Direktlänk till inlägg 15 maj 2009

Anders Petersen

Av Lisbeth - 15 maj 2009 22:04

foto: Anders PetersenIkväll var det en film på TV om den fantastiske fotografen Anders Petersen. Jag såg den med en viss vemodsfylld glädje. Det var ofrånkomligt att vi skulle träffas förr eller senare; vi är båda från Solna, Anders Petersen är född året före mig. Jag fick kontakt med honom via den irländske fotografen Tony O´Shea, med vilken jag arbeta i många år. Båda arbetade med ungefär samma typ av motiv och djupa svärta i bilderna. Anders Petersen är säkert den svensk med internationellt störst lyskraft inom fotokonsten, en svensk fotograf känd för sina svart-vita fotografier. Hans första bok, Cafe Lehmitz, publicerad 1978 i Tyskland, dokumenterar flera år i en bar med samma namn i Hamburg. Petersens mest spridda bild är omslagsfotografiet till Tom Waits skiva Rain Dogs från 1985.Han fotograferar människor; samhällets olycksbarn, med innerlighet och unik närhet.Jag träffade Anders Petersen bl.a i samband med lanseringen av hans fotobok ”Fängelse”, med text Leif G W Persson. Norstedts/ETC förlag, Stockholm och vi talades vid en del. Han är en lågmäld och ödmjuk person, han gjorde ett starkt intryck. Jag minns detta speciella tillfälle med värme.

 
 
Ingen bild

Lenchen

16 maj 2009 18:43

Hej Lisbeth,

Nu blir du nog jätteförvånad!

Jag blev så glad när jag hittade din blogg! Har suttit och läst i flera timmar och kände att jag ville lämna ett avtryck så jag skriver en liten kommentar.

Jag saknar dig och tänker på dig ofta! Undrar vad du gör och hur livet lever med dig. Du verkar ha fullt upp som vanligt med valpar och allting och det låter härligt! Kunde dock inte utläsa om du fortfarande har marsvin. Det var faktiskt anledningen till att jag placerade mig framför datorn denhär eftermiddagen. Tänkte kika lite på marsvinssidor. Själv har jag inga marsvin sedan förra sommaren då de så olyckligt dog under en värmebölja i händerna på min förtvivlade pojkvän. Själv var jag på jobbet och förstod tyvärr inte allvaret. Ja man blir inte så lite marsvinssugen när man ser allt smaskens gräs spira, och det vore mysigt med en liten gris att gosa med.

Här har det rört på sig lite. Jag har sedan 1 år tillbaka en fast anställning som löneadministratör av ca 1000 elektriker. Ett utåtriktat arbete med mycket högt tempo som är mycket stimulerande. Vi bor kvar i det lilla 50-tals huset i Skärblacka och kärleken i mitt liv kommer från Australien. Man vill ju inte vara som alla andra! Vi träffades på nätet för lite drygt 2 år sedan. Han är här nu för andra gången och har fått uppehållstillstånd. Min dotter Jenny som du träffat studerar till konditor och arbetar i det lokala bageriet på lördagar. Hon är verkligen jätteduktig och hittade sin nisch direkt.

På hundfronten har det också hänt lite. Min underbara svarta hane Zorro dog i höstas av en tumör i magen. Det gick otroligt fort och jag blev helt förstörd och tappade gnistan. Jag gav bort Alice till en kompis svärmor som just blivit ensam och Reggie placerade jag hos en mer aktiv familj i Gnesta.

Nu har vi sedan några månader en liten vit söt kille på 1.5 år. Han är korsning malteser/bischon havanais. En helt underbar, klok och nöjd liten varelse som följer med mig till jobbet när det blir för många timmar ensamhemma tid. Han är allas maskot och det fungerar utmärkt.

Ibland är det bra att stanna upp och förenkla sitt liv när det är för mycket. Det är bäst för alla parter.

Oj vad jag babblar! Men det är så mycket jag vill säga. Nu ska jag sätta fart och göra plankstekar till kvällens underhållning. Vi brukar skatta åt Melodifestivalen. Grabbarna är ute och fiskar och jag hoppas att de inte får någon fisk..

Jag har läst lite i Ingrids blogg och den är mycket också mycket underhållande!

Kramar och ha det så gott!!


 
Lisbeth

Lisbeth

16 maj 2009 21:52

Å Lenis, min bästa värstingsbästis!!

Har undrat såå hur du har det med lifvet å levernet...
Tänk så mycket roligt vi hade på tiden det begav sig och så bra vi förstod varandra...
Den som jag saknar mest i marsvineriet och som var ljus i tillvaron när den mest bestod av ryggskjut & vattenläckor & murarräkningar & annat träligt...

Roligt att höra att ni har flyt! Löneadminstratör för 1000 elektriker? Kunde inte vara i bättre händer...

Vi får se till att bena ut:
a) det ena
b) det andra
och ha ett ingående samtal om vad som timat sen sist. Kommentarer & mail i all ära men inget slår Vox Humana...

Kram & allt gott

Lizputin

http://www.geocities.com/ulvuskennel

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards