Alla inlägg under februari 2010

Av Lisbeth - 12 februari 2010 13:49

   

Kommer ni ihåg Lilla Blå - världens sötaste?

Av Lisbeth - 11 februari 2010 10:40

  

Jo det var en sak till... En av dessa frågor som kom upp i samband med gissningar och rop var: Skulle vi som jobbade med Brukshunden ha fortsatt om sådant önskemål framkommit? Ja, självklart!

Det fanns inte någon av medarbetarna som inte älskade jobbet! Men detta hypotetiska spörsmål förutsatte (helst) följande: att en aktiv kongress valde en styrelse som är intresserad av kärnverksamheterna - brukshundar, bruksprov & tävlingar, hundägarutbildning, frivilligverksamhet... Och att denna styrelse anställde tjänstemän som kunde något om detta!


De senaste 5 åren fick vi aldrig göra den tidning vi ville...

En minnesbild fladdrar förbi... När hela ledargarnityret byttes ut kongressen 2004 noterade reportern: SBK - sårbart? Det är nämligen aldrig bra när nästan all erfarenhet och kompetens byts ut mot nya kvastar, oavsett hur mycket dessa sopar. Kennelhistorien vimlar av exempel...

År 2004 blev det 5 nyval på ordinarie poster inklusive ordförande & 1:e vice, samt ny högste tjänsteman, GS. Dessa är naturligtvis inga oduglingar men lättviktare i jämförelse med föregångarna. Så här står det i Brukshundens referat:


 "Karin Sejnell kallades av kongressen till hedersordförande och förre generalsekreteraren Björn Bjuggren kallades till hedersmedlem. Nya generalsekreteraren Peter Rimsby har börjar sin tjänst med en rivstart. Det är ingen tvekan om att SBK har rekryterat en dynamisk och marknadsfokuserad GS. Han skisserade i vida drag hur SBK måste ut och synas mer i samhället, om en framtida satsning på PR och information och om hur kansliets service till medlemmarna ska förbättras. Detta ska bland annat ske genom inrättandet av 24-timmarskansliet, med dygnet-runt-tillgänglighet, samt en radikalt förbättrad hemsida och utökade internettjänster. Även Brukshunden är med i förändringsarbetet. En slimmad tidningsbudget trots konstant upplaga, inrättandet av ett redaktionsråd och satsning på annonsförsäljningen var ett par av förslagen."


De styrelseproffs som blev ny SBK-ledning visade inte så stort intresse för kärnverksamheterna ( se ovan!), utan satsade allt krut på sådant som passade akademiska och administrativa färdigheter, som stora och dyrbara projekt - omorganisation, kursgården Kydingeholm, sparka personal på kansliet och så älsklingsprojektet MH. Marschen mot avgrunden började...

År 2004 hade SBK mer än 76.000 medlemmar (alla kategorier inräknade). Nu har man tappat 10.000 medlemmar. Detta är allvarligt! SBK har blivit sårbart precis som förespåddes, men mycket värre än någon kunnat räkna ut.

Av Lisbeth - 10 februari 2010 22:27

Nu är det årsmötestider... och andra möten... det har varit avbrott i hundumgänget på grund av alla helger, den myckna snön, den naturliga vintervilan... Människor träffas igen och tar upp tråden. Det blir en del s k eftersnack. Behov av uppdatering... De flesta anar att något hänt, kanske har man hört om förbundets dåliga ekonomi, man ser att det kommit en ny BruksHUNDEN med ett helt annorlunda innehåll. Frågor ställs, det gissas en del...


Till min förfäran och indignation upptäcker jag att en del av frågorna handlar om mig och mitt. Va! Givetvis när jag inte är med.... Och där folk inte vet svaren fyller man i ur egen fatabur. Följande är ett axplock ur vad som dryftats i nyligen timade sammankomster:

"Det är klar att dom på Brukshunden är missnöjda, de fick ju sparken..."

"Hon (dvs jag) skrev artikel från en konferens som hon inte var med på..."

"Ville hon inte eller fick hon inte jobba på nya BruksHUNDEN?"


Så där håller det på... ganska plågsamt! Det känns som man var med i en TV-såpa... Ingen har pratat med mig, varken de som sitter på möten och gissar (det är ju smickrande att man bekymrar sig så mycket om min ovärdiga person!) eller någon ur SBK:s ledning. Och jag har aldrig någonsin haft kontakt med tidningens nya entrepenör eller folket däromkring. Så jag vet inte vilka de är, vad de kan eller hur upplägget ser ut. Ja, jag har fått tidningen - jag fick t o m hela SEX ex av BruksHUNDEN! Hela brevlådan var full. Ett kreativt sätt att höja upplagan?


Jag brukar inte tala om mitt arbete eftersom detta liksom inte riktigt går an, ivf inte med namns nämnade, etc. Det är ett förhållningssätt som sas ingår i jobbet... Kanske är det ett stort misstag? Det enda jag vet är att jag är glad åt och trivs med mitt nuvarande arbete; bl.a ett fortlöpande uppslag som heter "SKK & Hunden i Samhället", en del på http://www.hundsport.se/ samt annat som kommer under resten av året. Ska jag vara lite tydlig nu eftersom det tydligen behövs?


* Vi som jobbade på Brukshunden fick inte sparken! Alla var frilans och inte anställda, redaktörens avtal förnyades inte eftersom chefstjänstemännen - som uppenbart är de som bestämmer - ville ha "ett nytt koncept".

* Ingen av de tidigare medarbetarna har sökt uppdrag hos den nya entrepenören.

* Den som tvivlar på att jag var på den konferens som jag skrev om kan öppna klubbens egen tidning. Där sitter Yours Truly på bild i främre raden.

Att jag inte är med på något foto i mitt eget reportage beror på att jag höll i kameran. Fler frågor?

Av Lisbeth - 10 februari 2010 07:36


God morgon kära läsare! Idag är jag pigg! Dags för dagens epistel; (håller just nu i arbetet så gott som uteslutande på med kyrkligt relaterade uppgifter) - en biskop, kyrkogårdsförvaltning, o.dyl - vilket leder tankarna i ofrånkomligt allvarlig riktning... Vet inte folk att man ska ta till vara alla färdigheter, gamla som nya, nu när civilisationen kollapsar? Satte mig genast ner för att fundera ut vad Yours Truly kan. Det mesta är (nu) värdelöst vetande, men i alla fall...Jobbet på apotek och med läkemedel lärde mig mycket om litet. Som murvel ska man kunna litet om mycket.

Detta sammantaget gör en väl rustad för alla eventualiteter.

Lisbeth kan:

* bygga gärdesgård

* handmjölka kor

* göra kalvdans - en smaklig rätt av den nykalvade kons första mjölk

* gräva diken

* ta upp säd och göra skylar

* köra timmer

* barka sagda timmerstockar

* backa genom grindhål med häst och vagn

* trilla piller

* göra dekokter

* köra sterilfilter

* tyda Dr Härdelins handstil, samt

* köra Northons Disc Doctor (apropos doktorer)

* googla på nätet

* bryta ner pressekreterare.

Dessutom - fälla en 2-metersbuse till marken med ett skickligt grepp inlärt i barndomens Hagalund, så jag är inte rädd för något - mer än höjder och dumma människor. Dylika är det å andra sidan gott om så det gäller att vara på alerten. Lisbeth kan INTE installera videon, vid närmare eftertanke kan jag nog inte ens starta videon. Det är det som man har barnbarn till. Har iaf lärt mig SMS:a, eftersom det verkar praktiskt.

Behöver denna långa uppräkning som peppning för dagens otaliga arbetsuppgifter.

Av Lisbeth - 9 februari 2010 17:58

Vilken splendid dag! Allt har gått Yours Truly väl i händerna, inte minst å arbetets vägnar. Vilket roligt jobb detta är! Vad spelar det för roll med en grotesk tumme? Det går ju lika bra att intervjua samhällets stöttepelare även med en ful tumme... Dessutom ger tumfan innehavaren ett kärkommet tillfälle till ytterligare dramatisering av utseendet... Fetvadd, stödbandage med lite piffig rosett? (Kunde Dean Moriarty ta sig igenom hela USA och halva Jack Kerouacs klassiska On the Road med tummen i stort fladdrande bandage, så ska väl jag...) Har börjat med något som jag inte kunnat ägna mig åt på evigheter, nämligen spara pengar... Ändamålet är hemligt men väl värt lite uppoffringar! Jippiii & Tummen upp!

Av Lisbeth - 9 februari 2010 09:16

Sorry about mentioning a personal anguish at this time of national crisis (svenska soldater dödas, samhällsekonomin kaputt, SAAB, försäkringskassan, SBK..), but ever since yesterday my left thumb has swollen up to a gigantic size... Tummen gör inte speciellt ont men kliar en del... Jag har inte en aning om vad som hänt! Det hela är väldigt opraktiskt! Fantastiskt så mycket man gör i sitt liv vilket involverar vänster tumme! Ändå är Yours Truly obesvärat dubbelhänt - en färdighet som tillägnades i yngre dar i syfte att förbättra motoriken... det är tjall på den. Som mycket ung fick jag hjärnhinneinflammation och behandlades med en (numera förbjuden) sort av sulfa.... Undrans på att man är misstänksam mot svensk sjukvård! Preparatet drogs sedermera in p g a vissa biverkningar, bl a orsakade det skador på hörselnerven. Detta berättade min salig veterinär Thomas Strååt för mig. Det förklarar att jag hör dåligt på vänster öra! För resten är allt dåligt på vänster sida! Ser t o m ful ut på bild! Men jag tror inte detta har att göra med tummens disabilitet... Ett minne fladdrar förbi; det var min gamla mor som varnade för kombinationen sträng kyla - trånga skor, vilket ofta förekom i min barndom. Då fick man s k kylknölar, vanprydande och kliande röda utväxter på tårna. Jag tror att tummen har en sådan, ett resultat av senaste tidens snöskottning...Tillståndet går dessbättre över men är fan så besvärligt i pågående fas.

Av Lisbeth - 8 februari 2010 17:41

-Har DU sett detta?

Hittade det på ett SBK- distrikts hemsida.

"Remiss: Etisk policy för prov och tävlingar" I handlingar står: "Remissen skickas inte direkt till lokalklubbar och medlemmar, utan vi ber varje instans sköta behandlingen av remissen så att medlemmarnas synpunkter beaktas." Kom ut före jul : Senaste svarsdatum är 15 februari 2010. Utsänt fel tid och för kort remisstid! Med tanke på jul och årsmöten... om de verkligen vill att medlemmarnas synpunkter ska beaktas. Eller är de tankeläsare? eller är det s k .... Hälsning/Undrande medlem

Av Lisbeth - 8 februari 2010 06:44


Kommentar av verksamhetsplanen till Kennelfullmäktiges delegater (30-31 maj 2009): "Nils Erik Åhmansson informerade om de tre parallella forskningsprojekt där man ska utvärdera MH under de närmaste åren. SKK kommer att avvakta de resultaten och sedan gå ut med information på bred front och ha samarbete alla berörda klubbar." Det fanns alltså ingen utvärdering av MH som SKK hade att ta ställning till. Det finns det inte heller nu, i varje fall ingen som varit tillgänglig för en vidare krets.


Däremot finns nu ett förslag till s k BasMH, vilket SKK/CS ännu inte beslutat om. Ändå finns information här och där precis som allt är klappat och klart. Planen är att färdigt test startar sommaren 2011. Dessemellan kommer inte nytt KF - det var alltså Kennelfullmäktige som godkände verksamhetsplanen: -Kraftfull satsning på utvärdering av SBKs Mentalbeskrivning Hund för att ta fram motsvarande tester för alla raser. Borde inte ett KF pro forma få ta ställning till utvärderingen av befintligt MH först - i en ny verksamhetsberättelse? Innan man sätter igång att bygga ut en testverksamhet i industriella former!


Om man tittar på http://www.terrierklubben.se/ (läs alla underrubriker!) inses att testet utvecklat i full skala kommer att ta klubbarnas alla krafter i anspråk. Och inget KF emellan som kan säga Stopp och belägg! Ska man numera verkställa beslut innan de är fattade? Var är möjligheterna till insyn och debatt i en folkrörelse? En olustig känsla smyger sig på: det ännu ej godkända eller offentliggjorda testet forceras nu fram.

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards