men snart är vi där,om endast fyra månader.
Scotland forever!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards