Alla inlägg den 3 juni 2008

Av Lisbeth - 3 juni 2008 09:31

Ch Westorps Jack McCall foto: Gunnar Lindgren



I pysslet med Skotte-bloggen (se t.h denna sida) har Yours Truly hittat ett nytt retoriskt grepp. USA:s president Franklin Delano Roosevelt använde sig av detta när det var något särskilt angeläget som skulle ut. Hans lille skotte Fala fick göra sig till tolk för husse i sina berömda "Fala Speech". Det här går utmärkt att översätta... Alltså klippes koncepet rakt av - inga jämförelser i övrigt! Vi har massor med synpunkter på betydelseglidning som skett i dagens utställningsvärld. Alla - såväl domare som utställare - verkar ha huvudet redan inne i finalringen. Hundar som rasbedöms - oavsett ras - ska ha finalkvalitéer - lång hals, kort rygg och spektakulära rörelser. Domarna blir allt sämre på att kunna rastypen. Som om inte detta vore nog har västgötaspetsens standard ändrats på väsentliga punkter. Kan bara spekulera i orsaken: förslagsvis önsketänkande, dumma, subjektiva åsikter som "Jag tycker det är snyggare att..."




För att uppnå den eftersträvads tjusigheten i Stora Ringen: "Rörelserna skall vara sunda, parallella och vägvinnande med kraftigt påskjut och god steglängd." Tyvärr har inte standardmakarna tänkt ett steg till. Om man ändrar på rörelserna måste vinkelförhållandena följa med. Istället finns de numera som fel, helt motsägelsefullt:




"övervinklat bakställ".




Tidigare räckte det bra med att "Rörelserna skall vara sunda och vägvinnande."




Ännu bättre hade det varit om man tittat i andra ändan dvs huvudet eller det som finns i det. Fega och skarpa hundar - finns det någon värre kombination?




Och det är här Jack vill komma till tals:




Hej! Det är jag som är Jack! Då jag är Top Dog i huset och dessutom välartad, samt snygg, får jag föra de andras talan.




Alltså, nu ska det vara bakåtsparkar! Har man förstått. Det har inte jag, men jag brukar vinna ändå, he he... Alla blir väl saliga på sin fason och de som gillar bakåtsparkarna får väl hållas med sitt. Det jag inte gillar är att vissa i bakåtsparksgänget inte vet hur man för upp sig! Som nu senast blev jag påhoppad av en sådan typ. Det gör ont att bli biten i huvudet! Missdådaren, en bredspårig klump, brukar stå bakom mig he he, är champion gudbevars och med bakåtspark så klart. Eller andra som skämmer ut sig, de skraja, som en certvinnare för en tid sedan. Kröp längs ringen, helt skärrad, flaxande öron, skelande blich, men med "fantastiska rörelser"... Till och med mor grötlöten skaka på huv´et. Ska det behöva vara på detta vis? Var är "frimodig livlighet "?




Vänligen/Jack




x mitt tassavtryck

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards