Direktlänk till inlägg 28 december 2009

God fortsättning...?

Av Lisbeth - 28 december 2009 10:59

Man blir lite fundersam hur det ska gå - med fortsättningen... Har sett att det utlysts en fototävling på SBKs hemsida... Helt OK - det är inte ovanligt att tidningsredaktioner i tider av nyhetstorka utlyser fototävlingar. Men så läser man vidare... Och då går det inte att tolka det hela på annat sätt än att de s k fototävlingens primära syfte är att slippa betala ersättning för bilder till diverse trycksaker och hemsidor. Det glada gänget (tjänstemän) som nu tagit över verksamheten i SKK:s största specialklubb vill mao råna upphovsmännen på bildrätten med hjälp av en halvkass digitalkamera som enda pris. Kriterierna för att få delta i tävlingen är:


* Att bilderna är av god och tryckduglig kvalitet (vem eller vilka avgör det?)


* Att bilderna gestaltar bilder från vår verksamhet


* Att bilderna gestaltar hundar i rörelse och/eller hundar i kontakt med människor


* Att det tydligt framkommer av bilden från vilken verksamhet som bilden är tagen


* Att information om hundens namn, ev persons namn, fotografens namn samt den tävlandes namn och datum då bilden är tagen finns med. (I SBK:s trycksaker finns inga uppgifter på namn på hundar, ägare, fotograf etc)


* Att genom att delta i fototävlingen ger den tävlande Svenska Brukshundklubben nyttjanderätt till bilderna.(Vet man inte att den köpta publiceringsrätten gäller EN publicering?) Brukshundklubben har därmed rätt att redigera och publicera bilderna fritt i verksamhetsberättelser, informationsbroschyrer, i tidningen Brukshunden och på organisationens hemsida.


 * Att den tävlande avsäger sig rätten att kräva Svenska Brukshundklubben på ersättning för de bilder som publiceras. (Här kan man snacka om lekstuga!) En jury bestående av tjänstemän på Brukshundklubbens kansli kommer att utse det vinnande bidraget. (Inga namn eller vilken kompetens juryn har för uppdraget). Juryns beslut kan inte överklagas. (Nähä) Frågan är om inte SBK kvalar in på diverse svarta listor (SJF, Pressfotografernas Klubb, BLF, SFF m fl).


Riktigt riktig grisaktigt med andra ord. Det vore kul om SBK kunde göra rätt för sig och betala för alla de bilder som använts till organisationens trycksaker eller för texter som stulits och nu lagts ut på SBK:s hemsida.

 
 
Ingrid

Ingrid

28 december 2009 12:32

NÄ lägg av, är det sant??!
Helt sjukt!

"Never underestimate the power of stupid people in large groups".....

http://igurt.bloggagratis.se

 
Ingrid

Ingrid

28 december 2009 18:24

Föresten, finns det inte regler för hur såna här tävlingar ska arrangeras?

Puss/lillis

http://igurt.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mikael Svensson

29 december 2009 05:29

På något sätt känns det lite genomskinligt. Jag, och säkert fler med mig, vet att Lisbeth Högman tidigare har skrivit artiklar åt tidningen Brukshunden. Nu får Lisbeth inte vara med och leka längre, och då måste hon skita ner dem som har med SBK att göra. DET tycker jag är dåligt och oseriöst.

 
Ingen bild

Lisbeth

29 december 2009 09:43

Hej "Mikael" - Du har tidigare aldrig kommenterat. Om Du fortsättningsvis vill göra detta så var vänlig och håll Dig till sak - alltså vad det inlägget handlar om - och ge fan i person.
Här är inte fråga om att "skita ner" utan dagens sanning. Ungefär som en från en SBK närstående kommentar som inkom via mail :

"Bra rutet på Ulvusbloggen om SBK:s fototävling. Jag höll på att skratta
häcken av mig när jag läste om den. Vem vill vinna en sämre kamera än
den man förmodas äga när man ska ta bilder av den kvalitet man måste
tävla med? Det hela är sååå pinsamt."

 
Anita W.

Anita W.

29 december 2009 14:22

Angående kommentar till inlägget om SBK

Varför blir det alltid "ramaskrik" när något negativt, som i detta fall inte är det, skrivs?
En journalist skall väl inte bara skriva om ros?? En sådan skulle inte jag anställa
Vilken sandlåde kommentar. Herregud ! Grow up!!

http://www.svedala2u.se

 
Ingen bild

Lisbeth

29 december 2009 16:07

Tack Anita - Du är aldrig rädd för att vara obekväm ibland och har begripit detta precis!

Man måste ju kunna se sig själv i spegeln också, inte vara trutförlängare åt överheten...

 
Ingen bild

Mikael Svensson

2 januari 2010 17:19

Ok, då fick jag klart för mig att våga inte kritisera Lisbeth Högman. Jag ber om ursäkt om jag trampade på en öm tå. Ajdö.

 
CarinaJ

CarinaJ

2 januari 2010 18:28

Man slutar aldrig förvånas i denna .....??????....... nä, jag finner inga ord.........
Jo, jag tar ditt, Lisbeth, GRISIGT!!!!! ;-D

http://www.skaneskrabban.se

 
Ingen bild

Mikael Svensson

4 januari 2010 09:25

Vore bra om man som skribent på denna sida kan berätta för oss andra vilka bilder och vilka texter på SBKs hemsida som är stulna. För min del känns det som det är en allvarlig anklagelse mot vår organisation, och därför tycker jag man ska komma med mer bevis än bara kasta ur sig att så är fallet. Känns som det är som i övriga hundvärlden: Kasta gärna skit på andra och gör det till din egen sanning utan att kunna presentera fakta. Jag väljer att inte tro på detta förrän man har kunnat visa att så verkligen är fallet. Upp till bevis.

 
Ingen bild

Lisbeth

4 januari 2010 09:39

Ja du "Mikael Svensson" vem du nu är? När det gäller bilder så är det inte jag som har upphovsrätten, utan aktuell fotograf... Alltså går jag inte in på det här. Det visar sig hur SBK löser den frågan.

Vad det gäller de otillbörligt använda texterna (mina!) så är det ju en fråga mellan mig och SBK. Har skickat en faktura...

Nu är det så att SBK hade fått använda texterna om man bett om det och vi kommit överens om ersättning. Men det har man inte gjort eller knystat ett ord om tilltaget. Det är materialstöld, ja, visst är det allvarligt! Jag visste inte om att sex av mina artiklar ang Hundens Hälsa är upplagda på SBK:s hemsida + en text om SBK:s historik.

Blev uppmärksammad på detta när ansvarig för en veterinärsajt ringde och ville använda texterna.

För tydlighetens skull - ingen från SBK har någonsin hört av sig till mig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards