Alla inlägg den 17 december 2009

Av Lisbeth - 17 december 2009 11:24

  



Nu är helgens sprudlande champagnegalopp ett varmt och glittrande minne blott - the house is back to its usual mess...Så djefla kallt - blåsten snudd på storm, skär genom märg och ben! Snö och påfruset ute - hurra! rena hundar - men kylan... Kära far har omtänksamt lagt fram fodrade vantar, som jag inte visste vi hade, till mig... Tänker inte sticka ut näsan mer än nödvändigt!


Till all lycka har hästarna en tjock häck och liten grandunge att ta lä ifrån. De fick "extra allt" vid morgonutspisningen för att hålla värmen. Hundarna springer glada i snön och jagar varandra, men är lika glada att få gå in efter en stund. Ingen nuddar golvet som kan slippa, alla vovvar ligger parkerade uppe på soffor och fåtöljer på extratjocka vetbeddar och kuddar. Katterna är ihoprullade i min säng. Brrr...


Tyvärr kan de senaste månadens soltimmar räknas på handens fingrar, tji tillfällen till utefoto och vackra och stämningsfulla julkort, såsom uträknat var. Och inte vet jag om de vanligtvis så hjälpsamma och konstnärligt begåvade kamraterna hava tillgång till fiffiga program (i sina datorer) för upplivande att mina valhänta bilder med lite julstjärnor och annat pynt...


Helgens uppmärksamhet runt västgötaspetsen och mina egna hundars bedrifter under året har resulterat i en rad iofs trevliga förfrågningar om valpar och avelstjänster. Alltid uppiggande att vara efterfrågad! Detta för med nödvändighet med sig en del mer eller mindre uttalade krav... T.ex dumma och onödiga och framförallt dyrbara hälsoundersökningar.

Jag vet, det här låter ju inte så seriöst från min sida, men det är bara att hoppa ur garderoben och bekänna sig till tvivlarnas skara. Har svårt att förstå nyttan med det hela - i vf inom min ras. Dessutom är ju resultaten högst varierande beroende på var, när och hur undersökningen utföres. Skulle hjärtans gärna ställa upp på detta om någon kunde påvisa nyttigheten eller kanske nödvändigheten. Satsar hellre på sådant som jag kan se med egna ögon som utmärkt rastyp, mentalitet, god hälsa och välmående, vallanlag och slikt.




Förra året samma dag skrev jag. mitt världsliga kräk, en liten önskelista. Det är kul att se vilka av förhoppningarna som faktiskt slog in. Uppmuntrande! De "inslagna" inom parentes:


***Fader Vår, se till Din tjänarinnas ringhet. Jag gör faktiskt så gott jag kan. Även om det smärtar mig att erkänna att ibland, men bara ibland, blir det inte så bra. Kan Du i Din allvishet ta och för en gångs skull bortse från mina ofullkomligheter och andra svepskäl.


Jag är duktig och flitig, betalar mina räkningar i tid (i stort sett), gör med nit mina arbetsuppgifter och det i tid (också i stort sett), kommer ihåg att gratulera dom som vi får spö av i utställningsringen, när det nu blir igen - någon gång i framtiden?, (det blev en hel hoper cert och annat lullull!) städar så mycket som jag hinner och orkar, och försöker vara glad eller åtminstone hövlig, även mot dem som inte förtjänar det.


Och - framhålles det - slösar inte bort pengar och hälsa på fåfängligheter, går inte på krogen, skyr Sturm & Restaurang och annat fördärvligt rummel...Kan Du dessutom kasta en blick på och NOGA överväga nedan lilla önskelista, så vore det fint!


* Först och främst önskar jag hälsa och fortsatt välgång för min lilla familj. Den består av goda och förträffliga personer, vilket Du väl vet. (Alla mår bra!)


* Jag vill också önska hälsa och allt gott för de personer som jag räknar som mina vänner, de är några stycken. (Samma här!)


* Sedan önskar jag att våra djur får fortsätta att må bra och trivas här. (Prima liv!)


* Jag hoppas sedan innerligt få kläm på hur det fortsatta(?) hunderiet ska bli? (Det gick alldeles utmärkt! Till och med föddes en ljuvlig valpkull!)


* Jag ber att den tand som bets av i somras - och som nu gör helvetes ont! - icke måtte utveckla värre tandvärk, ity det finns just nu inte tid (och kanske inte råd?) att gå till tanddoktorn. (Fick såväl tid som råd att fixa garnityret!) Ja, det är vad som står närmast för dörren.


* Jag önskar fortsatt snurr på restaureringen av hemmet! Än så är det långt till vår´n, så creme de la creme - målning och tapetsering - får väl anstå till nästa sommar?(Houseimprovements går framåt, investerade i 10 l färg, men det får väl bli till "senare".... Vi har iaf fått ny infiltrationsbrunn!)


* Skulle också någon gång vilja åka tillbaka till England och kolla alla favoritställen, men främst också titta på mina älskade pekingeser för att få kläm på om det verkligen är så illa ställt som beskrivits. För artighets skull har Yours Truly vägrat att tro på detta! (Ingen utrikesresa i sikte - för egen del - men far har fått en Englandsresa i present!)


*Jag önskar bli av med det fula hennaröda i håret, att det nya vackert silvergråa växer ut så jag jag kan sätta upp det i riktig hårkorg och dymedels se åstundat vis och värdig ut. (Är nu vackert silverhårig och mycket nöjd med detta. Behöver inte sätta upp håret - kör med samma som på Tony O´Sheas berömda bild, som hänger på Gt Strand St i Dublin, duger gott för en "barfotareporter" - originalet lufsar omkring i sitt lilla pörte och är rätt nöjd med det mesta, förhoppningsvis matchas koaffyren av passande inre vishet...)


* Så skulle jag förstås gärna vilja ha en Ford Flexifuel. (Fått mina fina bil - Hurra!)


 *liten extrabonus någon gång i framtiden - och om det inte är för mycket begärt, så skulle jag väldigt gärna vilja ha en särskild liten en, behöver inte vara svart, även randig vore ypperligt! Den behöver heller inte vara jättestor, lagom för plats i en cykelkorg, det räcker fint för mina små behov. (Det blev "en liten en" men inte som tänkt var utan en egenuppfödd. Den ursprunglige tilltänkte blev CHAMPION på Mässan vilket inte försummas att (hemmavid!) ofta påpekas...)


* Har ett stort önskemål som är nytt fr i år - ny dator!Det var det hele! Amen. 

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards