Alla inlägg den 15 maj 2009

Av Lisbeth - 15 maj 2009 22:04

foto: Anders PetersenIkväll var det en film på TV om den fantastiske fotografen Anders Petersen. Jag såg den med en viss vemodsfylld glädje. Det var ofrånkomligt att vi skulle träffas förr eller senare; vi är båda från Solna, Anders Petersen är född året före mig. Jag fick kontakt med honom via den irländske fotografen Tony O´Shea, med vilken jag arbeta i många år. Båda arbetade med ungefär samma typ av motiv och djupa svärta i bilderna. Anders Petersen är säkert den svensk med internationellt störst lyskraft inom fotokonsten, en svensk fotograf känd för sina svart-vita fotografier. Hans första bok, Cafe Lehmitz, publicerad 1978 i Tyskland, dokumenterar flera år i en bar med samma namn i Hamburg. Petersens mest spridda bild är omslagsfotografiet till Tom Waits skiva Rain Dogs från 1985.Han fotograferar människor; samhällets olycksbarn, med innerlighet och unik närhet.Jag träffade Anders Petersen bl.a i samband med lanseringen av hans fotobok ”Fängelse”, med text Leif G W Persson. Norstedts/ETC förlag, Stockholm och vi talades vid en del. Han är en lågmäld och ödmjuk person, han gjorde ett starkt intryck. Jag minns detta speciella tillfälle med värme.

Av Lisbeth - 15 maj 2009 17:51

Titta vilken fin romantisk bild Pernilla - världens snällaste västgötetös - har gjort med våra kvarvarande systrar Rosetta & Odetta! Tack så mycket! Lilla Rosetta flyger med nya matten till Malmö på söndag. Hon går numera under namnet Skånepilen...

Fick frågan om Yours Truly skulle till Simmatorp - SKV:s stora utställning. Nix! Dels har jag inte en aning om var S-platsen är belägen och känner inget böjelse att åka dit. Misstänker det är söderöver-nånstans...

Åker aldrig söder om Norrköping – av princip (bra dum!)... Är funtad sån... Inge å göra åt... Blir nervös å famlar efter passet när Slussen passeras...

Däremot kör jag med förtjusning å hur långt som helst norröver - där det är mil efter mil till lador och hus - samt vackra vyer och härligt folk, ja riktiga människor faktiskt som inte har någon brådska och hetsar upp sig i första taget å inte ljuger och krånglar å skor sig på andra - enligt min enkla erfarenhet givetvis. Möjligtvis, t o m rimligtvis, har jag fel däri...

Lycka till alla som ska till Simmatorp; vänner å bekanta å gamla f d vänner och ni övriga. Hoppas alla får en fin dag bland 100 västgötaspetsar!



Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards