Direktlänk till inlägg 12 oktober 2009

The Edwardian Hat

Av Lisbeth - 12 oktober 2009 06:54

  

Kan man peka på något tillfälle där det mänskliga sinnet formas? När blir man den man är? Och - kanske bästa att tillägga - varför? Jag bara vet när det gäller Yours Truly - på gott och ont - så finns det vissa saker som ger en vällust kännbar ända ner i tårna; vackra och fina djur t.ex - denna osvikliga känsla för kvalitet! Det finns annat... konst (dyrt!) diamanter, opaler (ännu dyrare!)... När alla dessa områden är uttömda (av tids-, utrymmes- eller krassa ekonomiska skäl) vad återstår då att tråna efter och fantisera om? Och när i livet fick man den där lustan? Nu vet jag... När jag var liten bodde familjen i ett hus precis i utkanten på gamla Hagalund i Solna - vilket väl tidigare berörts... Fyra personer, ett litet rum och ännu mindre kök, vedspis, utedass med järnlock... gammal trädgård, många spännande figurer i omgivningen...


Det jag inte berättat om är vad som fanns i våningen under... Vår värdinna, en lite fågellik varelse, hade nämligen en modistateljé - Evas Ateljè Norra vägen 3! Om jag var tyst och skötsam fick jag sitta där och hålla sällskap medan hattmodisten flinkt sömnade på sina skapelser. Ett underbart krypin för en 6-7-åring med obegränsad fantasi! Silke, sammet, spetsar, tyll och flor... en orgie av strutsplymer och påfågelsfjädrar, paljetter och glittrande broscher. Satt och kikade på en amerikansk hemsida med vintage kläder. Drogs som en magnet till sidan med hattar! Men inte vilka hattar som helst utan hattar från La Belle Epoque - alltså tiden från slutet av 1800-talet och några decennier framåt. It all came back to me! Har de senaste åren helt omedvetet och lite planlöst skaffat några hattar, trots att jag nästan aldrig har huvudbonad.


Men nu har Yours Truly hittat rätt! Edwardianska hattar är underverk av balans och glamour och dessutom är de tillräckligt stora för mitt huvud - detta för att kunna härbärgera dåtidens håruppsättningar. Vad sägs om den här skönheten, silk petal ruffles? Passar ihop med diamant/turkos-ringen från 1843 som tidigare presenterats... Inte period correct, som det heter, men i alla fall... Ringen överlevde the Civil War (amerikanska inbördeskriget), hatten höll stilen genom the Great War (1:a världskriget) - ack vad allt har de inte varit med om!

 
 
Ingen bild

Lisbeth

12 oktober 2009 13:20

Ingen har sagt nåt om Hatten... Suck!

Ingen människa i hela världen förstår sig på mig! Eller...

Lilla ja (optimistiskt) tänker iaf tycka om min lilla Hatt!

 
Ingen bild

Ingrid

12 oktober 2009 13:45

Det skulle ju kunna vara så att folk har annat för sig på dagtid.... Kommentarerna kommer säkert!

 
Ingen bild

mamma

12 oktober 2009 14:01

... men lilla H...en då...
suck...

 
Ingen bild

Lisbeth

12 oktober 2009 14:13

Ingrid tycker - säkert med rätta - att mor är gnällig i sin självupptagenhet. Men grejen är att två stora artiklar är färdiga och ivägskickade - to the other publication - och en skärande tomhet har infunnit sig i Lifvet...

Om några dagar har den här övergivenhetskänslan ebbat ut och Mor är sig själv igen!

 
Ingen bild

Jenny

12 oktober 2009 14:55

Grattis alla från E-kullen på 4-års dagen önskar Bayron ( Emil Engelbert)

 
Ingen bild

Lisbeth

12 oktober 2009 15:24

Ja Grattis alla små E:n! Jag var till mamma Topsy och Emelies matte igår (som själv jubilerade) med protokollen från vallanlagstesten. Det var prima liv på Liljegården - tänk vad tiden går! Vi talade precis om den dag när Topsy fick sina sexlingar. Kerstin tog med henne till älgpasset - men fick raskt vända hem då T satte igång att gräva en bra lya... 12 timmar senare föddes första valpen!

 
Erika

Erika

12 oktober 2009 17:25

Väntar med spänning att få se Yours Truly i liknande kreation i ringen för Väst Göta Spetsen på nästa utställning! ;o)

http://stoltaebbas.bloggplatsen.se

 
Erika

Erika

12 oktober 2009 17:26

PS. Ni får gärna rösta på min sida och givetvis lämna någon kommentar eller fler... DS

http://stoltaebbas.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lisbeth

12 oktober 2009 18:26

Myxket intressant HD-föreläsning av Lars Audell frinns på Erikas sida - se ovan. Vill uppmana alla som har det allra mnst intresse av hundar, avel och uppfödning att ta del av denna betydande komptens.

Stort tack till Erika, som tagit sig tid med detta och dessutom skrivit en brilliant sammanfattning!

 
Ingen bild

Lisbeth igen

12 oktober 2009 18:28

Blev så till mig över HD-texten att jag så är glömde E:s förväntningar ang hattdebuten! Jodå, den lär dyka upp i och utanför div ringar (o andra kretsar)... you can´t miss it!

 
Erika

Erika

12 oktober 2009 18:55

Jag rodnar av berömmet, tackar, tackar!

Ang hatten så förväntar jag mig inbjudan i förväg innan den invigs i matteutstä... förlåt, hundutställningssammanhang! ;o)

Men Lisbeth: Du glömde RÖSTA på http://stoltaebbas.bloggplatsen.se

http://stoltaebbas.bloggplatsen.se

 
AnnLotta

AnnLotta

13 oktober 2009 08:39

STILIG skrålla! Tyvärr tillhör undertecknad dem som under inga omständigheter kan bära hatt. Jag är dock väldigt avundsjuk på dem som kan, då hatten, i mitt tycke, ofta är "pricken över i-et". Fram för mer huvudbonader!

http://www.anlyn.se

 
Ingen bild

Den gräsliga poeten

13 oktober 2009 16:39

An Edwardian hat, I do declare
Indeed, could it be Lady Sinclair´s?
Not the wife of the butcher ,nor the bakers
I think perhaps the lady of the night.
Come on Gents, any takers.
They do say blondes have more fun
But, with that hat brunettes will give them a run
She looks down her pretty nose.
She is , of course expecting a rose.
Did you know, a lady with a hat that is black
is known to be great in the sack

Jag tror jag slutar där :) :)

 
Ingen bild

another rotten poet

13 oktober 2009 17:34

O, Madam! I adore ye
I implore ye
Please, don´t ignore me

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards