Alla inlägg under april 2008

Av Lisbeth - 4 april 2008 21:36

Mor!


Jag tog mig friheten att ladda upp bilden jag fick av Annie på Bosies barnbarn (idel nosfläckar!).

Har också godkänt lite kommentarer...


Kramar/ t.f webmaster


---
Blogginnehavaren igen dvs Lisbeth:
Har fått en helt plausibel förklaring ang vilka dom bästa är som ska gå i avel. Vilket fick Yours Truly att gå igång lite. (vi talar här om västgötaspetsar, men det gäller nog marsvin också...) Se nedan för jag orkar inte dra det igen och dessutom är det onödigt.
Men nu står det mera från samma källa och det är klokt och bra. Alltså ungefär som jag resonerar; man parar det bästa med det bästa och hoppas på det bästa. Vad som är det bästa bestämmer jag, ha ha...
Så bra! Då talar vi inte mer om deeet...
Av Lisbeth - 4 april 2008 12:01

Ha! Nu är Frankenstein/Boris Karloff utbytt mot Poseidon! Så kan det gå...Efter att ha tillbringat 24 timmar i fosterställning (dessutom i ett ostädat hus!) och ytterligare en sömnlös natt, vrid, vrid, snurr... - och tänkt! Så har Yours Truly en Plan! Dess genomförande kräver åtskilliga rokader och en rad människor måste vara med på´t. Men si - det lyckades! Och ännu bättre - alla är nöjda, rent överförtjusta!I korthet går det ut på att Ingrid och jag avstår från Göteborgs-jobbet. Istället gör vi motsvarande på World Dog Show! På så vis slipper vi vara ifrån våra respektive småttingar i känslig ålder. Hurra!

Av Lisbeth - 4 april 2008 08:14

Eleina, här är bildbevis! Rexmarsvinen Ch Ulvus Bosie och Ch Pickersleigh Nancy Drew vid ett minnesvärt tillfälle - mor och son var båda BIS-placerade!

Av Lisbeth - 3 april 2008 15:51

Bilden visar Yours Truly, som lade sig ner för att samla krafter och försov sig i 3 timmar...

Jag hatar mitt liv! Jag är bajsets kung Midas, allt jag rör vid blir skit...




Störtade till stuteriet i morse "för att hjälpa till". En stor häst skulle åka stor transport. Läste fel på transporten - där stod A-Slakteriet... Så sorgligt! Skulle den fina hästen...? Upptäckte misstaget - det stod A-Staket!. Nå, det var ju en annan sak. Pållen skulle västerut som sällskapsdam till en travare. Fyra pers höll på en halvtimme med att försöka förmå hästen att knalla uppför trappan. Tvärnobben! De var alla erfarna hästmänniskor, så Yours Truly höll sig i bakgrunden, för ovanlighets skull. Nya försök. Stegring! Då förelog jag att man skulle prova den bakre dörren, som var lägre, samt sänka transporten. Det gick bra och kusen klampade ombord. "Hjälpte till" med lite annat och så hem. Chefen ringde ang resehandlingar som skulle faxas. Jag har ingen fax, den har dött. O, mitt värdelösa skitliv...




Sen gick jag och lade mig, tänkte samla krafterna i 5 minuter och sedan göra en massa saker. Måtte ha slaggat in totalt, för lååångt bort hördes telefonsignaler av och till. Det gav mitt undermedvetna fanken i. Sen hördes uppfodrande hundskall, tvingade mig själv ur bingen och vacklade upp. Fölet hade krupit mellan eltrådarna och rejvade runt på gården, de andra hästarna upprörda, gnäggade och stod i. Elaggregatet har säckat ihop. VARFÖR dör all elektronik så fort den kommer hit??? Fick ta hand om kaoset. Mailade till Chefen, jag kan skicka mail men inte ta emot. Föreslog att han faxar resehandlingarna till äldstdotter, så kan jag få dem denna väg. Råkade skriva fel faxnummer. Stor förvirrning. Tusen onödiga telefonsamtal. Chefen fick maila en fil till Ingrid, som får ta hand om´et. Jag VILL INTE åka bort på något jobb! Inte då och dit.. I vanliga fall en glad och fryntlig tillställning, men med tanke på omständigheter vill jag bara vara hemma och gulla med mina små valpar. Alla är arga på mig, mest Ingrid! Pga alla problem har ryggskjutet slagit till med full kraft. Aj! Somebody will have to pay for this!
INGENTING vettigt har blivit gjort. Önskar att jag satt inomhus med en filt på huv´et... Är världens mest misslyckade människa! Har mest av allt lust att gå och lägga mig igen...

Fast hästen kom ombord i alla fall!

Av Lisbeth - 2 april 2008 22:04

En jämn och fin valpkull med friska och bra valpar - det är väl varje uppfödares målsättning och dröm?




Men vad är då "bra" eller rättare sagt "bäst"? Jag läste ett resonemang kring dessa frågor på en kennels hemsida. Läste och läste igen... Vad är det här för skoj? Vad - egentligen - menas?





Vill man tolka inlägget välvilligt, så är väl några formuleringar lite olyckliga:





"Endast den/dom bästa i en kull bör gå i avel - dom "sämsta" blir trevliga familjehundar som kan tävla bruks,lydna,agilty,freestyle mm Det är en utopi att bara föda upp utställnings/avelsstjärnor, en hel del "vanliga hundar" måste det bli."





Jaha, vad är det då som är "bäst" - är det bara mycket höga utställningsmeriter som räknas? Var och en som begriper någon om djuravel vet att det måste till mycket mer än så. De instrument som vi har till förfogande för att mäta hundars kvalitéer är väldigt trubbiga. Eller fattas helt enkelt några ord? Jag hoppas det!
Endast "den bästa" får gå i avel, vilket ger lite småjobbiga associationer, med "de sämsta" duger till arbetsdisciplinerna, eller i vart fall är de som nämns i dessa sammanhang. Jag kan förstå vad som förhoppningsvis avses, rent teoretiskt, men som uttryckt från en mycket framgångsrik uppfödare, som sällan yttrar sig i det offentliga rummet, måste inlägget i sin helhet förtjäna att tas på allvar.
>





Sedan kommer några rader om att uppfödaren "gör sitt bästa för att rätt valp matchas med rätt familj." Det är bara att hålla med!





"Såld hund förfogar man inte över utan man måste förlita sig på att köparen tar god hand om sin nyblivna vän länge länge." Riktigt!


"Man vill hälst inte se en utställningsstjärna i lagårn." Hm....





"eller en energisk lydnadsatlet hos tant Fia 70 år i granngårdn .." Instämmer!


"eller hanen med det taskiga bakstället som far till flera kullar.." - gäller detta bara hanhundar?





Jag vet inte, men det här tendentiösa resonemanget - säkert skrivet i bästa ambition och med hög målsättning för ögonen - gjorde mig lite ledsen.





Har vi inte kommit längre än så här? Kan någon tala om för mig vad som menas "dom bästa"?





Av Lisbeth - 2 april 2008 17:34

Nu är det motlut i den strävsamma tillvaron... Sedan igår e.m går det inte att ta emot mail, mailfunktionen släckts ner, alternativt kommer det upp en skylt om "anslutningsfel". För försökt alla trix, stänga av bredband, starta om datorn, etc. Telia har inte varit till någon som helst hjälp... Tillbringade en värdelös halvtimme i kö till supporten. Tror iaf att det är något mupp med Telia - har ett halvt dussin gånger försökt gå in på deras hemsida för att se om det står något om störningar på internet. Då släcktes hela internet ner! Alla andra sidor går hur bra som helst... För en människa som lever av att bearbeta information utifrån, är det här naturligtvis en knepig situation.

Av Lisbeth - 2 april 2008 08:36

Sedan igår em går det inte att ta emot mail på ulvus@telia.comMailboxen släcker ner sig, ömsom kommer det upp meddelande "anslutningsfel".Skicka mail däremot går bra!Om någon vill komma i kontakt. lämna meddelande i kommentarsrutan eller ring. Tel nr står på vår hemsida.

Av Lisbeth - 1 april 2008 17:46

Härlig vårkväll! Vi är ute och pysslar, sommarhjul tas fram, ponnyer borstas. Stona hittar lite grönt vid muren bakom huset. Blåsippor ute i backarna stå!

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards