Direktlänk till inlägg 10 april 2008

Vem säljer DU valpen till?

Av Lisbeth - 10 april 2008 09:25

Ulvus Flinga Våröga äg: Gudrun L. design: Pernilla W.

Kennelklubbens tidskrift Hundsport har ett par intressanta artiklar om vilka valpspekulanter som får nobben av uppfödare. Det kan gälla folk som talar Rinkebysvenska, vill pruta, är för tjocka(?!), illa klädda, har dåliga tänder(?!), inte ordnat med hundtillsynen, m.m Läs detta! Mycket intressant!

Jag skulle vilja vända på det och instället säga vem/vilka jag ser som ägare till mina valpar.

* Pensionärer gillar vi skarpt! De är hemma hela dagarna och har oftast god djursyn.

* Folk som kan ha hunden med på jobbet får också tummen upp.

* Tidigare valpköpare.

* Övriga personer som vi känner.

* Människor som haft hund tidigare, helst av aktuell ras.

Det är vad jag kan komma på i hastigheten, men det finns säkert massor mer.

 
 
Annie

Annie

10 april 2008 11:00

GUUUD va söt bild :-)

Nu har jag ju inte läst tidsskriften i fråga. Däremot vill jag prata marsvin... om du inte misstycker ;-)
Det finns fem kategorier av människor som jag inte säljer marsvin till.

1. Den som jag vet har misskött sina djur sedan tidigare
2. Den som ringer och vill ha ett marsvin NU IDAG. Beslutet känns inte genomtänkt och vill de impulsshoppa får de vända sej någon annan stans. Antagligen kommer senare en impuls att de INTE vill ha ha marsvin, och de säljer det vidare lika fort.
3. Den som inte är intresserad av de skötselråd jag vill dela med mej av.
4. Den som insisterar på att köpa ETT marsvin. "ETT marsvin får räcka" Nonono, säger jag.
5. Till den som har svårt att betala för sitt marsvin (vi pratar här 300-350kr vill jag förtydliga). Tanken går då direkt till om de öht har råd att ge marsvinet mat framöver.
6. Till zoo-affärer. Ligger då vaken om nätterna och undrar hur lilla marsvinet mår och var det hamnade någonstans.


De som jag HELST säljer marvin till (alltså min drömköpare) är de familjer som kommer hit i samlad tropp och där barnen i fråga har sparat sina veckopengar inför marsvinssköpet och där familjen har lapp (så att de inte glömmer något) med frågor att ställa. Gillar när de frågar om försäkring. Köpet känns noga genomtänkt.

Faktum är att jag tycker bättre om ovanstående försäljening än försäljning för vidare avel.

over and out

http://peek-a-boos.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lisbeth

10 april 2008 11:13

Hej Annie & tack för dina kommentarer!

Det du beskriver är några av anledningarna till att vi inte längre föder upp marsvin (trots att vi hade några av Sveriges finast rexar) och inte säljer några djur:

folk som inte sköter sina djur, inte kan ha dem kvar, lämnar tillbaka (men som ett kvartal senare skaffat nya djur, hmm...) eller o fasa, säljer dem vidare...

Fast det finns ju förstås motsatsen, bedårande människor med god djursyn.

 
Ingen bild

Gudrun

10 april 2008 14:22

Det är svårt att sälja djur! Tom kycklingar hade jag separationsångest när jag skulle sälja.
Hundar: har sålt 4 valpkullar - vånda varenda gång. Ett lärde jag mig - lita till magkänslan. Känns det inte helt rätt så avstår man. Det är möjligt att man hade fel, men det spelar ingen roll. Att få veta motsatsen smärtar.
En gång sålde jag en valp till en äldre dam, som inte hade bil och kunde komma och titta och som inte hade pengar att betala. Vansinne? Jag for hem till tanten, som bodde på landet. Hon var ljuvlig! Hade katter och hade alltid haft hund. Hon fick ta min snällaste och goaste hanvalp. Han betalades bitvis, men pengarna kom när dom skulle. En gång hade jag honom någon vecka av skäl jag glömt och han var en trygg och fin hund, mycket förtjust i sin matte. Hon höll kontakt länge.
Ibland ska man inte ha förutfattade meningar om folk och att välja valpköpare måste ske med hjärtat.
Förstår du varför jag drar mig för att ta valpar på fina Märta, Lisbeth? All denna oro. Man vill behålla alla, linda in dom i bomull och bara ta hand om dom. Alltid.

 
Ingen bild

Lisbeth

10 april 2008 15:44

Joho då, det förstår jag visst! Det är samma här, och vad värre är, det blir ju inte direkt lättare för varje år...

Tidigare, för 20-30 år sedan, då var jag en ambitiös idiot - läs streber - som ville att mina hundar, och så klart också valpar - skulle tävla och vinna och helst få en hel lång rad titlar.
Nu har jag stämt ner ambitionerna, det räcker så bra att valparna får goda permanenta hem. Vill man dessutom tävla, jättefint, jag är den första att heja på, men det är inte min första prioritering.

Och jo, jag har också sålt valp till flera små rara damer, som varken har haft bil eller pengar, men varit goda som guld. Det har alltid funkat och hunden har fått det bra.

 
Nilla

Nilla

10 april 2008 17:32

Ja nu är ju inte jag uppfödare, men om jag skulle vara det, så skulle jag se som ägare till mina valpar.

. Halvtids/deltids arbetande & helst kunna ha med sig hunden på jobbet.

. Lugna stabila människor.

. Gärna haft rasen innan.

. Pålästa om hund & ras

. Gärna att dom vill jobba lite med hunden.

. Vill ha kontakt med mig som uppfödare.

. Och att hunden stannar i Sverige.

. Och det ska "klicka" mellan oss

Oj märker att listan kan göras huuuur lång som helst, hmmm ska nog inte bli uppfödare, verkar för traumatiskt!

Hej svejs...Nilla

http://vastgotaspets.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Outi

11 april 2008 14:19

Västgötaspetsen är en hund som gillar atta vara med sina ägare. Han vill inte vara ensam i huset eller någon annan plats. Jag skulle sälja mina valpar till sådana människor som köper hunden som en kompis. Och en person som har redan tidigare tränad en hund till någon gren (agility, lydnad) och som vill göra något med valpen, till sådan person skulle jag mest gärna sälja mina valp. Men jag skulle inte sälja mina valpar till en person som tänker att hunden är ett medel, som en bil eller motorcyckel. En sådana människa som, om hunden inte blir superstar i agility/lydna/utställningar, vill inte ha hunden mer. Jag vet några människor som köper och säljer hundar efter dom inte blev så bra som deras ägare hoppades. :-( När jag köper en hund jag ska hålla den för livet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards