Alla inlägg den 21 oktober 2009

Av Lisbeth - 21 oktober 2009 22:59

  


Ang västgötaspetsar; det är mycket med dom!Jag hade haft hundar av alla de slag, från början av 60-talet till slutet av 90-talet, alltså närmare 40 år, innan jag köpte min första västgötaspets. Fött upp schäfer, pekingese, tibetansk spaniel, japanese chin, samt även haft rottweiler, vit storpudel och welsh springer spaniel. Trodde att jag kunde det här... haha...

Min moster i Småland hade en sådan hund och jag var där som barn på 40-talet. Mindes hur go och fin västgötaspetsen var (och är). Västgötaspetsar är mycket friska och sunda, lättskötta och tåliga. När de gäller temperamentet är de både känsliga (för orättvisor) och hårda (anser att de kan göra lite som de vill). En specialitet är att avsky att bli våta, allra helst om tassarna, det är förfärligt hemskt att få skräp i pälsen! Vill gärna vara lite polis och hålla reda på saker.


Är minneskonstnärer.Svaga för smicker (och godis), med "duktig kille, så fiiin" och något gott, så växer de en halv meter. Det är ganska stor skillnad på schäfer, som tycker om att vara lydiga. En vgs måste övertygas om att den har NYTTA (läs beröm & godis eller andra förmåner) av att vara lydig.Kommer man väl underfund med detta, så är västgötaspetsen världens mest praktiska och trevliga hund att ha!

Av Lisbeth - 21 oktober 2009 17:14

Vår nya hemsida http://ulvus.webs.com/ är uppdaterad på Katter! Bilder och alla uppgifter (skryt) finns att beskåda om Felix och Marinas fina småmissar! Bara att kolla! Tack Pernilla, vår webbmästare.

Av Lisbeth - 21 oktober 2009 06:55

... betyder "under huden" - alltså där blodådror och vener finns. Detta är intressant för den som t.ex ska till Blodgivningen, vilket husfadern ska idag, för han är en samhällsengagerad medborgare. Det vill väl så klart jag också vara, och även Yours Truly är registrerad blodgivare och har t o m blodgivarnål - en liten pin som fås efter tror jag det var 25 "tappningar" kanske det heter. Men sen lade jag av. Det beror på mitt sega skinn. Segheten har jag nytta på mångahanda sätt (får inte blåmärken, rynkor, synliga åderbråck, etc.) men just vid blodgivning är det ett helvete. Dessutom har man "rullande vener" - de smiter liksom undan när sköterskan kommer med sin nål. Det är ju synd för Blodgivningen brukar vara glada åt min livivande slurk, inte minst då den tillhör en blodgrupp som bara 1 procent av befolkningen har. Å andra sidan är det sega skinnet en tillgång, vid snart 64 års ålder borde man antagit russinfysionomi - inte fortfarande se oskyldigt slät ut. Detta, upptäcks det, i kombination med ärliga blå ögon, är en stor fördel i jobb och likställda verksamheter. Man ser snäll ut och människor slappnar av. Men det förutsätter att man träffas sas live. Folk har nämligen förutfattade meningar... En person sa: "Tänk, du är ju riktigt trevlig!" En något tvetydig, men dock komplimang... hoppas jag!***** F ö behöver moralen stärkas på varjehanda sätt! Fick i går ett fy-brev från Skattmasen... man hade synpunkter på någon uträkning som Yours Truly gjort! Stööön... Måste eventuellt göra om eländet! Alternativt krypa till korset och godta myndighetens uppfattning. I morgon blir det att ila till den stränga revisorn och försöka bena ut var felet finns - gissningsvis hos undertecknad... Har inte tid med slikt, för måndagens intervju måste färdigställas. Det är bara att ge sig ner i saltgruvan! Andra som har synpunkter är Riksdagen - ja inte på mig! - utan på hur SBK använder statsmedel från Försvarsmakten. Det blev försvarsministern som svarade - med en indirekt uppmaning att skicka Saken till Riksrevisionen. Ärendet kan beskådas på http://www.brukswebben.se Klicka vidare så kommer man till Riksdagen och försvarsministerns svar.

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards