Alla inlägg den 12 mars 2011

Av Lisbeth - 12 mars 2011 21:35

  Felix har gjort en hemsida för våra katter! Tack, tack...

Yours Truly känner sig nu manad att (lite omständligt) förklara förhistorien. Så här är det:

Vi bor i en gammal roslagsbygd, här har varit segelled sedan hedenhös. Marken där vi bor heter Övernäs. På medeltidssvenska blev det Yffranes. Men det visste vi inte då, när vi flyttade hit 1968. Samma år föddes vår första valpkull, kennelnamnet blev Ulvus. Det blev med tiden Ulvus hemsida, blogg, etc. Det tyckte vi var bra ända tills 2010. Då var det aktuellt att inregistrera en egenuppfödd kattunge. Ulvus kändes ju inte direkt kattaktigt. Eftersom vi var två om det - Marina och Yours Truly - så var det inte så lätt att komma fram till ett gemensamt namnbeslut. Då kom jag att tänka på de gamla namnet på bygden runt vårt hus - Yffranes. Omnämns första gången på 1400-talet. Vi enade oss genast!

Det visade sig vara ett svårt misstag... Ett konstigt ord med mystiska kombinationer av Y och F... Ingen människa kan stava till eller ens uttala vårt stamnamn. Är det franskt eller vad...? Det märks inte minst nu när namnets ende stolta bärare ska presenteras av en speaker - t.ex i en BIS-panel. Vi har hittills hört fyra olika varianter. Ingen har varit rätt. Alltså - uttalet är svenskt med betoning på första stavelsen - ungefär som ryss-skräcken. Yff-ranes.

Så här efteråt ångrar jag att vi inte tog mitt gamla inregistrerade företagsnamn - Plurabelle. Jag gjorde mig av med detta oh-la-la-namn tydligen leder tankarna i fel riktning... Hade nog passat bättre på katt!

Men kanske det inte är så viktigt med prefix? Huvudsaken är att katterna blir bra...

Av Lisbeth - 12 mars 2011 10:14

   En av fördelarna med kattutställningar är att där förekommer rikliga tillfällen till shopping... Ja, det är ju en del longörer i bedömningen och väntan. Då kan man roa sig med varjehanda, t.ex att spana på något som man oundgängligen måste ha. I Gävle senast fanns en monter med vackert glas av Ala Design. Har tyvärr inte hittat någon webbadress, men konstnären finns i Mora. Runt denna monter kretsade Yours Truly som en gam... Jag älskar blått (och grönt) glas, ljuset silar så vackert genom glaset. Hurusom sa jag för mig själv - som en besvärjelse - "Om Mandy vinner BIS idag, så ska jag köpa ett sådant glas..." Och vem bli inte förtjust i dessa katter med deras obetalbara miner. Mandy vann BIS båda dagarna så det blev så klart TVÅ glas!

Få se nu om det blir en ny liten Tradition här...

Har iaf i anslutning till valda delar av familjens stundande färjetur till vårt närmast utland, nämligen Åland, instruerat k. far att inhandla lagom fin sort.

Huru så? Jo, när min äldsta västgötaspets Ada blev champion så fick hon två champagneglas ur SKK:s serie. Varje gång vi sedan hade något att fira, en titel eller annan vinst, kanske rent av en stilig placering, så åkte glasen fram och en flaska med pärlande innehåll konsumerades. Champagnekorkarna sparades och hängdes upp i trädet med vindspelet. Så nu har Yours Truly, precis som tjuren Ferdinand, en egen korkek, eller rättare korkapel, haha... att sitta under och filosofera...

Ännu en anledning att köpa vackra blå glas!

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards