Direktlänk till inlägg 19 december 2008

Oblomov och jag

Av Lisbeth - 19 december 2008 08:18

Den ryske författaren Ivan Gontjarnov, en tid ämbetsman i tsarens finansdepartement, var enligt egen beskrivning "korpulent med apatiskt ansikte och tankfulla, nästan sömniga ögon". Med detta i bagaget skrev han ett av världslitteraturens berömda verk, nämligen romanen om Oblomov. Det är en bok att ha med sig i livet alla skiften. Jag känner genast igen mig! Den kom ut 1859 och är förvånansvärt modern. Följande beskrivning av över- och underordnade i ett ryskt ämbetsverk kan exempelvis omedelbart överföras till dagens förhållanden:


"... det finns överordnade som i de underställdas intill idiotism förskrämda ansikten kan läsa icke alenas respekt utan även tjänsteiver, till och med duglighet..."


Jag har mången gång funderat över varför toppfigurerna i en stor organisation nära mig, är de som är sämst underrättade om vad som händer i rörelsen. Svaret är att de får aldrig reda på något, för att ingen törs berätta hur det verkligen ligger till! Dessa personer - ja, inga namn efter mig, men uppmärksamma läsare av den tidning som jag arbeter för, kan vips räkna ut orsakssammanhangen! - hålls av en välmenande omgivning i upphöjd ovetskap, ibland med fatala följder.


På sidan 33 i romanen "Oblomov" får hjälten med detta namn besök av journalisten Penkin, en ovårdad och ivrig figur som försöker få med sig Oblomov ut på ett evenemang. Det ska han skriva om, ty journalister har till uppgift att skriva om evenemang. Här är Yours Truly omedelbart med!


Oblomov kan inte tänka sig något förfärligare än att gå upp (ur sin obäddade säng) och vara med om någonting och ser med en rysning efter Penkin som störtar vidare:


"... att skriva i ett kör, splittra sig på bagateller, ljuga oförskämt, gå ifrån sin övertygelse, göra våld på sin natur, elda upp sig, storma, stå i ljusan låga, inget lugn, ingen trevnad, ständigt på språng... och alltjämt skriva, i morgon, i övermorgon - ferierna kommer, det blir sommar, men han måste skriva... Den olyckligen."


Nu är Yours Truly med alldeles kolossalt!


Det fina med Oblomov är att han alldeles uppriktigt anser det fördärvligt att göra något.


Detta liv har en förfärande lockelse på mig. Varför ska man engagera sig? Ta reda på fakta? Skriva motioner, tala för varan, övertyga, åka tåg, trycka händer, bevaka val, räkna röster, pricka av, inhämta segrar... Och sedan? Ingenting! När jag gjort allt detta - många gånger! - vad har man fått för det? Jo, skit på långa spön och en massa folk som blivit arga. Spelar ingen roll om man till slut fick "rätt". Vad är rättvisa? frågade en gång Pilatus.


Så jag skulle fortsättningsvis gärna vilja vara Oblomov. Men mest är jag nog Penkin som rusar vidare.

 
 
Ingen bild

Helene

19 december 2008 14:28

Ja du Lisbeth, det hela påminner onekligen om 1500-talets England med Drottning Elizabeth I och hennes sätt att styra riket med en hjärnhand. Tänker på den engelska komediserien Blackadder där man framställer drottningen som en maktgalen och fullständigt skruvad person. Varje gång hon inte får stå emotsagd, någon tycker annorlunda eller ifrågasätter hennes åsikter så vrålar hon "Off with his head".

I Sverige och i mordern tid behöver ingen riskera att bli av med huvudet pga oliktänkande, inte ens kriminella sådana. Ändå har människor blivit så flata (eller ska det vara lata?)

Senast vi i Sverige verkligen uttryckte våra åsikter var på 70-talet. Vad hände med alla de starka människorna? Vad hände med åsikterna, tron på ideologier och viljan att förändra!? Det verkar som om de alla slumrade till eller gick i ide anno 1980 och inte vaknat ännu. Jag vill inte tro de människorna ändrade ideologi. Förmodligen tog tröttheten och uppgivenheten över. Ingen orkade ens föra sitt kall vidare till nästa generation.

Nej, dags för ett gammalt hederligt *Bondeuppror igen!

*Bondeuppror kallas en revolt från bondebefolkningen gentemot makthavarna. Bonderevolter förekommer ofta i feodala/feodalliknande samhällen. Ofta ser de sig i form av en befrielserörelse från någon förtryckande (stats)institution som statsmaktens maktfördelning eller en viss landägares orättvisa makt. (Källa Wikipedia)



 
Ingen bild

Lisbeth

19 december 2008 16:16

Instämmer! Jag riktigt hör hur mina förfäder skramlar med hillebarderna (eller kanske hötjugorna) - Högman är gammal soldatsläkt.

Får byta namn på bloggen till "Barricade Bulletine"!

 
Britta

Britta

19 december 2008 18:34

Oblomov - nej, bort det!Jag tror absolut inte att du vill bli en totalt nerdekad, förslöad, till intet nyttande Oblomov!
Kanske en kvart.....

Själv kan jag inte tänka mig något värre än att hemfalla åt "Oblomoveri" - tvi!

"När Oblomov i ett ambitiöst anfall av radikal handlingskraft bestämmer sig för att skriva ett brev och betjänten under suckar och stön hasar iväg för att hämta papper och penna är det också där det slutar. Oblomov tittar en stund på papperet, känner sig nöjd med sin dag och beslutar att brevskrivandet får vänta tills nästa dag när han hunnit formulera sig. För betjänten Sachar är sagde Stolz mest en jobbig och nitisk halvtysk vars livsuppgift är att göra livet besvärligare. Han föredrar den behagliga evighets-slummer som han och hans husbonde valt som fast plats här i tillvaron." Näääää....

http://www.oxberget.se

 
Ingen bild

Lisbeth

19 december 2008 21:29

Ja Britta, men medge att boken är rolig...

Och visst är det lockande ibland - att leka lite oblomoveri - ge upp alla krav och hetsande ambitioner, på allvar bevisa värdet av vetenskapliga tupplurar på eftermiddagen, vara lite "stinsen i Arlöv", när folk rycker och dra i en...

Jag har kommit att bli alltmer skeptisk, ja, kan rent av känna avsky för den där värsta formen aktivitetshärolder som flänger som tättingar. Ingen frid och ro och eftertanke! Man får nästan agg till folk...

Påminner om troende kommunister eller värsta formen av frireligiösa, just för att man har tolkningsföreträde om vad som är "rätt" och gärna vill pådyvla andra sin livsstil.

Thank you, but no thank you! It´s just not cricket...

 
Britta

Britta

20 december 2008 00:10

Visst är Oblomov rolig som företeelse och som bokfigur!
Och visst kan det ibland kännas som om man vill vara (den pensionerade )"stinsen i Arlöv" - d v s sitta på en bänk på stationen och mycket flegmatiskt säga "där går ett tåg och det ger jag faan i".
(Förmodar att det är den stinsen du åsyftar även om jag inte precis har sammanlänkat honom med Arlöv)

Man kan - med ålderns (ja), visdomens (maybe), erfarenhetens (förvisso) rätt - engagera sig i precis bara det som roar och intresserar en - resten skiter man högaktningsfullt i!
Kanske egoistiskt - men det mottot lever jag numera efter - och det är väldigt befriande.
Därmed inte sagt att man totalt avsäger sig känsla och engagemeng för t ex nödlidande i andra delar av världen - jag talar om "min ankdamm", min intressesfär.

http://www.oxberget.se

 
Ingen bild

Helene

20 december 2008 11:18

Det är inte helt lätt att försöka få in det Lisbeth skriver ovan i sitt inlägg, i en jämförbar modern företeelse. Jag tyckte det hela var klockrent första gången jag läste inlägget med stycken saxade ur boken. Men ju fler gånger jag läser det, desto mer förvirrad blir jag ;)

Om jag får försöka mig på en jämförelse; På alla mina arbetsplatser har det alltid funits personer som är förälskade i sin egen röst och gapar mest och högst. Oftast yngre sådana. Man kan sitta på möten och tänka "men kan du stänga ner en stund, du har i alla fall inget vettigt att komma med". De kollegor som besitter den stora kunskapen och erfarenheten - oftast lite äldre personer - säger därimot ingenting. Varför? Jo, för de vet att förr eller senare - när man redan provat den unga galenpannans och skrikhalsens förslag på hur något ska göras och detta såklart inte fungerar - ja, då går man till den vise och ber om råd. Den vise har i lugn och ro bidat sin tid och undviker såklart uttryck som "I told you so" för han har ju alls inte sagt något. Men vis av erfarenhet så vet han att hålla sig undan lejongropen och spara på krafterna.

Detta är förmodligen inte direkt det Lisbeth syftar på men jag gjorde ett försök i alla fall :)

 
Ingen bild

Gudrun

20 december 2008 21:48

Det är tur att du har en nyfiken murvelsjäl, Lisbeth, som aldrig skulle kunna slå sig till ro och vara nöjd med oblomoveri. Så trist det vore! Den dagen man inte blir engagerad och berörd kan man lägga näsan i vädret för gott.
Oblomovar får man bara lust att skaka! Vi är väl så i 40-talistgenerationen - lev så det ryker innan det är för sent har varit vårt motto sedan vi gjorde föräldrauppror som första ungdomsgenerationen.
Det lär inte ens en silvergrå kalufs kunna stoppa. Jag ser fram emot att se den - men inte "tant", Högman, lejoninna i argentum är bättre.
God Jul.
Gudrun och lilla Märta

 
Ingen bild

Lisbeth

21 december 2008 08:00

Så sant! Och rart sagt!

God Jul go vänner!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards