Direktlänk till inlägg 5 maj 2009

O tidernas förändring!

Av Lisbeth - 5 maj 2009 08:41

O quae mutatio rerum! sjunger studenterna. Eller det kanske de inte gör nuförtiden? Hurusom har Yours Truly sett rader av förändringar på sistone... oomkullrunkeliga uppfattningar äro i svaj, föreställningar såsom ristade i sten äro plötsligen lögner och de dödas ben... Det här är saker som jag haft på känn, så man är ju inte ett dugg förvånad att världen är förklarad. Efter mer än 50 år i den ädla hundafvelns tjänst och med över 100 kullar så hinner man göra en del iakttagelser...


Hut går hem och sanningen hinner ikapp... Jag, mitt världsliga kräk, gläder mig åt vetenskapens landvinningar!


Listar dem här så jag får gotta mig en gång till!


* Skelettprofessor Jorunn Gröndalens forskning om orsaksfaktorer till HD har jag tjatat om flera gånger, men visst är det fascinerande:


Polygenetiskt (alltså ärftligt) 10-50 %


Kön, anatomi, muskelvolym, hormoner, växt, beteende, sjukdomar med mera är möjliga disponerade faktorer som är genetiskt betingade.


Miljöfaktorer är 50-90 %, såsom skador, sjukdomar, aktivitet, beteende, utfodring, vikt, växttakt


* Demodex. (Bernt Klingeborn m fl, Enheten för virologi, immunbiologi & parasitologi, SVA/SLU) Sammanfattning: Generell demodicos anses som en ärftlig sjukdom och avelshygieniska åtgärder rekommenderas för att om möjligt bekämpa sjukdomen. Några vetenskapliga studier eller andra bevissom bekräftar den uppfattningen finns inte. Istället visar senare tids forskning i ett antal studier att demodicos är en infektionssjukdom som följer vanliga, naturliga infektionsbiologiska principer.


* Atopisk dermatit, kroniskt allergiskt eksem. (Nødtvedt, Ane. 2007. Epidemiology of Canine Atopic Dermatitis. Doctoral thesis no 47. Faculty of Veterinary medicine and Animal Science. Acta Universitatis Agriculturae. SLU, Uppsala.) Att ge hemlagad mat under digivningen halverar risken för att valparna ska utveckla atopisk dermatit, en kronisk allergisk hudsjukdom.


Det här har ju alla kloka uppfödare länge vetat, men visst är det bra att få det hela vetenskapligt bevisat. Vill påminna mig att en uppfödarbok som jag medverkade till blev refuserad av SKK veterinäre konsult, (boken hade kunnat ingå i SKK:s uppfödarutbildning) just på grund av att utfodringskapitlet innehöll hemlagat som alternativ. Nu kan man misstänka att det var slemma kommersiella hänsynstagande bakom en sådan tankegång. Hundmatsindustrin och SKK:s sponsorer vill väl inte höra talas om hemkokt? Men ärligt och uppriktigt uppfattar jag att veterinärexperten helt enkelt tror eller trodde på sin tes. Det är så lätt att gå bort sig i alla tabeller, foderstater och annorstädes... Boken lär ju vara slutsåld nu på förlaget, så då kommer ingen till skada eller men om sanningen yppas...


* Fler nyheter lär finnas runt hörnet! Det har framkommit att vissa heliga avelsprogram t o m kan slopas, då de numera anses kontraproduktiva. Men här får SKK tassa fram försiktigt. Sist man försökte (ang HD) på specialklubbskonferensen 1990 - jag vet ty jag var med! - då blev det uppror bland klubbombuden...


* Nu väntar jag med spänning på vad som kommer att ske med MH... Initiativet MH för alla raser är intressant (om man ska uttrycka det försiktigt). Att minska s k rädslor måste vara högprioriterat. Hur gör man då med andra egenskaper som testas; gripande, t.ex och jaktkamplust? De här tillkom i syfte att få bättre tävlingsegenskaper hos flertalet raser. Hade ju effekt på tröga rottweiler för att återupprätta rasen som brukshund, vilket också lyckades:


"Det var förmågan till funktion som skulle styra det hela. Hundar som hade rätt beteende i de egenskaper som man vill använda hos en brukshund. När Sven (Järverud) kom med i bilden fick jag väldig hjälp av hans kunskap. Det visade sig inte var svårt att restaurera rasens bruksegenskaper. Jakt och gripande hör till hundens överlevnadsinstinkter och väldigt lätta att plocka fram." (Intervju med Gunvor af Klinteberg-Järverud, Brukshunden1995).

Men måste mentalitetsbefrämjande åtgärder per automatik nödvändigtvis leda till effektivare tävlingshundar? Räcker det inte med att hunden är harmonisk och bättre rustad att leva ett konfliktfritt liv i vårt samhälle?

Att trigga instinkter som jakt och gripande är inte konfliktfritt. Hundar lever i ständigt stresstillstånd p g a allt kampande och förknippar ägarens närvaro med konstant upphetsning. Det är ett otyg att vänja hundar vid att rusa efter allt som rör sig. På gamla HS kasserades sådana hundar för militärt bruk. De kunde ju springa efter kastade handgranater...





 
 
Ingen bild

Nilla

5 maj 2009 10:09

Visst är det en härlig känsla att ha!
"Vad var det jag sa" Inte alltid kul att få rätt, men känslan är den samma.

Ja jag har hellre en hund som funkar i vardagen, men är "kaputt" på apellplan, men kaputt menar jag att den inte gillar/funkar att driva kadaver diciplin med på plan, att springa in i en ruta med rumpan åt rätt håll ex antal gånger, att tragla linförighet & att sitta perfekt.

Mina hundar ska lyda mig ja, dom ska komma när jag ropar & dom ska kunna gå lösa, hälsa lungt & trevligt på folk & inte jaga efter saker, och mina hundar funkar bra på allt detta.

Jag behöver inte vara rädd om en liten tultar fram i ett obevakat ögonblick, utan mina hundar ska fixa det (Och gör det), jag behöver inte oroa mig att dom ska springa efter lekande barn, eller rullande bollar.


Jag kan om jag vill gå in på plan & köra en massa lydnads moment, men dom TYCKER INTE att det är kul efter ett tag, att tragla samma om och om igen, dom vill ha utmaning, tänka själva, men så länge dom tycker att det är kul, ja då kan man köra på, men inte för mitt eget ego & nöje utan för hundarnas!!

Tjoflöjt

Nilla

 
Ingen bild

Duritzan

5 maj 2009 12:41

Välsignad vare Lisbeth som ger oss friska fläktar!!

 
Ingen bild

Karin L

5 maj 2009 13:07

Så rätt igen. Låt hunden må bra och att fungera i vardagen är det viktigaste. Intressant och lätt deprimerande artikel i dagens GP om avel.

 
Ann-Sofie

Ann-Sofie

5 maj 2009 14:59

"Otyg att vänja hundar vid att rusa efter allting som rör sig". Min spontana reflektion är att jag känner mig lite träffad där. Se bara vad jag gjort idag! Triggat igång apportering! Haha! :-) Jag tror det handlar om att ha PLI på hunden. Den ska kunna se skillnad på vad som är träning/lek, skickar jag ut en apport/leksak som jag BER hunden hämta är det en annan sak än att springa efter min lillebrors leksaker exempelvis. Men jag förstår din poäng i resonemanget. Hälsningar från Ann-Sofie.

http://collieforever.blogg.se

 
Ingen bild

Jette

5 maj 2009 20:58

Hade du KÄNT mig hade du vetat att jag ALDRIG skulle skriva nått sånt!

 
Ingen bild

Lisbeth

5 maj 2009 21:02

Jette - BRAVO!

 
Ingen bild

erika

5 maj 2009 22:18

Vilket tjafs det är med MH! Att man bara orkar. Jag var av en konstig anledning inviterad att vara åskådare på en MH med tibetansk spaniel. Har kollat, det lär vara nästan 20 som har genomgått komplett MH av den rasen nu. Vi hade en jättetrevlig dag på MH banan. Här var det inga som hade prestige att förlora, det gicks med dessa tibbar för att ett LA ville göra en annorlunda sak som aktivitet. SÅ kul det var att se dessa småttingar på ett MH. De bar sig helt rastypiskt åt, om man läser deras ras standard… Ingen ville hälsa, de följde med blicken den figurant som ville fjäska och gå iväg en liten runda med dem, gick med totalt ointresserade. Bundna vid husväggen o föraren går? Ja då lägger sig en tibbe ner och väntar… En liten skinntrasa far iväg: antingen for den tibetanska spanieln efter som ett skott eller så tittade de och brydde sig inte. Dumpen hoppade upp: då skäller en tibetansk spaniel halsen av sig och går efter noga kontroll av sin förare med och kollar. Visade inget intresse. Skrammel? ÖÖHHH vad var det där. Kollade ordentligt gjorde alla, några hoppade upp på den korrugerade plåtskivan med kätting och såg efter mycket noga… Nä det var ju inget intressant där heller. Spöken? Hur gör en tibetansk spaniel då? Well, de kunde snabbt konstatera att det fanns konstiga typer i skogen - ställde sig framför föraren och skällde barskt. När sedan hoten kom närmare vände de sig mot föraren och ja … ser du inte detta i skogen? Inte intresserad? Nähä. Då går jag väl själv iväg… och så knallade en del av dem iväg ett 10 tal meter för att sätta sig och vänta.När spökena sedan tog av sig så skulle det gås fram och det gjordes. Med rätt stort ointresse… Ett annat kul moment var avståndsleken. En gubbe kastar en trasa i luften och inbjuder till lek. Flera tibbar sprang ner och kollade och sprang sedan tillbaka till sin förare. Kollade noga men struntade i det hela. En av hundarna kom igång och lekte så han knappt kunde stoppas. Hur kul som helst hade denne lille gosse., men han sprang iväg med trasan så ”lekfarbrorn” fick inte tag på den igen, han höll på en bra stund och vi blev roade allihop, så kul han hade! Kamplek? KAMPA? Är du tokig… en tibbe? Jag? Med dig? Varför då? Varför viftar du med en gammal trasa? Kom igen med ett kaninskinn… DÅ DU.  Så skulle det smällas skott. Inga av dem som beskrevs när jag var åskådare på var annat än totalt skottfasta. Sammanfattningsvis kan man konstatera, som en av dem som arrangerade det hela sade, tibetansk spaniel är en mycket trevlig hundras, fler skulle avla som man avlar på dem; de är käcka och kavata räds varken fan eller trollen och har kul mest hela tiden! Samt är mycket nyfikna. Tänk om det skulle avlas collies på samma sätt… dvs använda hundar som man vet fungerar i vardagen, som inte hetsar med trasor och som inte får överslag på en vanlig inomhusutställning.

 
Ingen bild

Ulf

6 maj 2009 13:38

Erika skriver en intressant sak - De bar sig helt rastypiskt åt om man läser deras standard ! Man konstaterade att de följde standarden och alla var nöjda och glada. Beträffande collie så har man den känslan att hundarna skall reagera på ett sätt som bruksfolket vill ! Alltså man vill gärna skriva om standarden så att den passar brukshundar. Bakvänt alltså. Där är dilemmat, man utgår inte från rasens standard eller egenskaper som passar för rasens funktion. Alla hundar kan användas på något vis men ta hänsyn till rasens och individens egenskaper.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards