Alla inlägg den 18 augusti 2010

Av Lisbeth - 18 augusti 2010 11:13

VEM KAN MAN LITA PÅ

När far och mor är döda och våra släktningar har ta'tt gift

och alla våra vänner har valt sej själva

och våra lärare och fröknar har gått och dränkt sej med varann

och nu när sömntabletterna har slutat hjälpa

och när vår präst från konfirmationen står och pekar i det blå

och ingen fattar om han visar vägen eller känner vilket håll vinden blåser åt,

då kommer Halta Lotta hem till mej med rösten fylld av gråt och snyftar,

vem i hela världen kan man lita på?

Och när John och Yoko Lennon har gått på psykoanalys

och Robert Zimmermann har flytt till landet med miljonerna

och Marilyn Monroe tappa' taget och Greta Garbo har blivit ful

och man försöker muta oss med bilder av visionerna

och när prinsar och presidenter ljuger medvetet i kapp

och när dom som skulle säga sanningen

har börjat ta tillbaka det dom just har sagt,

då kommer Lille Gerhard hem till mej och häver sej på tå och viskar,

vem i hela världen kan man lita på?

Krevaderna har tystnat och krigen har tagit slut.

Ensam sitter kaparen vid kanonerna.

Över vattenfyllda gravar ligger luften tung av krut.

Han fingrar litet tankspritt på patronerna.

Och han tittar sej i spegeln har den rämnat mitt itu

och mellan halvorna av hans ansikte kilar råttorna in och ut.

Då kommer Mor Maria krypande och hennes ögon är så blå,

när hon skriker,

vem i hela världen kan man lita på? Vem i hela världen kan man lita på?

(Mikael Wiehe)

Av Lisbeth - 18 augusti 2010 06:17


Om man är född bland proletärer och gör

narkotikaaffärer. Om man redan är en gång straffad

så är det lätt att man blir haffad,

till och från   


Jag vill känna mej fri, fri, fri.

Det är min filosofi, fi, fi.

Kolla, kolla att

jag är en reko kille.

Även om jag kanske sitter på kåken idag

får ni hålla med om att

det var inte dit jag ville.

NEJ!

Jag tar ett jobb på första bästa ställe.

Läderfotölj och egen telefon.

När jag kommer härifrån,

tänkte jag mitt dumma fån,

och trodde jag var stark,

men jag hamna i en park

och levde på att sälja.....


Hadelätten da da

umpapa omp

får man inte göra,

inte bra

hadelätten da da

umpapa omp

Det var det jag sa

det var inte bra

umpapa


Vilken idioti, ti, ti

att sälja av ett parti, ti, ti

Kolla, kolla att

jag har mej själv att skylla

Även om jag inte gillar lokalen så bra

får ni hålla med om att

den har en funktion att fylla

Fångvården statuerar ett exempel

knäcker en kille

sätter stämpel på'n

Så när jag kommer härifrån

värker det i hjärtevrån

sticker som en dolk

när man träffar lite folk

och meckar sig en redig ..........


Hadelätten da da

umpapa omp

får man inte göra,

inte bra

hadelätten da da

umpapa omp

Det var det jag sa

det var inte bra

umpapa


Men är man hederlig i stället

och jobbar på i tjyvsamhället

Och bara är tillräckligt gniden

Så blir man miljonär med tiden

i den mån ......


Man överhuvudtaget kommer härifrån

Bara ta ett sparbankslån

Flytta till Skanör

slå sig fram som fabrikör

och leva tills man....


Okej, okej, kej, kej

Ta å titta på mej, mej, mej

Kolla, kolla att

jag är redan märkt för livet

Även om jag kanske kommer i frihet en dag

får ni hålla med om att

det är inte överdrivet

lätt att va flitig, arbetsam och präktig

lika så bra jag kör direkt i ån

när jag kommer härifrån

i en stulen Amazon

tar jag första dan

till att dundra in till stan

och släppa loss av bara ......


Hadelätten da da

umpapa omp

får man inte göra,

inte bra

hadelätten da da

umpapa omp

Det var det jag sa

det var inte bra

umpapa

(Nationalteatern)   


Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards