Alla inlägg den 20 maj 2010

Av Lisbeth - 20 maj 2010 07:46

  Jaha, så var man då med sprillans ny Mac och kan säga ajö till den gamla, med datormått förhistoriska...

Det var en lång väg...

Problemet med den gamla var a) att den åldrades i accelererad fart - det den kunde göra för ett eller två år sedan, gick plötsligt inte att utföra; inte gå in på vissa hemsidor, inte internetanmäla, inte redigera bloggen...

Ägaren blev som en mer eller mindre inkontinent, dement och allmänt förvirrad åldring - behövde hjälp med allt. Olidligt!

Vill börja med att tacka Ingrid, Pernilla och Felix för vänlig och tålmodigt hjälp med allt sådant! Tusen tack! Hoppas verkligen att jag kan göra någon motprestation för er! Kram kram...

Vidare i storyn - (underbart att jobba med en dator som kan allt - den t o m har rättstavning på bloggtext!)

I måndags tog då datorn time out och lade av för gott - gick ej att starta. Första ångesten är förstås om HD var skadad. 

För att göra den långa historien ngt kortare, så befann vi oss - Mac och jag och div intressenter hos Mac-doctor Janne, som lade sina helande händer på gamlingen (i originalkartong!) - påpekades flera gånger att den är Collectors item... På något vis lyckades vår guru få igång det hela, den blivande ny-Mac ägaren pekade (efter konsultation) med darrande pekfinger på vad som skulle bli den nya kompisen - vet ej ens vad den heter, för den är stor ungefär som ett glasspaket, vit och anonym och betingar en månadslön. Sedan lämnade vi Janne att slanga över allt innehåll - dvs rädda vad som räddas kan - och åkte med Gunnar till StockholmsHundars redaktion. Väl där donerade G generöst en i värstingsskärm stor som en platt-TV och det är den som Yours Truly sitter framför just nu. Ingrid var också med, för att informera sig om alla finesser, vilket den egentliga datorägaren inte skulle fatta än mindre kunna använda. Hoppar nu över många steg - 7 timmar senare - genom stockholmstrafikens smet vilket inte stör mig men tar tid - var vi så hemma. Ingrid kopplade ihop´et och det mesta funkar. Dock är det ännu något mupp med e-posten och inte vet jag hur jag få in nya bilder. Vid själva demonstrationen tänkte jag att detta är otroligt många funktioner som jag inte ens kände till att de fanns, mycket mindre hur man ska göra med dem. Men det är inte så svårt - när man så småningom listade ut hur.

Så nu är ekiperad för framtiden - lika som min namne Sallander i Millenium ha ha! och kan hacka mig fram överallt...  kunde aldrig tro att detta skulle kunna bli verkligt. Ofattbart! Ny bil, ny stjärna (hundvalp), ny inredning (målat hem) och så ny dator!

TACK Ingrid och Gunnar för all hjälp! Tack Alf, som tog ledigt från jobbet för att allt detta skulle kunna ordnas. Så nu är det bara att sätta igång!

Samt utbrista som greven och diktaren Gyllenborg: Välkommen sköna galna värld! Nu vill jag dig studera!

PS E-post funkar och bilder! YES!

När jag kom hem hade körsbärsträden satt igång att blomma allt vad de orkar. A good sign!

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17
18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards