Alla inlägg den 5 oktober 2010

Av Lisbeth - 5 oktober 2010 11:15

foto: Gunnar Lindgren  I morse var Yours Truly på Statoil. I kön för att betala föll blicken på tidningsstället. Där kunde man köpa Fredrik Steens Hundskola en bokserie om 8 böcker (medföljer Expressen om jag fattade rätt).   

foto: Expressen

Minnet letade sig tillbaka till Arlande 2005, SBK arrangerade Skyddsymposium. Ett femtiotal elitförare samt ett helt gäng föredragshållare var på plats. Så även tidningen Brukshunden; dvs Chefen och jag.

En programpunkt handlade om IPO - internationellt skyddsarbete. På scenen klev upp en ung kille i röd tröja och jeans och kisade mot strålkastarljuset. Något av teknikaliteterna hakade upp sig. Talaren ursäktade sig med sin ovana vid tekniska hjälpmedel: Jag har precis just lärt mig att faxa...

Det var mitt första intryck av Fredrik "Fredde" Steen. 

Sedan rev han av en fängslande utläggning om IPO - denna nya och ovana tävlingsform som jag dittills hade sett på med en viss skepsis och f ö funnit genompiskat tråkig.

I pausen approcherades symposiets sammanhållare, Staffan Thorman. Yours Truly tyckte att detta gick an, då Thorman var klubbkamrat sedan 35 år. Thorman gick kurs där jag var hjälpinstruktör på vår klubb  i slutet av 60-talet, och blev med tiden förbundsordförande i SBK. Så kan det gå.

Jag sa: Den där killen som pratade om IPO - han är en naturbegåvning, en oslipad diamant. Han är den som skulle kunna föra ut SBK:s budskap. Det är sällsynt med en sådan kommunikativ förmåga. Har ni tänkt på det? 

Det måtte ha varit fler som kommit på samma tanke, för två år senare blev Fredrik Steen invald i förbundsstyrelsen som ordinarie ledamot. Där blev han dock inte långlivad...

Snart nog lämnade Fredde FS-jobbet för nya uppgifter. Han fick ett eget TV-program - Hund-coachen - med vidhängande stjärnstatus, blev författare och rikskändis. Min poäng med det hela är att Fredrik Steen - mannen som just hade lärt sig faxa - nu på ett mästerligt sätt använder alla media som står till förfogande, även t.ex blogg i Hund-Magazinet.

Framgångssagan Fredrik Steen hänger inte bara på hundkunskap, TV-mässigt utseende, charm, kommunikativ talang; kort sagt - att "gå hem i stugorna". Utan i lika hög grad på förmåga att kunna nyttja den "nya tekniken" - sociala media -som de stora hundorganisationerna så förtvivlat rädda för. Här finns lärdomar att dra.

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13
14
15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards