Direktlänk till inlägg 2 april 2008

Vilka är dom bästa?

Av Lisbeth - 2 april 2008 22:04

En jämn och fin valpkull med friska och bra valpar - det är väl varje uppfödares målsättning och dröm?




Men vad är då "bra" eller rättare sagt "bäst"? Jag läste ett resonemang kring dessa frågor på en kennels hemsida. Läste och läste igen... Vad är det här för skoj? Vad - egentligen - menas?





Vill man tolka inlägget välvilligt, så är väl några formuleringar lite olyckliga:





"Endast den/dom bästa i en kull bör gå i avel - dom "sämsta" blir trevliga familjehundar som kan tävla bruks,lydna,agilty,freestyle mm Det är en utopi att bara föda upp utställnings/avelsstjärnor, en hel del "vanliga hundar" måste det bli."





Jaha, vad är det då som är "bäst" - är det bara mycket höga utställningsmeriter som räknas? Var och en som begriper någon om djuravel vet att det måste till mycket mer än så. De instrument som vi har till förfogande för att mäta hundars kvalitéer är väldigt trubbiga. Eller fattas helt enkelt några ord? Jag hoppas det!
Endast "den bästa" får gå i avel, vilket ger lite småjobbiga associationer, med "de sämsta" duger till arbetsdisciplinerna, eller i vart fall är de som nämns i dessa sammanhang. Jag kan förstå vad som förhoppningsvis avses, rent teoretiskt, men som uttryckt från en mycket framgångsrik uppfödare, som sällan yttrar sig i det offentliga rummet, måste inlägget i sin helhet förtjäna att tas på allvar.
>





Sedan kommer några rader om att uppfödaren "gör sitt bästa för att rätt valp matchas med rätt familj." Det är bara att hålla med!





"Såld hund förfogar man inte över utan man måste förlita sig på att köparen tar god hand om sin nyblivna vän länge länge." Riktigt!


"Man vill hälst inte se en utställningsstjärna i lagårn." Hm....





"eller en energisk lydnadsatlet hos tant Fia 70 år i granngårdn .." Instämmer!


"eller hanen med det taskiga bakstället som far till flera kullar.." - gäller detta bara hanhundar?





Jag vet inte, men det här tendentiösa resonemanget - säkert skrivet i bästa ambition och med hög målsättning för ögonen - gjorde mig lite ledsen.





Har vi inte kommit längre än så här? Kan någon tala om för mig vad som menas "dom bästa"?





 
 
Ingen bild

Outi

3 april 2008 07:40

För mig den bästa hund är en sådan som man kan njuta av, att man är glad att man äger den. Den behöver inte vara en stjärna i utställningar eller någon annan gren. Men jag vill ha en hund som man kad göra saker med, andvända honom/henne för tex. agility. En frisk hund med egen karäktar. Västgötar har personalitet som jag gillar. Dom är alla olika. Om en västgöte motsvarar det som sägs i rasstandard den är en bra hund för mig. Dem behöver inte vara något speciellt, bara en västgöte. För mig alla mina hundar är "bäst".

 
Ingen bild

Jenny

3 april 2008 07:55

Ja du vad ska man säga. Enligt mig så är det viktigaste vid avel att man har mentalt stabila hundar, visst är utställningsmeriter ett + men jag iallafall vill ha bästa förutsättningen för trevliga valpar.
Vad som menas med "de bästa" är svårt, det kan va en kanonhund som är hur trevlig som helst men inte riktigt räcker till championmärket, eller ringens stjärna som inte fungerar till något annat än just det.
Jaja, mina tankar. Tycker det ett intressant ämne du tar upp, hoppas någon kommer med ett "riktigt" svar.
Tack för Bayron förresten.

 
Isabel

Isabel

3 april 2008 08:47

"Endast den/dom bästa i en kull bör gå i avel - dom "sämsta" blir trevliga familjehundar som kan tävla bruks,lydna,agilty,freestyle mm"

Är det inte så att i SKV:s rekomendationer står det att västgötar med kvalitet 2 bör användas i avel för att förhindra att avelsbasen blir liten?....eller är det jag som är ute och turnerar?

"eller hanen med det taskiga bakstället som far till flera kullar.."

Detta är väl just ett sånt fel som kan göra att en hund får en 2:a i kvalitet. Enligt uppfödaren ska man alltså rata den hunden medans SKV:s rekomendationer säger att man bör använda den.

Under mina år inom hunderiet har jag upptäckt att det inte alltid är så att den "bästa" hunden ger bäst avkommor. Jag har faktiskt sett flera prov på där sk "medelmåttor" har lämnat suveräna valpar efter sig.

http://kennelviking.bloggagratis.se

 
jette

jette

3 april 2008 12:00

När jag väljer hane till min tik så går jag inte efter meriter. Jag vill ha en hane som matchar min tik. T.ex vet jag att Lovis är liten och vill inte ha en hane som också är liten.
Och när man köper valp så ska man givetvist tänka på vad man vill ha sin hund till. Vad är du intresserad av! Kommer du att gå mkt på utställning så vill du ju inte ha en hund med taskigt bakställ.
Det är sorligt om valpköpare går efter hur många championat föräldrarna har. Och det är sorgligt om en uppfödare säger att, denna hunden kommer att gå bra i utställningsringen, Men egentligen vill uppfödaren bara sälja!

Som uppfödare har du ett ansvar. Rätt valp ska gå till rätt familj. Även rätt ras till rätt familj. Allt för många hundar hamnar fel!

http://jettestrim.bloggagratis.se

 
Solan

Solan

3 april 2008 16:54

Jag är ingen uppfödare, kan inte avel, men har haft några västgötar. Håller nog med Isabell och Jette. Friska,trevliga hundar som motsvarar rasstandsarden duger väl. Jag har upplevt att domarna har väldigt olika uppfattningar vad gäller vad som är bra. Det är ju en skönhetstävlan och vi tycker ju inte alltid om samma saker heller.

http://superninja.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards