Alla inlägg under juli 2007

Av Lisbeth - 22 juli 2007 20:41

Vi anlände till söndagens SKK-utställning i Västerås i en sky av hårtussar. "Vi" det var mormor dvs Yours Truly, Felix samt utställningsföremålen västgötaspetsen Westorp Jack Mc Call, nybliven champion och 8 månaders sonen Ulvus Gunvald Jackson. Pälsregnet berodde på att Jack fäller; jag vågade knappt klappa honom. Hur som helst stapplade vi in i smeten och hittade ett gäng glada kamrater vid västgöteringen. 23 vgs väntade på domaren och han var väl värd att vänta på. Rony Doedijns från Holland var en angenäm bekantskap; trevlig och korrekt, bra koll på hur han vill ha sina västgötaspetsar och verkligt proffsigt i tekniken. Hur många domare bemödar sig om att ställa sig någon meter från bordet för att få en korrekt förstahandsbild samt för att ge utställaren tid att ställa upp sin hund? Båda killarna skötte sig fint. Mina snälla och duktiga vovvar, jag älskar dom!









Gunvald,(som faktiskt nu är större än pappa Jack, hmm...) blev BIR-valp med strålande kritik. Jack spänstade till sig 2:a i Championklassen (av 4) och slutligen 5:a bhkl. Gunvalds halvsyster Ulvus Flinga Våröga "Märta" vann junioklassen - igen! (med sitt 3:e CK på lika många utställningar) och slutade 5:a btkl. Vilken guldtjej! Detta resultat var vi mycket nöjda med, inte minst med tanke på konkurrensen. Väldigt många fina hundar. "Alla" var nämligen där, de flesta namnkunniga kennlar och individuella storheter bland hundarna. Stort grattis till vinnarna! Inte minst till Eva "Grålöten" och Zvenne ZnöZlask som visade att gammal trots allt är äldst och tog hem BIR:et i stor stil. Zvenne med uppfödare Eva i tåten gjorde nämligen da capo på SKV:s huvuduställning, samma plats 2 månader tidigare. Bravo!









Varmt tack till alla bedårande människor som förljuvade dagen för oss; Annika, Kim, Anita, Gudrun, Maarit, Britta, Ewa S, Eva J, Göran S för att nämna några. Det fanns fler som var trevliga som vi inte är närmare befryntade med, men vi gladde oss åt breda leenden och fina hundar. Västerås år 2007 är i ljust minne bevarad!








--








Nu är det nog slututställt på ett tag. Dels får Jack växa ny päls, dels väntas bebbar. Nästa månad har Gunvald & Flinga småsyskon om allt går väl.

--

Yours Truly är lätt blesserad efter helgens begivenheter. Först förlyfte jag mig i städ- och flytta-möblerkarusellen. Sen när stora dokumentskåp skulle tömmas blev jag andligen utmattad av allt som kom i dagen. Där fanns saker som jag inte har en aning om; tidningar som jag jobbat för, var kom de alla ifrån? Företagshälsovård, Vi Bilägare, bokmanus, finska Koiramme, Dog World Annual, you name them... Hur hann jag/orkade med allt? Plus 16 hundar, får, kalkoner, höns, tre barn, inget varmvatten, va! Kan inte ha haft några nerver, måtte ha varit en stålkabel mellan hjärna och abdomen. Undra på att jag ser trött ut ibland...

Efter denna djupdykning down memory lane vaknade jag på natten före utställningen av kramp i vaden, det gjorde satans så ont. Dessutom var det gaspedalsbenet, inte blev det bättre av att köra 50 mil. Trots allt gick det bra att springa med hundarna, vi fick knata som attans många svettiga varv. En utställare som skrittade före oss sa att jag fick inte springa så fort. Och? Det är väl bara att köra om på utsidan, men inte heller det gick för sig. Suck! You can´t please some people...

F ö ståtar Yours Truly med en liten blåröd hov på vardera foten. Det är självförskyllan, bara en optimistisk fakir går barfota in i en hage för att prova grimman på en fölunge.

Av Lisbeth - 21 juli 2007 15:45

Rapport från SKK:s utställning i Västerås, lördag:
Tibetansk spaniel Nalinas Peleus (Pigge) tog sitt andra cert! Pigge bodde hos oss tills i våras och är pappa till vår tibbekull.
Hans dotter Ulvus Pandora fick CK i juniorklass och blev 3:a bästa tik. Jätteroligt. Grattis Agneta!

Av Lisbeth - 19 juli 2007 16:38

Det här är Viola, minishetlandsponny, stoföl, svartskäck, två veckor gammal och ljuvlig som alla fölungar. Mamma är aldrig långt borta...

Far: Borax von Silbersee från Tyskland.
Mor: Almnäs Voice (elit)

Förstfödda fölet på våran gård, visst är är hon fin?

Av Lisbeth - 17 juli 2007 09:14

Nu är skogarna fulla med blåbär! Dolly vill också vara med och titta...



---



Första halvan av året är avverkad. Nu stundar skördetider! I alla fall ser läget för vår lilla krets ljusare ut än på... åtskilliga år. För ett par veckor sedan (29 juni), i ett tillfälligt(?) anfall av missmod/ovisshet, krattade Yours Truly ihop en liten aftonbön To Whom It May Concern.


Den såg ut SÅ HÄR:


* Först och främst önskar jag hälsa och fortsatt välgång för min lilla familj. Den består av goda och förträffliga personer, vilket Du väl vet. (Familjen lever och frodas!)


* Jag vill också önska hälsa och allt gott för de personer som jag räknar som mina vänner. (Dito Vännerna! Extrabonus: Brittas egenuppfödda västgötaspets Oxbergets Birka tog sitt tredje 1:a-pris i lydnad! Annika har fått en hel skrälldus champions, egna och/eller egenuppfödda: S Ch Westorps Algot The Best, S Ch Svedala Ellen Eldfluga, Irl Ch Svedala Errol Flynn of C. och vår S Ch Westorp Jack Mc Call! Gudruns juniortik Ulvus Flinga Våröga fick sitt första CK, för säkerhets skull på två utställningar å rad!)


* Sedan önskar jag att Voice föl föds friskt och välskapat och att Voice och hennes kompis Dolly får fortsätta att må bra och trivas här. (Hästarna mår bra, Voice födde galant ett ljuvligt svartskäck stoföl, lilla Viola. Detta kallas nybörjartur!).


* Jag hoppas sedan innerligt att åtminstone någon av tikarna får valpar och att det går bra med dem. (Iaf en av damerna börjar bli rund om magen. I augusti har vi valpbebisar, om allt går väl!).


* Om Jack får ett till cert då blir han champion och det skulle jag sätta stort värde på. (I helgen vann min älskade gulleponke championat i stor stil!).


Vad kan man mer begära!


Tack så mycket!

Av Lisbeth - 14 juli 2007 20:15

Västgötaspetsen Westorps Jack Mc Call blev svensk utställningschampion idag 2,5 år gammal. Vilken känsla! Och som han blev det!


Först dagens utställning: stapplade upp i ottan och körde de 28 milen till Alfta. Där väntar en bedårande domare från Danmark, Kim Vigsö Nielsen. Han verkade kunnig och mycket engagerad i rasen. Det var 8 vgs anmälda, mina båda pojkar skötte sig fint, Jacks son Ulvus Gunvald Jackson blev BIM-valp, BIR-valp samma som på SKVs huvudutställning.


Domaren sken upp när han såg Jack och gav gulleponken en fantastisk kritik. Min lilla gråa festliga gris! När krutröken skingrats stod Jack med cert championat och BIR! Bästatik och BIM blev BIR-valpens mamma (om jag fattade rätt, köpte ej katalog). Grattis till de fina flickorna och deras matte, som jag tyvärr inte uppfattade namnet på. Alfta var säkert en trevlig utställning, men mest av allt ett svettigt inferno. Solen sken obarmhärigt på ondo och god. När det trevliga utställningssällskapet rev det skuggande tältet, ja då var vi prisgivna. Så vi gick aldrig in i någon grupp utan åkte därifrån den långa vägen hem. Lite snopet, men så var det.


Och (nu kommer det...) ni som inte står ut med hejdlöst skryt, sluta läsa här.


Jack var "underbarn" som valp, fick massor av valp-BIR och en hel hög BIS/BIS-placeringar. Han ställdes ut 9 månader och några dagar gammal i Högsbo bruk och fick första certet och BIR över flera champions/certvinnare. Sen gick luften ur hans stolta matte... Detta gick inte att överträffa! Ställdes ut en gång förra året, vann sin klass men inte mer. Nu i år så hade han vuxit i kostymen. Cert & BIR i Vännäs och nu cert championat & BIR i Alfta. Häftigast var i Vännäs då han var medskickad med en god vän, en snart 75-årig dam, som normalt enbart visar dvärghundar. Men det gick bra ändå, vilket säger något om Jacks kvalité och temperament.


Mera skryt: de domare som Jack fått sina cert av har alltid även givit honom BIR. Leif Herman Wihlberg är Norges enda examinator på västgötaspets. Bo Wallin är också engagerad i rasen (standarden, domarkompendiet).


Tack Annika som skrivit på tidigare inlägg. Det är jag som ska buga och tacka för en sån guldklimp! Tack för en underbar grattisvers! Den kommer att gå till historien... fniss...


Tack käre maken som får stora A i djur- och inte minst hästskötsel när vi var borta. Huset var dessutom minutiöst välstädat!


Tack Ingrid som skaffade fin och passande skumpa att fira med!


Stjärngossarna Gunvald och Jack har kalasat på utställningsköttbullarna och sover som utslagna. Pavan ligger på is! Husfadern klirrar löftesrikt med champangeglasen (som Ada vann faktiskt...). Korken ur buteljen! Putell på er grevar å baroner! Skål för våra fina vovvar!

Av Lisbeth - 12 juli 2007 22:06

Så här se den nya utsikten ut från mitt arbetsrum. Mor och dotter har det skönt i solen. Det ser lite rörigt ut med all tvätt på tork, men man måste ju passa på när det är fint väder, eller hur? Och precis då la sig hästarna på ett särskilt gulligt sätt...
---
Jag läser Sven Delblancs fyra böcker om Hedebyborna. Vilken fantastisk romasvit! Tv-serien var lika bra. Imorgon åker far till Nynäs med massa prylar till lilla I. Jag blir ensam hemma "med barnen". Slit och släp, som Svensson sa...

Av Lisbeth - 12 juli 2007 09:46

Vaknade 6 i morse och kunde knappt ta mig ur sängen, ont i fler muskler än jag vet att jag har. Vacklade ner till köket, efter ett tag gick det att sätta igång morgonkarusellen. Husfadern har cyklat till Staden i några ärenden, så jag har huset för mig själv. Det läggspel som jag ägnar mig åt är ett sinnrikt puzzel som ska stämma i slutändan. Vi har 110 kvadratmeter boyta. Strategin är bästa möjliga plats för alla, två- eller fyrbenta, var och en efter sin natur. Dessutom ska dett 100-åriga huset förmås vara hyfsat praktiskt att leva i. Det som sätter P för denna goda tanke är a) en viss bohemisk livsföring, b) nya grejor/djur införskaffas och kräver sitt utrymme c) massor av prylar/möbler som av sentimentala eller andra skäl inte kan göras av med.
Förr eller senare kommer man till vägs ände. I raseri eller annat sinnestillstånd måste då radikal uppryckning ske. Ibland blir man hjälpt på traven av sk force majeure - alltså översvämmning, läckage eller annan naturkatastrof. För det mesta hinner jag inte göra så mycket förrän viktigare saker pockar på, t ex arbete. Men nu har jag inte så mycket att skylla på, så det är bara att sätta igång. Mera slit och släp!
Men lyckan, när puzzlet stämmer och man kan sträcka på de värkande kroppsdelarna och se hur bra/fint det blev, ja, den känslan närmare sig eufori!

Av Lisbeth - 11 juli 2007 23:33

Ugh! Nu går jag och lägger mig. Är helt slut efter dagens mammutarbete med diverse omflyttningar och grundlig sanering. Nu attans så ska väl huset återuppstå i sin forna glans. Gårdagens ösregn var rena monstertesten; taket läckte inte. Hurra!Saliga äro de korkade ty de flyta.Sen blir det creme de al creme - pyntet! Guten Abend und Guten Nacht!

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards