Alla inlägg den 15 mars 2010

Av Lisbeth - 15 mars 2010 08:16

Den gamla fina bilden på mina förfäder leder tankarna till den närmaste generationen bakåt. Tyvärr kände jag knappast de som var före mina föräldrar - måste passa på att intervjua systris, som har bättre koll på släkten! Men föräldraskapet har jag bättre pejl på... Inga människor kunde vara mer olika...


Min mamma var en strävsam, duktig och plikttrogen liten smålänska. Kära mor var för det mesta gladlynt, sjöng och bakade. Hon inpräntade i oss barn sådant som "hel och ren", "gör det lilla du kan gör det villigt och glatt", "gör din plikt kräv din rätt".


Farsan däremot var en stor, stilig och stark stockholmare. Han var konstnärlig, duktig med att tälja och snickra, berättade roliga historier. Framför allt var farsan listig - idag hade man kallat honom streetsmart. Mina föräldrar hade naturligtvis mindre goda egenskaper vilka av pietetsskäl ej må nämnas här... Tyvärr gick även dessa i arv! Och så gick det ju som det gick!


Yours Truly är - må här konstateras - ett resultat av denna blandning. Jag är en tigerkaka! I detta snåriga inre rasar ständig en kamp om ytterligheter, vilket kan förklara en del tvära kast i tillvaron. Man får hoppas att våra barn övervägande brås på sin far!


PS. På Tal om arv och ärftlighet - ständigt lika angeläget för en uppfödare! Läs gärna inlägget för ett år sedan - länken till höger "Bevara eller utveckla - till vad?" Minst lika aktuellt idag!

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards