Alla inlägg den 15 augusti 2007

Av Lisbeth - 15 augusti 2007 16:03

Vår fina och trevliga tibetansk spaniel Mimmi (Nalinas CriCri vid högtidliga tillfällen) har hört mattes klagan över att det var VÄLDIGT länge sen vi hade något smått (dvs valpar) i huset. Mimmi är nämligen med råge husets intelligentaste hund. Dessutom hade hon förstått att det var väldigt bra att matte får vara med vid nedkomsten. Alltså höll hon tätt under vår utflykt till Väddö.


Men i söndags, så fort alla gått och lagt sig, så var det dags. Jag ordnade ett litet bo åt henne i soffan med stora badhanddukar. Detta arrangemang gillades omedelbart av den blivande mamman. Fram en en stor tekopp, mera handdukar, ladda DVD:n med dagens Midsomer och sen: action station! I höjd med första mordet kom första valpen och sen i rask takt en, två tre, fyra FEM valpar. När mördaren var uppspårad och infångad av Barnaby och Troy då var sista valpen född och Mimmi slog sig till ro med sina små. Vilken mönstervalpning! Lätt som en plätt, alla efterbörder ut och allting. Och vilken mönsterkull! Jag tittade inte så noga på dem, konstaterade att de var friska och välskapta. Men vad har de för färg? Kanske har Mimmi hört om oppståndelsen över de vita valparna? Hmmm.... Här blev det (nästan) bara svart...


Den här kullen är nämligen en omparning pga tidigare lyckat resultat. Ja, jag gillar att göra omparningar. Då vet man lite mer vad man håller på med, åtminstone när det gäller typ och temperament. Kön och färg rår man ju inte över dock...


I förra kullen blev utfallet sålunda: 3 sobel tikar en svart (black/tan) hane. Mycket pigga och fina valpar, inga defekter, trevligt temperament. En blev BIS-valp på rasspecialen, 2 har CK i juniorklass.


Vad hade jag rätt att förvänta mig? En sobel tik var iaf tingad. Ni vet resultatet:


2 svarta hanar


2 svarta tikar


1 mörkt sobel hane.


Alla har stora vita bröstfläckar. Var det någon som sa att det är lätt att planera avel? Tibbar får ha vilken färg dem lyster (utom lever), en god sak.


Hur som helst är Mimmi en god och ansvarsfull mor och jag är lycklig över våra småttingar. Mimmi och valparna mår bra. Stolt far är Nalinas Peleus (Pigge) som nyligen tog sitt andra cert.


Lyckos mig!

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards