Alla inlägg den 28 oktober 2010

Av Lisbeth - 28 oktober 2010 19:02

  Nu står glädjen högt i tak! Kl 19 hördes ett illjam utanför fönstret, jag störtar ut - och där står världens magraste och smutsigaste Ture vid liv!!!!! Han lät sig genast plockas upp, jamade och spann om vartannat. Och så hungrig han var/är!!! Han har nog förlorat uppemot halva kroppsvikten...

Stackare! Vad duktig han var som vågade sig fram och hittade hem, trots att han aldrig varit ute och det har varit storm, kallt regn och snö. Det verkar som han har insidan på benen och tassarna fulla med motorolja!? Vi har inte en aning om var han hållit hus under den dryga vecka sedan han försvann, men han var så glad att vara hemma, han får inte nog av att stryka sig mot oss människor och sina syskon och mamma Klara. Dessa har ju sörjt och saknat Ture under hela veckan, de har letat och kikat i garderober, under möbler, alla katter har hållit ihop. Det var helt rörande att se. Klara var t.o.m ute en sväng och kollade i stall och höbinge. Och så säger man att katter är solitära djur utan behov av sociala band och familj... Bror Viktor håller just nu på och tvättar huvudet på Ture...

Vi är så lyckliga att kära Ture är tillbaka om än i bedrövligt skick. Glädjens med oss! 

Av Lisbeth - 28 oktober 2010 17:35

  Se här vilken fin annons i SVERAK:s tidning Våra katter! Den är gjord av Anna-Lena Wester-Athlestone. Marina och Yours Truly är supernöjda. Jag är nog mest nöjd över att överhuvudtaget få vara med i detta illustra sällskap...

Av Lisbeth - 28 oktober 2010 15:23

Mandy: Se här - jag kan klättra upp och ner för den här jättehöga grejen!   Dagsvikt: 435 gr, dagsform: pigg! Kan gå på låda - har vuxit ur min första, får hem en ny i kväll som lill-matte har ordnat, käkar riktig mat, spinner och jamar. 

Grej of the Day: kan vässa klorna! Det har jag gjort på den blåa tygkorgen.

Av Lisbeth - 28 oktober 2010 08:20

Av en tillfällighet? kom två av de senaste inläggen att handla om framtidsdrömmar, fast ur helt olika perspektiv; kvinnligt och manligt - alltså Edith Södergrans dikt och Ewan McColls sång. Så spännande - här kan man analysera dem ur genusperspektiv!

Södergrans målar upp sin bild med idel kvinnliga förtecken; spegel, skönhet, solfjäder, ring och så det raraste som finns att ha i knät - en liten lyckokatt!

McColl´s klassiker har mer kärva manliga budskap - fabrik, gasverk, tåg, stål, båtsiren, en vass yxa. Kvinnan finns med enbart för att bli kysst. Ett lugnt och betryggande förhållningssätt från en tid och ett land där män tilläts att vara män. Gentlemen.

Visst är det skönt att få klarhet och att ha något att förhålla sig till?

Tänk om man på samma vis skulle ge sig till att analysera den närliggande omvärlden - vad som utspelas och sägs och framför allt vad som inte kläds i ord?

Förr fick man i vart fall SKK:s Månadsbrev från VD. Nu är det dessvärre fritt fram för gissningar och rop. Listan kan göras lång:

* Var är utvärderingen av MH (utlovade sedan 10 år)?

* Hur blir det med länsklubbsuppdraget (och tidskriften)?

* De SBK-höjdare som DN-anmäldes för "odemokratiskt handlande" - vad hände med anmälan?

* Har anställda (uppdragstagare?) inom hundorganisationen "diplomatisk" immunitet? Hur kan det komma sig och var står det?

* Klubben för Freestyle - har den lagts i långbänk? Någon som vet?

* Om Agility är det också tyst just nu - SBK eller RF?

* "Alla" verkar hålla på med Rallylydnad - men ger det klubbarna några nya medlemmar?

* Försvaret har återigen (i våras) begärt redovisning från SBK av tilldelade medel. Flera dead-lines och uppskov passerades - senast 15 sept. Var är redovisningen? 

* Vad hände med den person i en central SKK-kommitté som "försvann"? Och varför?

* Och var är SKK:s nya valphänvisning?

&C, &C, tjat o bla bla.

Det är naturligtvis fullt möjligt att det finns plausibla förklaringar till alla frågor... Men så länge ingen svarar så får man inget veta. Vill man veta..? Det lär inte bli några kommentarer på inlägget, folk förstår inte vad jag yrar om eller vill inte förstå, trots att det mesta på ett eller annat sätt rör alla och envar, ivf de som är medlemmar i en hundklubb eller vanlig enkel skattebetalare. Eller också, just det! Kanske bäst att inte veta... Folk vill väl ha sina illusioner kvar.

For the time being Yours Truly is going straight off the dog world and its kennel affairs - it seems to cause nothing but trouble and misery... Sorry!

Av Lisbeth - 28 oktober 2010 06:59


  Undrans om MissD spinner vaggsånger för sin unge? Som den här, av Edith Södergran:

 Lyckokatt

Jag har en lyckokatt i famnen, 
den spinner lyckotråd. 
Lyckokatt, lyckokatt, 
skaffa mig tre ting: 
skaffa mig en gyllne ring, 
som säger mig att jag är lycklig; 
skaffa mig en spegel, 
som säger mig att jag är skön; 
skaffa mig en solfjäder, 
som fläktar bort mina påhängsna tankar. 

 
Lyckokatt, lyckokatt, 
spinn mig ännu litet om min framtid! 


Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13
14
15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards