Alla inlägg den 11 maj 2010

Av Lisbeth - 11 maj 2010 10:46

Förliden helg går knappast till historien som SBKs stoltaste stund...

Samtidigt som Svenska Brukshundklubben kongressade och en passiv kongress släppte igenom "vad-som-helst" ifråga om ekonomi och personval, inträffade stor dramatik på en av dess mest genuina bruksklubbar, mitt i en hjärtat av själva brukshundrörelsen.

Läste detta på Aftonbladet.se:

 "I går arrangerades en hundutställning utomhus med ca 200 djur i Timrå utanför Sundsvall. Bland annat fanns ett 30-tal rottweilers på plats. Stämningen var lättsam.

Men när en kvinna arbetade med sin rottweiler gick något fel. Ett vittne på plats med sina barn, 9 och 4, berättar:

– De utförde skyddsträning inför domaren när hunden plötsligt reagerade och bet tag i kvinnans arm. Den slet ner henne på marken och attackerade, attackerade och attackerade. Kvinnan skrek hjälp, hjälp, han dödar, mig han dödar mig. Man såg att hon var allvarligt skadad. Blod framför barnen

– Det var blod och fruktansvärt hemskt, det värsta jag någonsin sett. Jag höll för ögonen på barnen och hade så ont i magen efteråt. Jag och flera andra var helt chockade och gick hem, säger vittnet.


Kvinnans man kom till undsättning och lyckades få loss den ursinniga rottweilern. Den skadade kvinnan är 31, kommer från Mellansverige och föder upp rottweilers. När Aftonbladet talar med henne ligger hon inskriven på Sundvalls sjukhus med dropp på grund av djupa bettskador.

Hon mår psykiskt dåligt.

"Jag har ont nu"

– Jag har djupa sår och ont i handen och armen. Jag blir kvar här tills i morgon i alla fall.

Hunden som bet henne är fem år.

– Han kommer att avlivas, men jag och min man vet inte när. Han har aldrig gjort så här tidigare, något har hänt med honom. Det kan vara någon sorts sjukdom. Det är jättejobbigt eftersom det är min hund, suckar hon.

Kvinnan berättar att hon ändå kom relativt lindrigt undan.

– Det hade kunnat gå betydligt värre. Men min man hjälpte mig.

Arrangören var Timrå brukshundklubb, ordförande är upprörd:

– Något sådant här har aldrig hänt tidigare här. Det är bedrövligt att en hund på 50 kilo kan göra så här helt oprovocerat. Det hade ju kunnat vara ett barn eller vem som helst.

– Vi kommer att rapportera den här händelsen till Svenska Brukshundklubben som oacceptabelt beteende."


Varför hundägaren visade skyddsmoment i en utställningsring undandrar sig vidare bedömning. Kanske var hunden IPO-tränad?

Hur som helst har framkommit att det var 36 rottisar anmälda, det var officiell utställning och Liliane deRidder Onghena från Belgien dömde....


PS Enligt lokala Dagbladet gick hunden till angrepp mot ägaren när domaren var på väg mot hunden för bedömning. Ägaren hade böjt sig ner för att rätta till ett ben. Hunden importerades vid 4 års ålder från ett öststatland. Det skulle vara intressant att studera hundens tävlingsresultat och mentalbeskrivning.. Förmodligen har den ett MH som ägaren är stolt över.

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17
18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards