Direktlänk till inlägg 5 december 2008

Om återhållsamhet...

Av Lisbeth - 5 december 2008 07:04

Alla i Sverige sitter still i båten och håller hårt i plånboken - inte jag... Inte efter sju sparsamma år och vändande på varje slant. Inte efter veckans förlossning från skattemyndighetens ymninghetshorn. Jag har inte lust längre att snåla och försaka, tycker mig ha gjort mitt på den fronten...


Så nu är det Tjo! Var ute på stan igår och sprätte tusenlappar omkring mig - en underbar känsla! På lördag 40-årsfirande hos dotter Astrid med familj. Hela baletten är där! På söndag Hund 2008, sen får vi se...



En av mina ledstjärnor på Lifvets knaggliga stråt är S:t Augustine of Hippo (354-430), kallad Augustine den Välsignade. Han hade dock en del motigheter att tackla; en tjatig (kan jag föreställa mig) mor, S:t Monika, utomäktenskapliga barn och flera lösa förbindelser, vilket inte var en hit för en kyrkofader, samt åtskilla tankestrider att brottas med. Känner en stark samhörighet med S.t Augustino of Hippo... Han är patron för ölbryggare(!), tryckare och teologer, hans attribut är barn, duva, penna, snäcka, ett genomborrat hjärta.


Den helige Augustines motto: "Da mihi castitatum & continentium, Domine. Sed nali modo" - Gör mig återhållsam och måttlig, Herre. Men inte just nu.


På pricken så känner jag mig!
Ladies & Gentlemen! The Lord Mayor! Yours Excellency! Revent fathers! Revent mothers! Fellow Peasants! Här kommer vi...

 
 
Ingen bild

Gudrun

5 december 2008 09:55

Du är just nu en förebild för hela nationen, Lisbeth - ja för hela den sk. rika världen. Vi måste konsumera för att få fart på hjulen.
Men för vissa är det inte så lätt. Här är det pengatorka. Fick knappt 150 pix från skattmasen. Systerdöttrarna önskar sig ingenting i julklapp- den ena säger att hon har allt hon behöver och hon ser med fasa på alla prylar hennes far, mor och moster samlat på sig och som hon, arma barn!, måste ta hand om en dag...
Är vi i vad som kallas ett materiellt moget samhälle, där vi egentligen inte har så stora behov längre? I så fall kan den ekonomiska krisen bli långvarig.
SÅ - konsumera mera!!

 
Ingen bild

Ingrid

5 december 2008 10:56

Gud så underbart!! Detta ska blifva mitt måtto!

 
Ingen bild

mor

6 december 2008 08:50

Ja du lilla I - nu har du tio friska lakan på ditt konto att sätta sprätt på - tack för handräckningen!

Investera dock inte i några yen - än! Japanvalutan har gått upp som ett skott - ha is i magen och hoppas att den går ner inför resan...

Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards