Direktlänk till inlägg 2 mars 2010

Högriskprojekt?

Av Lisbeth - 2 mars 2010 12:10

Min lilla notering om att inga valpar planeras p g a tidernas tillstånd har tagit skruv... Det kom ett mail från en gammal god vän med uppmaning om ett upprop till SKK. "Hej Lisbeth!Glömde artighetsfraser, etc, men var lite uppjagad och hoppas du mår bra. Har varit dum och parat två tikar. Vill inte ha vintervalpar. Så nu får vi se hur det går med nya goda hem. Det skulle aldrig falla mig in att sätta ut annons på Blocket och beblanda mig med blandrasuppfödarna, även om jag märkt att många seriösa numera sätter ut sina valpar där. Hur kan man var lugn för ett bra hem den vägen, undrar jag just. Här kommer i alla fall mailet jag fått. Det har inte hunnit runt så långt än, tydligen. På Blocket skriver dom ju att dom följer SKKs regler, menande att de inte säljer förrän valparna är 8 veckor, etc. Men det uttrycket borde väl inte vara tillåtet för en blandras! En blivande valpköpare har berättat att i hennes län är ”blandrasen” den populäraste. Det är inte roligt att vara seriös uppfödare i dessa dagar. Hon arbetar för resten på veterinärklinik, och kunde tala om, att blandraserna inte är friskare än äkta raser.  Hälsningar,Monica Här nedan har du uppropet." ------------------------------------------------------------------------ Om jag förstått saken rätt kommer originalet från apalbygards@telia.com Ämne: Blandraser *Vi tycker det är dags att Svenska Kennelklubben agerar mot den snabbt spridande blandrasaveln i Sverige. Värna om era medlemmar och agera mot detta genom t ex tv- eller radioreklam och belys problemen med blandrasaveln.Använd kampanjer i tidningar, ha en annons konstant stående påBlocket med information till alla som går i valpköpartankaratt kontakta Svenska Kennelklubben.Slå hål på myten om att blandrashundar ska vara friskare.

 
 
Ingen bild

kennelnamn sedan 1972

2 mars 2010 12:30

Jag har aldrig läst en blogg men någon sa att den här var vettig och jag håller med.
Vad jag förstår så satsar kennelklubben miljoner på mentaltest. Vi som var med på 80-talet minns fjantet med mentaltest för att bli champion. Det lades ner tack och lov.

Jag tycker SKK ska använda pengarna till det som uppropet talar om, INTE till nya mentaltester.

Har aldrig skrivit en kommentar, så jag vet inte om jag gör rätt. Hoppas detta kommer med.

Vänliga hälsningar

gammal uppfödare

 
Duritzan

Duritzan

2 mars 2010 13:52

Även i Kronoberg är "blandras" den vanligaste hunden.
Att lägga ut valparna på Blocket kan vara ok, men man får nogsamt iaktta (främst de vuxna) hundarnas reaktion på besökare. De läser av människorna mycket bättre än vi kan. Dessutom får man titta på hur mycket besökarna respekterar hundarna och deras reaktioner. Den stora haken med att annonsera är att du då inte har laglig rätt att neka köp utan att kunna stödja dig på att hunden inte kommer att få det lagen kräver - och hur ska man bevisa det?
Så visst är det ekonomiskt riskabelt - men ack så roligt. Och extra roligt när man sedan får rapporter från sina telningar.

http://www.duritzans.se

 
Nilla

Nilla

2 mars 2010 16:09

Tänk detta har jag tagit upp i min blogg ett par gånger, men då har jag även tyckt att rasklubbarna/uppfödare ska hjälpa till att få bukt på problemet!

Men jag blev i princip idiot förklarad!!

http://vastgotaspets.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ingalill

2 mars 2010 18:25

Vadå inte ha laglig rätt att neka köp utan att kunna stödja sig på att hunden inte kommer att få det lagen kräver? Det är väl bara att säga att personkemin inte stämmer med spekulanten och att jag som säljare värderar det högt för framtida kontakter.
Eller?

 
Ingen bild

Jeanita

2 mars 2010 19:05

Det största sveket står SKK för som låter blandrasuppfödarna
köpa Ägarbevis till sina valpar ochskriver ägarregistrerad i SKK
i annonsen.
Efter mina 40 år som uppfödare så är min uppfattning att de
flesta förstagångs-valpköpare inte riktigt vet vad en stamtavla
är, utan får dem ett tjusigt "ägarbevis" och en snyggt skriven
stamtavla med "Putte och Pia" på så tror dem att det är OK.
När valpen som dem har gett 12 - 15.000 för då pappan är ren-
rasig chihuahua och inte får försäkra för mer än 5.500 och att
man får skylla sig själv när man har betalat så mycket.
Man får bara hoppas att det inte går ut över den lilla valpen,
som i ett huj har blivit mindre värd.
Om man länkar till t.ex Chihuahua på blocket så är det kanske
1-2 av 10 som är registrerade.

När det gäller att inte få neka någon att köpa en valp, så säger
jag alltid att det har varit några och tittat på valparna med har
fått betänketid kanske en vecka eller så, men ni får gärna
komma ut och träffa mig och se på valparna.
OBS! Det är människor som jag "kan tänka mig" att sälja till,
resten har jag gallrat ut på telefon t.ex de som redan har tingat dagisplats redan!
Så nu sitter jag insnöad med ett gäng små pussungar, tur att
dem inte äter en ur huset, även om äggulor och dubbelmald
rostbiff kostar en del, åt matte finns det blodpudding.
Hälsning från en trots allt lycklig uppfödare

 
Karin F

Karin F

3 mars 2010 15:52

Utan hund och utan akuta planer på att skaffa någon, blev även jag chockad över att blandrashundar är de vanligaste i såväl Göteborgs alla stadsdelar som i de glesbygdskommuner som mitt eget landskap Dalsland består av. Hu.

http://www.myosotis.se

 
Duritzan

Duritzan

3 mars 2010 16:52

Nej, Ingalill, det är inte fullt så enkelt att nobba en spekulant. I och med att du annonserar ut en "vara" så är du skyldig att sälja till en intresserad köpare.
Du skulle väl aldrig acceptera att ICA nobbade dig att köpa ett paket köttfärs för att de inte gillar dig? I den juridiska världen är hundar likställda med köttfärspaket och andra varor.
Enda sättet att kringgå problemet är just att säga att man inväntar besked från tidigare spekulanter. Eller att påtala att spekulantens planering inte håller för djurskyddslagen.

För att SKK ska kunna få någon större möjlighet att påverka folks val att köpa blandras i stället för "enras" måste klubben först jobba på att få bort sitt gamla snobb-rykte. Sedan måste valppriserna hållas inom smärtgränsen för en vanlig familj som bara vill ha en "klappe-hund". Till sist kvarstår problemet med att de som sysslar med blandraser - och deras köpare - sällan eller aldrig har/haft någon kontakt med SKK (utom möjligen då ägarregistret) vilket gör det svårt att nå fram. Möjligen genom reklam på TV? Man kanske kunde få UR att göra något program om skillnaden mellan olika raser och mellan "enras" och "blandras". De skräckexempel vi såg på TV från 2008 års Crufts gjorde inte heller bilden av "enrashunden" mer attraktiv! Håller vi våra raser sunda utan överdrifter av speciella drag kan vi nog hävda vår avel. (Åtminstone hoppas jag det!!!)

http://www.duritzans.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards